قارچ شناسی

آشنایی کامل با انواع تولید مثل غیر جنسی

در تولید مثل غیر جنسی پیوند هسته‌ها صورت نگرفته و نوترکیبی به وجود نمی‌آید و سلول‌های جدید شبیه به
سلول مادری می‌باشند.

درصورتی‌که در تولیدمثل جنسی پیوند گامت ها الزامی بوده و ترکیب گامت ها صورت می‌گیرد و با پیوند هسته‌ها نوترکیبی ژنتیکی صورت می‌گیرد. بنابراین سلول‌های جدید ازنظر ژنتیکی از والدین خود متفاوت هستند.

۱ – تقسیم دوتایی

این روش تولیدمثل در باکتری‌ها رواج دارد، ولی در بعضی از مخمرها این روش تکثیر نیز وجود دارد. در این روش، سلول اولیه (سلول مادر) به دو سلول جدید (سلول دختر) تبدیل می‌شود.

۲ – قطعه‌قطعه شدن

در اثر قطعه‌قطعه شدن ریسه، قطعات هیف یا ریسه در شرایط مطلوب رشد کرده و نسل جدیدی را به وجود می‌آورند. این روش در طبیعت بسیار رخ می‌دهد و همچنین برای تکثیر قارچ‌ها در آزمایشگاه از این روش استفاده می‌شود.

۳ – جوانه زدن

این روش در مخمرها بسیار رواج بیشتری دارد. در هنگام جوانه زدن، یک برآمدگی در سلول اولیه (سلول مادر)، براثر کشیده شدن دیواره سلولی، به وجود می‌آید.

هسته به دو نیم تقسیم شده و یک نیمه آن وارد جوانه می‌گردد. جوانه یا سلول جدید (سلول دختر) به وجود آمده سپس از سلول مادر جدا می‌شود. در بعضی موارد، جوانه از سلول مادر جداشده و خود به همان طریق گفته‌شده جوانه دیگری را به وجود می‌آورد.

۴ – تشکیل اسپور

تولیدمثل قارچ‌ها عمدتاً از این روش است. رنگ اسپورها از سفید تا سبز، زرد، قرمز، قهوه‌ای و سیاه تغییر می‌کند. اسپورها وقتی در شرایط مساعد قرار می‌گیرند رشد یافته و لوله‌ای به نام لوله تندش (germtube) ایجاد می‌کنند.

۵ – تولید مثل غیر جنسی توسط هاگ

این روش، روش پایه و معمولی در تولیدمثل غیرجنسی است. در تعریف هاگ می‌توان گفت، به هر ذره کوچک زایشی که از هیف یا از سلول مولد هاگ جداشده و به نسل جدیدی تبدیل شود هاگ گفته می‌شود. از انواع هاگ‌ها می‌توان به اسپورانژیوسپور، کلامیدو سپور و آتروسپور اشاره کرد.

برای آشنایی با اطلاعات پایه قارچ شناسی با هاگ همراه باشید.
5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا