قارچ شناسی

آشنایی کامل با انواع تولید مثل جنسی

در تولید مثل جنسی حضور گامت ها الزامی است. گامت ها معمولاً در ساختاری به نام گامتانژ تشکیل می‌گردند. گامت هایی از یک ریسه به وجود می‌آیند قارچ‌هایی را تشکیل می‌دهند که این قارچ‌ها را هموتالیک می‌گویند.
ولی اگر گامت ها از هیف های مختلف به وجود آیند هتروتالیک نامیده می‌شوند.  یکی شدن گامت ها در سه مرحله انجام می‌گیرد: اتحاد کروموزوم‌ها یا ژن‌ها، کاریوگامی و پلاسموگامی.

۱ – اسپرماتیزیشن

این روش تکثیر، اغلب در آسکومیست ها و بازیدمیست ها رایج است. نقش سلول در تولید مثل جنسی نر را سلول‌هایی به نام اسپرماتیوم بر عهده‌دارند. اسپرماتیوم از طریق حشرات، باد یا آب به هیف پذیرنده انتقال می‌یابد.

۲ – سوماتوگامی

در این روش اندام جنسی خاصی به وجود نمی‌آید بلکه دو تا هیف رویشی باهم برخورد می‌کنند و تبادل هسته صورت می‌گیرد.

۳ – پلانوگامی

در این روش گامت ها یا سلول‌های جنسی متحرک و دارای تاژک هستند. این روش بیشتر در قارچ‌های آبزی دیده می‌شوند و برای انجام عمل پلانوگامی وجود آب الزامی است. زیرا گامت های تاژک‌دار در حضور آب فعال هستند.

۴ – گامتانژی

در این حالت سلول‌های جنسی متحرک نیستند دو گامتانژ در محل اتصال و از طریق سوراخی که ایجاد می‌گردد هسته‌های نر در گامتانژ ماده وارد می‌گردد.

۵ – گامتانژیوگامی

در این حالت دو گامتانژ باهم برخورد می‌کنند و دیواره‌ی تماس از بین می‌رود و محتویات هر دو اعم از هسته و سیتوپلاسم باهم ترکیب می‌شود. به‌عنوان‌مثال کپک نان در این گروه قرار دارد.

برای مطالعه بیشتر درباره قارچ شناسی، هاگ را دنبال کنید.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا