پیش غذا و دسر با قارچ

انواع سوپ برای درمان سرماخوردگی

سوپ های مقوی و مفید برای درمان آنفولانزا

انواع سوپ برای درمان سرماخوردگی، این روزها که اپیدمی کرونا فروکش کرده است شایع ترین بیماری در بیت مردم سرماخوردگی است! باوری که از گذشته برای درمان بیماری در بین مردم رواج داشته خوردن سوپ است؛ ولی بیاید با هم ببینیم آیا همه سوپ‌ ها برای درمان سرماخوردگی مناسب هستند؟

اکثریت مردم سوپ گرم را به جهت سبک بودن و هضم آسان برای درمان سرماخوردگی در فصول سرد سال مفید می‌دانند اما آیا  آیا سوپ جوجه یا سوپ پای مرغ برای درمان سرماخوردگی مفید است؟ سوپی که با قلم گاو یا ماهیچه گوسفند طبخ می‌شود برای چه کسانی توصیه می‌شود؟ تا چه میزان می‌توان روی ارزش غذایی سوپ‌ های آماده حساب کرد؟ آیا استفاده از عصاره‌ های آماده گوشت، مرغ و سبزی در سوپ‌های خانگی می‌تواند این غذا را مقوی کند؟

در ادامه به تمامی این سوالات پاسخ خواهیم داد پس با ما همراه باشید.

سوپ، غذایی مایع است که گرم سرو می شود و از عصاره‌ سبزجات و مواد پروتئینی تشکیل می شود. از آنجا که بیشتر افراد، به ویژه کودکان در هنگام بیماری بی اشتها هستند، سوپ می‌تواند به عنوان غذا یا پیش غذای رقیق و سبک بهترین و اصلی‌ ترین منبع تامین کننده ویتامین‌ها و املاح معدنی بدن باشد و با توجه به این که بیماری یبوست یکی از عوارض اکثر بیماری ها است، این غذا می‌تواند با تامین آب بدن و خاصیت ملین بودن چاره ساز باشد.

سوپ های مقوی و مفید:

درمان سرماخوردگی با سوپ جوجه

بیشتر افراد بر این باورند که توصیه مادر بزرگ‌ ها برای خوردن کاسه سوپ جوجه یا مرغ در روز‌هایی که سرماخورده اند، ریشه در باور‌های قدیمی آنها داشته و علمی نیست. اما باید بدانید سوپ جوجه به ویژه انواعی که با گوشت بلدرچین یا گوشت بوقلمون تهیه می‌شود حاوی پروتئین بالایی است و می‌تواند سیستم دفاعی بدن را تقویت و به طور طبیعی اثرات مخرب ویروس‌ها و سموم میکروب‌ها را خنثی کند.

سوپ جوجه یا سوپ مرغ برای درمان سرماخوردگی انواع سوپ برای درمان سرماخوردگی
انواع سوپ برای درمان سرماخوردگی سوپ جوجه یا سوپ مرغ برای درمان سرماخوردگی

بنا به تحقیقات پژوهشگران سوپ جوجه خاصیت ضدالتهابی دارد و گرمی آن نیز می‌تواند موجب تسکین گلو درد شود و به دلیل دارا بودن نوعی اسیدآمینه قوی این توانایی را دارد که همچون دارو‌های خلط آور به خروج ترشحات مخاطی از ریه و بینی کمک کند؛ مخصوصا اگر در طبخ آن شلغم، کرفس، هویج، پیاز و جعفری استفاده شده باشد، کمک می‌کند تا در حین بیماری سرماخوردگی تنفس راحتری داشته باشید. سوپ جوجه اگر حاوی پیاز زیاد باشد، مواد گوگردی پیاز می‌تواند از طریق خون وارد ریه‌ها شده و عفونت مجاری تنفسی را التیام و به دفع سموم کمک کند.
البته تعدادی از متخصصان بر این باورند که در سوپ جوجه تهیه شده برای کودکان از سبزیجات حاوی نیترات همچون هویج و اسفناج استفاده نشود، زیرا مواد نیتراتی طی باقی ماندن در سوپ به آنزیمی خطرناک تبدیل و موجب بروز مسمومیت در کودکان شده و با افزایش نیتریت بزاق، سبب تخریب ویتامین A و C در بدن می‌شود.

 

سوپ قارچ تامین کننده پروتئین

استفاده از قارچ در سوپ نیز یکی دیگر از راه های تامین پروتئین این غذا می باشد. قارچ علاوه بر پروتئین حاوی مقدار زیادی آب می باشد که در نتیجه استفاده از ان در سوپ می تواند به تامین آب بدن بیمار کمک کرده و از یبوست بیمار جلوگیری نماید. همچنین قارچ با دارا بودن مقادیر بالای پروتین همانطور که پیشتر گفته شد میتواند سیستم دفاعی بدن را تقویت و در درمان بیماری ها کمک کند.

همچنین برای افراد گیاه خوار یا به اصطلاح وجترین که نمی خواهند از گوشت تغذیه کنند، نیز قارچ گزینه ای مناسب برای تامین پروتئین سوپ می باشد.

انواع دستور پخت سوپ قارچ 🍲🍲🍲

 

انواع سوپ برای درمان سرماخوردگی سوپ قارچ غذای گیاهی
انواع سوپ برای درمان سرماخوردگی سوپ قارچ حاوی پروتئین

 

 

سوپ جو، مقوی برای کودک و نوجوان

سوپ جو یکی از غذا‌های مقوی و سیر کننده‌ ای است که اگر به عنوان پیش غذا استفاده شود به میزان زیادی جلوی اشتها را می‌گیرد. این سوپ مغذی برای رفع ضعف جسمی در هنگام بیماری بسیار مفید است. استفاده از جو پوست کنده یا پرک در این سوپ به هضم سریع و آسان‌ آن کمک زیادی می‌کند. خواص درمانی و غذایی جو بیشتر از گندم است و به دلیل برخورداری از ویتامین‌های گروه B تقویت کننده سیستم عصبی و ایمنی بدن است و اثر خوبی در تکثیر باکتری‌های مولد ویتامین B در معده و روده دارد و به علت داشتن مواد صمغی، سینه و گلو را نرم می‌کند.

انواع سوپ برای درمان سرماخوردگی سوپ جو
انواع سوپ برای درمان سرماخوردگی سوپ جو، مفید برای کودکان

از آنجا که سیب زمین حاوی نشاسته و قند زیاد می باشد، از جو می‌ توان به جای سیب زمینی در سوپ استفاده کرد؛ در نتیجه مصرف این سوپ برای مبتلایان به چربی و قند خون بالا مناسب است و به سبب فسفر فراوان، موجب تثبیت کلسیم و در نتیجه تسهیل استخوان سازی در افراد می شود. از این رو مصرف آن برای کودکان و نوجوانان در حال رشد بسیار مفید و ضروری است. همچنین در صورت اضافه کردن قارچ به سوپ جو علاوه بر طعم بهتر آن، می توانید مقادیر زیادی پروتئین گیاهی نیز به آن اضافه کنید.

*** از اضافه کردن خامه به سوپ جو برای بیمار پرهیز کنید زیرا حاوی مقادیر زیادی چربی اشباع می باشد که برای درمان بیماری مفید نمی باشد.

 

سوپ پای مرغ برای درمان سرماخوردگی مناسب نیست !

در میان انواع سوپ‌ ها آنهایی که حاوی گروه گوشت، حبوبات، سبزی‌های تازه و صیفی جات، غلات و حتی آبلیمو یا آب نارنج تازه باشد از بهترین سوپ‌ ها برای سرماخوردگی محسوب می‌شود؛ اما سوپ‌هایی که حاوی بخش‌های غضروفی یا ژلاتینی گوشت باشد بیشتر حاوی کلسیم است و با توجه به این که کلسیم نقشی در التیام یا بهبود علائم سرماخوردگی ندارد و از طرفی به دلیل آن که در بافت‌ های پای مرغ چربی‌ های اشباع زیادی نهفته است، مصرف آن برای درمان سرماخوردگی توصیه نمی‌شود.

سوپ پای مرغ
انواع سوپ برای درمان سرماخوردگی سوپ پای مرغ

 

سوپ قلم را از قلم نیندازید

بیشتر خانواده‌ها بر این باورند که افزودن ماهیچه یا قلم به سوپ موجب لذیذ و مقوی شدن آن می‌شود، اما در مقابل عده‌ای معتقدند قلم به دلیل چربی بالایی که دارد خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و چربی خون را افزایش می‌دهد و در نتیجه مصرف آن را محدود می‌کنند. اما شاید این پرسش مطرح شود ارزش تغذیه‌ای سوپ ماهیچه یا قلم چه میزان است و چه کسانی مجاز به مصرف آن هستند؟

ماهیچه ترکیبی از گوشت و قلم است و به دلیل پروتئین با کیفیت و آهن بالایی که دارد سوپ آن برای خانم‌های باردار، سالمندان و افراد ضعیف و مصرف آن در زمان قاعدگی و سرماخوردگی توصیه می‌شود، اما به سبب آن که چربی موجود در ماهیچه دو برابر گوشت سینه مرغ است خوردن آن را به هفته‌ ای یک یا دو بار کاهش دهید.

درباره قلم هم باید گفت به دلیل آن که پر از کلسیم، آهن، روی و ویتامین B۱۲ است، سوپ آن بسیار مغذی بوده و به گفته متخصصان علوم غذایی مصرف آن برای کسانی که از منابع کلسیم بویژه لبنیات کمتر استفاده می‌کنند، مناسب است و برای هر سنی توصیه می‌شود، ولی به یاد داشته باشید چربی قلم بسیار بالا بوده و باید مصرف آن را محدود کنید.

سوپ قلم
انواع سوپ برای درمان سرماخوردگی سوپ قلم بسیار مقوی

 

سوپ‌ هایی نه چندان مقوی

خوب است بدانید سوپ‌ هایی که با عصاره‌های پودری آماده گوشت، مرغ و سبزی تهیه می‌شود به هیچ‏ عنوان با سوپ‌ هایی که با گوشت و مرغ و قارچ و سبزی تازه طبخ می‌شود، قابل مقایسه نیست؛ چرا که آب گوشت و مرغ تنها درصد بسیار کمی از این عصاره‌ها را تشکیل می‌دهد و بیشتر این عصاره‌ ها حاوی مواد طعم دهنده‌ و مقادیر زیادی ادویه است که تنها مزه گوشت را می‌دهد و زیاده روی در مصرف این نوع عصاره‌ها می‌تواند برای بیمار و حتی انسان سالم مشکل ساز باشد.

به گفته متخصصان ارزش غذایی این عصاره به حدی نیست که بتواند برای کودک و نوجوان در حال رشد مقوی و مفید باشد. این عصاره‌ها معمولا از گوشت سفید یا قرمز درجه 2 (یا حتی قسمت های غیرقابل خوردن گوشت!) تهیه می‌شود و سدیم گلوتامات (تشدید کننده طعم گوشت)، نمک و برخی ادویه‌ ها به آن افزوده می‌شود. این عصاره‌ ها به دلیل آن که حاوی نشاسته و روغن جامد و افزودنی‌ های دیگر است موجب قوام سوپ می‌شود ولی این غلظت نشان دهنده مغذی و مقوی بودن محصول نیست.

اما باید بدانید بر طبق یافته‌ های علمی پژوهشگران مصرف مستمر محصولاتی که حاوی گلوتامات است می‌تواند به شبکیه چشم آسیب زده و موجب بروز سردرد، تنگی نفس، تهوع و احساس سوزش در عضلات شود و احتمال تشدید آسم، حملات میگرن و اختلال در ریتم ضربان قلب را افزایش دهد. از سوی دیگر مصرف این عصاره‌ها به دلیل ترکیبات سدیم دار در سوپ افرادی که پرفشاری خون، بیماری قلبی و نارسایی کلیوی دارند محدودیت مصرف داشته و نباید نمک جداگانه‌ای به سوپ افزوده شود.

 

سوپ آماده بخوریم یا نخوریم؟

این روز‌ها در بیشتر فروشگاه‌ ها انواع سوپ‌ های خشک نیمه آماده و فوری به چشم می‌خورد. پایه اصلی بیشتر این محصولات انواع سبزی، آرد، نشاسته، مواد قوام دهنده، روغن و ادویه و بر اساس نوع آن قارچ، جو، هویج یا عدس به سوپ افزوده می‌شود. انواع نیمه آماده این سوپ‌ ها پس از مخلوط شدن با آب جوش نیاز به حرارت طبخ دارد، اما انواع فوری آن پس از ترکیب با مایعات آماده مصرف است. سوپ‌ های آماده در مقایسه با سوپ‌ های خانگی کم رقیق‌ تر بوده و به دلیل استفاده کمتر از سبزیجات و مواد غذایی و همچنین مدت زیاد گذشته از طبخ و استفاده از مواد نگهدارنده هیچ گاه ارزش تغذیه‌ ای سوپ خانه را ندارد، چون در فرآیند خشک شدن مقادیر زیادی از ریزمغذی‌ های حساس به حرارت مواد غذایی تخریب می‌شود.

سوپ آماده
انواع سوپ برای درمان سرماخوردگی سوپ آماده فاقد مواد غذایی و خاصیت

 

 

برای دیدن دستورات بیشتر پیش غذا و دسر با قارچ حتما هر روز سایت هاگ را چک کنید.
4.5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا