دانش افزایی در حوزه قارچ

اهمیت بذر در روند تولید

گاهی در بررسی و ردیابی موضوعات مختلف جهت شناسایی نقاط ضعف و قوت تولید، توجه به اهمیت بذر مصرفی در نتایج، موردتوجه کمتری قرار می‌گیرد.

اهمیت بذر در روند تولید

تصویر فوق وضعیت استفاده از بذر قابل‌ اعتماد را در ۱۷ روز پس از خاک‌دهی و خاک پوششی نشان می‌دهد… اما تصویر سمت راست مربوط به یک فارم بزرگ است، که بذری باقیمت پایین‌تر از یک تولیدکننده خریداری کرده، تا در هزینه‌های تولید صرفه‌جویی کند. نتایج مورد انتظار به‌دست نیامد. (تصویر سمت راست، ۲۴ روز بعد از خاک‌دهی با یک بذر نامناسب)

رشد میسیلیوم در کمپوست و خاک بی‌تمایل و کند بود پین‌ها رشد نکردند. قارچ‌های اندکی رشد کردند و همان مقدار اندک ضعیف و کوچک بودند.

چند هفته اول استفاده از تأمین‌کننده جدید، که ارزان‌تر تولید می‌کرد، روند تولید مناسب بود و ظاهراً این فارم بزرگ موفق شده بود که کاهشی در هزینه تولید به وجود آورد. اما ۱ ماه بعد، با کاهش شدید مقدار قارچ تولیدی همه به دنبال علتی درکمپوست، خاک، شرایط سالن‌ها و بررسی علل مشکلات به وجود آمده بودند. اما در آخر به این نتیجه رسیدند که علت مشکل به وجود آمده، بذر است و هنگامی‌که تأمین‌کننده تغییر کرد دوباره به شرایط خوب گذشته بازگشتند.

با اینحال، پیدا کردن این علت، و مدت‌زمانی که افت در تولید پیدا کردند، باعث شد که پول بیشتری نسبت به صرفه‌جویی در خرید بذر ارزان‌تر از دست بدهند!

همیشه از راه‌های قابل‌اعتماد استفاده کنید.

نويسنده: lurie Boucicus
ترجمه و تنظیم: مهندس فرهنگ عضدی
ویرایش: مهندس نصیرخوشخبر
با هاگ و بخش دانش افزایی در حوزه قارچ می توانید به مطالب برتر در این زمینه دسترسی داشته باشید.
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا