اخبار عمومی و گزارش

اهمیت مصرف قارچ در کاهش ابتلا به آلرژی

نقش تغذیه در حساسیت‌های فصلی

اهمیت مصرف قارچ در کاهش ابتلا به آلرژی، به گزارش هاگ از ایسنا کارشناس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان، با اشاره به نقش مهم تغذیه و استفاده از مواد کم کالری پر ویتامین مانند قارچ در بروز آلرژی‌ها گفت: افرادی که وزن خود را در حد طبیعی نگه می‌دارند و نسبت توده عضلانی و بافت چربی بدن خود را در حد طبیعی حفظ می‌کنند، کمتر از سایر افراد علائم آلرژی را تجربه می‌کنند.

زهرا باقری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به نقش تغذیه در حساسیت‌های فصلی اظهار کرد: زمانی که سیستم ایمنی بدن انسان با مواد آلرژی‌زا مواجه می‌شود، هیستامین ترشح می‌کند که این پدیده منجر به بروز عوارضی مانند عطسه، تورم چشم‌ها، قرمزی صورت، خارش پوستی و در برخی افراد مشکلات تنفسی و گوارشی می‌شود.

وی افزود: «هر عاملی که موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن شود بیشتر به بروز آلرژی کمک می‌کند و غذاهای سرشار از چربی‌های اشباع با تضعیف آن، آلرژی فصلی را تشدید می‌کنند.» به همین دلیل مصرف قارچ در کاهش ابتلا به آلرژی موثر است

کارشناس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: کاهش میزان خواب شبانه، انجام ورزش‌های سنگین، مصرف دخانیات و آنتی‌بیوتیک‌ها، چاقی و بیماری‌های متابولیک، مهم‌ترین عوامل تضعیف سیستم ایمنی بدن انسان محسوب می‌شوند اما با پیروی کردن از برنامه غذایی مناسب، ورزش و خواب کافی می‌توان تا حد زیادی به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرد.

انواع قارچ خوراکی
اهمیت مصرف قارچ در کاهش ابتلا به آلرژی

باقری عنوان کرد: مصرف انواع ویتامین‌های گروه B (موجود در غلات، گوشت، لبنیات، تخم‌مرغ)، انواع سبزی‌های دارای برگ سبز تیره مانند اسفناج و کرفس، ویتامین‌های گروه C مانند مرکبات و سبزی‌های تازه و سبزی‌های غنی از ویتامین A مانند هویج می‌تواند از شدت عوارض ناشی از آلرژی فصلی بکاهد.

وی افزود: کوئرستین (Quercetin) موجود در میوه‌ها و سبزی‌ها، یک آنتی هیستامین طبیعی است که از طریق تثبیت سلول‌ها و توقف تولید هیستامین، کارایی خود را نشان می‌دهد و آنتی اکسیدان تقویت‌کننده سیستم ایمنی محسوب می‌شود.

کارشناس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: غذاهای حاوی محصولات پروبیوتیک، زردچوبه، دارچین، زنجبیل، سیر، پیاز، بذرکتان و منابع امگا ٣ مانند مغزها و ماهی‌های چرب به کنترل آلرژی پاییزی کمک می‌کنند.

وی افزود: بعضی غذاها مانند سویا، تخم‌مرغ، ماهی، خربزه، گوجه‌فرنگی، بادمجان، گوجه‌سبز، کرفس و بعضی شکلات‌ها می‌توانند عوارض ناشی از آلرژی‌های فصلی را تشدید کنند بنابراین افرادی که دچار آلرژی فصلی هستند بهتر است تا حد امکان خوردن این غذاها را محدود کنند.

باقری گفت: در فصل پاییز مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین‌ها از جمله ویتامین A موجود در سیب زمینی، کدو، انواع کلم، اسفناج، نخودفرنگی، خرمالو، هویج، فلفل، تخم مرغ، ویتامین C موجود در مرکبات، گوجه فرنگی، شلغم، فلفل دلمه‌ای، آناناس، نخود فرنگی و کیوی و ویتامین D موجود در نور خورشید، زرده تخم مرغ، ماهی، قارچ، انواع پنیر، شیر، حبوبات، روغن ماهی برای تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش ابتلای آلرژی پاییزی توصیه می‌شود.

وی عنوان کرد: باید توجه شود افرادی که وزن خود را در حد طبیعی نگه می‌دارند و نسبت توده عضلانی و بافت چربی بدن خود را در حد طبیعی حفظ می‌کنند، کمتر از سایر افراد علائم آلرژی را  تجربه می‌کنند اما هر چه فرد چاق‌تر و دارای نمایه توده بدنی بالاتری باشد علائم آلرژی در وی شدیدتر می‌شود بنابراین افراد برای جلوگیری از بروز حساسیت‌های فصلی باید رژیم غذایی مناسب با شرایط بدن خود داشته باشند.

باقری افزود: افراد چاق باید طبق برنامه با رعایت زمان‌بندی مناسب، حفظ عضلات بدن و کاهش درصد چربی، وزن خود را به طور اصولی کم کنند تا از عوارض ناشی از بروز آلرژی در امان بمانند. به همین دلیل مصرف قارچ می‌تواند نقش شایانی در جلوگیری از ابتلا به آلرژی داشته باشد.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا