دانش افزایی در حوزه قارچ

کیفیت میسیلیوم

اهمیت کیفیت میسیلیوم در پرورش قارچ

کیفیت میسیلیوم مقاله تخصصی، از آنجا که بخش اعظم آب مورد نیاز قارچ از کمپوست تأمین می‌گردد، لذا کاملاً منطقی است که کیفیت میسیلوم رشد کرده در خاک‌ پوششی باید در طول دوره پرورش قارچ عالی باشد.

این میسلیوم ها هستند که انتقال راحت آب و مواد غذایی را از کمپوست برای رشد قارچ‌ها تضمین نمایند. بنابراین کیفیت میسیلیوم یکی از ضرورت‌ هایی است که باید از مراحل ابتدائی رشد قارچ، با توجه به نوع خاک‌ پوششی مصرفی به آن توجه ویژه داشت.

خاک‌ پوششی مرطوب با بافت ناصاف و کلوخه دار به دلیل خاصیت بهتر نگهداری آب، بافت میسلیوم بهتری را تولید خواهد کرد. زیرا هیچ میسیلیومی در محلی که آب باعث اضمحلال کیفیت و حتی کمیت میسیلیوم موجود در خاک‌ پوششی گردد، قادر به رشد نخواهد بود.

رطوبت خاک

برخی از کشت کاران استفاده از خاک‌ پوششی با ساختار ریزتر را ترجیح می‌دهند. در چنین شرایطی به‌ منظور افزایش ظرفیت نگهداری آب، خاک مصرفی نیاز به یک دوره آبیاری منظم است. با از دست رفتن آب در این نوع خاک به‌ منظور کاهش میزان تبخیر، خاک‌ پوششی بسیار سخت و متراکم می‌شود. در طول دوره پرورش قارچ تا فلاش یک، ندرتاً مشکلاتی در خصوص کیفیت میسیلیومی در خاک رخ می‌نماید.

ولی بعد از شوک خشکی بیش‌ از حد خاک، میسیلیوم موجود در خاک‌، آب خود را از دست‌ داده و ممکن است تهدیدی برای  انجام وظیفه خاک‌ پوششی شود و کیفیت محصول در فلاش‌های بعدی را تقلیل دهد. تنها راه مهار این معضل، حفظ رطوبت خاک‌ پوششی در حالت اعتدال است.

خاک‌ پوششی نباید در هیچ‌ یک از لحظات از دوره رشد قارچ بیش‌ از حد خشک شود، زیرا که احیاء این رطوبت پس از یک دوره خشکی اگر غیر ممکن نباشد، کار سختی خواهد بود. تأمین رطوبت در حد نیاز بستر از دو راه امکان‌ پذیر است. آبیاری مناسب بستر و جلوگیری از تبخیر های غیر ضروری بستر.

 تهیه و تنظیم : مهندس حسین شهبازی

در صورت علاقه مندی می توانید سایر مقالات در قسمت دانش افزایی در حوزه قارچ را در دانشنامه صنعت قارچ، هاگ مطالعه بفرمایید.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا