بیماری‌ های قارچ خوراکی

بیماری های فیزیولوژیکی قارچ و اقلیم سالن پرورش

نقش تهویه هوا در سلامت محصول

بیماری ها در صنعت قارچ بر مبنای موضوعات مختلفی قابل دسته بندی هستند مثلا عامل ایجاد بیماری (میکروبی و غیر میکروبی)، محل ایجاد و انتقال بیماری (کمپوست قارچ، خاکی و سالنی) و… بیماری های فیزیولوژیکی یا Abiotic Disorder گروهی از اختلالات در قارچ خوراکی است که منشا آن موجود زنده ای نبوده و دارای منشا فیزولوژیکی است که مبدا و علت اصلی ایجاد آن در اکثر موارد شناسایی شده است.

این دسته از اختلالات همیشه راندمان تولید را کاهش نمی دهد ولی در برخی از اوقات می تواند بسیار مهم باشد. برخی از این اختلالات تنها یک بار بروز کرده و تکرار آن در شرایط مشابه دشوار خواهد بود.

علت اکثریت بیماری های فیزیولوژیکی شرایط اقلیمی نامناسب و به دور از استاندارهای پرورش قارچ در یک مقطع زمانی کوتاه و مشخص یا در یک دوره نسبتا طولانی معرفی می شود. عواملی مانند رطوبت کم و یا خیلی زیاد در سالن پرورش، غلظت بالای دی اکسید کربن، تهویه نامناسب با توجه به سن سالن  و… از این دسته عوامل هستند.

در ادامه به معرفی تعدادی از این اختلالات پرداخته می شود.

پوست سوسماری شدن کلاهک قارچ یا فلسی شدن

اختلالی است که علت آن رطوبت نسبی کم در هوای سالن یا سرعت بالای جریان هوا در سالن و در بیشتر موارد نامناسب بودن جهت استقرار کانال های انتشار هوا در سالن و انحراف به سمت طبقات است.در نتیجه این اختلال سطح قارچ پوسته پوسته و به رنگ قهوه ای در خواهد آمد.

تاج خروسی

اختلال دیگری است که در آن بافت صورتی رنگ تیغه کلاهک با ظاهری متخلخل روی سطح یا لبه بالایی کلاهک تشکیل می شود و ممکن است که شکل ظاهری قارچ در کل شبیه تاج خروس یا زگیل و یا حتی شکل های دیگر تبدیل شود. عامل این اختلال که منجر به عدم فروش قارچ های بد شکل آن خواهد شد، الودگی بستر به هیدرو کربن ها،فنول ،روغن موتور ،گازوئیل،بنزین و گازهای محترقه از آنها، مواد تشکیل دهنده روغن قطران، غلظت بالای سموم و آفات کش ها و امولسیون کننده های روغنی است.

تیغه سفت

مورد دیگری است که در آن قارچ های پشت باز شده دارای تیغه های رنگ پریده، کوچک و تحلیل رقته و گاها بدون تیغه خواهند بود. علت ان  تبخیر بیش از حد آب از کلاهک تعیین شده است.

ترک کلاهک

نمونه دیگری است که در ان سطح کلاهک دارای ترک های عمیق خواهد بود که موجب شکفته شدن انمی شود که نتیجه ان بد شکلی در کلاهک قارچ خواهد بود. علت ان شرایط نادرست محیطی در زمان رشد و توسعه کلاهک عنوان می شود.

قارچ گریان یا weeping

نوع دیگری از اختلالات فیزیولوژیکی با منشا اقلیمی سالن است. در این اختلال می توان وجود بافت و بخش های اشباع از آب در کلاهک قارچ بهمراه تراوش مداوم قطرات اب از لبه های کلاهک خواهیم بود. این کلاهک ها پس از برداشت بلافاصله تغییر رنگ خواهد داد و ارزش فروش نخواهند داشت. علت این اختلال عدم تعادل بین جذب اب و میزان تبخیر ان از کلاهک است که مسائلی نظیر برنامه ابیاری بستر، میزان رطوبت خاک پوششی بر روی بستر، دمای کمپوست و سایر پارامترهای اقلیمی سالن که سبب کاهش تبخیر می شود، خواهد بود. در اخر نگاه سالندار و تفکرات وی در خصوص افزایش تولید با ابیاری ای بیشتر دلیل دیگری بر وقوع این اختلال عنوان می شود.

پوشش میسیلیومی یا Overlay

نمونه دیگری از اختلالات فیزیولوژیکی با منشا اقلیم و بستر سالن است. در این مورد میسیلیوم قارچ بر روی بستر تبدیل به یک پوشش نمدی غیر قابل نفوذ به اب و هوا شده و قادر به تولید محصول نیز نخواهد بود.این بیماری از نظر شکل ظاهری شباهت زیادی به استروما ولی دلایل ایجاد آن متفاوت است. علت بروز این اختلال تعامل بین عواملی نظیر غلظت زیاد دی اکسید کربن، تبخیر کم از بستر، دمای بالای بستر و عدم یکنواختی آن، نوع خاک پوششی از حیث ساختمان و ،عدم رعایت ضخامت استانداردخاک بر روی بستر و مصرف بیش از حد اسپان است.

در دانشنامه صنعت قارچ، هاگ می توانید با سایر بیماری‌های قارچ خوراکی آشنا شوید.

 

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا