اطلاعیه‌های صنعت قارچ

مجید نادری : ایران جزو ۱۰ کشور برتر تولید کنندگان قارچ در دنیا

سامانه هوشمند صنعت قارچ رونمایی می شود

مجید نادری فعال در زمینه ایجاد کسب و کار با بیان اینکه ایران در بین ۱۰ کشور برتر تولید کنندگان قارچ در دنیا است از رونمایی نخستین سامانه هوشمند صنعت قارچ خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، مجید نادری امروز در نشست خبری از جایگاه تولید قارچ ایران بین 10 کشور برتر دنیا خبر داد و گفت: مشکلی که توزیع کنندگان عمده و نیز صادر کنندگان کشور دارند این است که آنها نمی توانند تولید کنندگان واقعی را پیدا کنند.

این فعال در زمینه ایجاد کسب و کار با بیان اینکه باید سامانه ای باشد که توزیع کنندگان و صادر کنندگان قارچ را به تولید کنندگان متصل کند، گفت: نخستین سامانه هوشمند صنعت قارچ کشور که این مشکلات را برطرف می کند، روز جمعه این هفته رونمایی می شود.

وی افزود: در فاز اول این سامانه دانشنامه صنعت قارچ منتشر می شود و در آن برای تمام سنین در همه زمینه ها از تولید تا فرهنگ سازی و بازاریابی اطلاع رسانی خواهد شد.

نادری گفت:‌ فاز دوم این سامانه که فروش آنلاین در فضای مجازی است نیز تا آخر سال تکمیل می شود که ابتدا عمده فروشی ها و پس از مدتی خرده فروشی ها به این سامانه وصل می شود.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس که چرا خرده فروشی را زودتر به سامانه فروش وصل نمی کنید؟ گفت: مشکل ما این است که هزینه توزیع و حمل خرده فروشی بالا است و کرایه زیادی می خواهند که برای مصرف کننده به صرفه نیست.

نادری همچنین از تکمیل فاز 3 این سامانه تا پایان سال 1402 خبر داد و گفت: در این مرحله سازمان ها و ارگان ها به سامانه فروش آنلاین قارچ متصل می شوند و درخواست های خود را از این طریق ثبت خواهند کرد.

این فعال در زمینه توزیع قارچ در کشور با بیان اینکه سرانه مصرف قارچ در کشور به گفته مسئولان 1.5 تا 2 کیلوگرم است، اعلام کرد: این در حالی است که سرانه مصرف در اروپا بیش از 4 کیلوگرم است و روز به روز در این زمینه تلاش می کنند.

به گفته این مسئول بالا بودن قیمت قارچ که اکنون در عمده فروشی ها 40 و در خرده فروشی ها بیش از 50 هزار تومان است، باعث شده سرانه مصرف کاهش یابد و اکنون شاید به زیر یک کیلو گرم رسیده باشد.

وی تولید در کشور را طبق آمار مسئولان 180 تا 200 هزار تن و میزان صادرات را 5 درصد این تولیدات عنوان کرد که به کشورهای حوزه خلیج فارس، مانند عراق، امارات، قطر ارسال می کند.

 وی ادامه داد:‌ تولید قارچ های اگزوتیک در ایران بر خلاف جهان بسیار محدود است، در حالی که در سطح بین‌الملل، پرورش قارچ های اگزوتیک، که از مقاومت بالاتری برخوردارند، مقبولیت فراوان دارد و عمده سود حاصل از پرورش قارچ از این ناحیه تامین می‌شود.

به گفته این مسئول اولین سامانه هوشمند صنعت قارچ در کشور روز جمعه 31 خرداد از ساعت 18 تا 21 در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما رونمایی می شود.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا