اخبار صنعت قارچاخبار عمومی و گزارش

بازار داغ فروش گیاهان بهاری

کرمانشاه- فصل بهار و زنده شدن دوباره زمین و طراوت و سرسبزی طبیعت با رویش گیاهان معطر در استان کرمانشاه این روزهای بازار را رنگ و بویی تازه بخشیده است.

به گزارش هاگ به نقل از خبرگزاری مهر بازار کرمانشاه در فصل بهار با گیاهانی بهاری همچون، کنگر، پاغازه، شنگ، سورانه، خوژه، ریواس، تره، جعفری کوهی، پیچک، سیر و قارچ و دیگر گیاهانی که در فصل بهار می‌رویند، رنگارنگ می‌شود.

گیاهان خوراکی که خاصیت دارویی نیز دارند و از قدیم الایام مردم کرمانشاه از انواع گیاهان بهاری در تهیه غذای متنوع همچون خورشت و آش و سوپ و پخت نان و خوراکی‌های خوشمزه و در تهیه گیاهان دارویی از آنها استفاده می‌کرده‌اند.

در کوهستان‌های بلند و دشت‌های مرتفع استان کرمانشاه گیاهانی معطر می‌رویند که مردم از آن گیاهان، خوراکی لذیذ تهیه می‌کردند و فرهنگ کهن کرمانشاه در فصل بهار در اقتصاد و آداب و سنت‌ها با عطر و طعم گیاهان بهاری آمیخته شده است.

 

از پخت غذاهای خوشمزه تا خواص دارویی گیاهان بهاری

امین سپهری یکی از شهروندان کرمانشاهی که فروشنده گیاهان بهاری در بازار است، اظهار کرد: این روزها به برکت نعمت‌های خدادادی که در طبیعت کرمانشاه روییده، کسب و کار فروش گیاهان بهاری رونق خوبی دارد و مردم کرمانشاه همچون سال‌های گذشته از خرید این گیاهان استقبال می‌کنند.

وی افزود: این گیاهان بهاری که در کوه‌های کرمانشاه رشد می‌کنند همه دارای خاصیت درمانی هستند و بسیاری از بیماری معده و گوارش را با این گیاهان درمان می‌کنند و شفابخش هستند.

سپهری گفت: خداوند بزرگ را شاکریم که علاوه بر اینکه سفره‌های ما با این گیاهان خوش طعم و عطر می‌شود برای تعدادی از شاغلین فصلی نیز ایجاد اشتغال می‌کند.

وی ادامه داد: زنان کرمانشاهی با گیاهان بهاری خورشت‌های خوشمزه می پزند و خورشت کنگر از غذاهای قدیمی کرمانشاه است که طرفداران بسیاری دارد و آش‌های خوشمزه گیاهان پاغازه و سورانه پخته می‌شود.

گیاهان خودروی بهار شاید به اندازه ۲ الی سه ماه عمر کنند اما همین عمر کوتاه و طعم کمیاب شأن لذت گشت و گذار در بازارهای روز کرمانشاه یا رفتن به دامنه کوه‌های استان کرمانشاه را دوچندان می‌کند و بهار را به آشپزخانه‌ها وارد می‌کند.

کلانه

پیچک گیاهی بهاری است که با آن نوعی نان خوش‌طعم به نام کلانه پخته می‌شود و کلانه اگرچه بیشتر به عنوان یک نوع نان شناخته شده‌است اما در واقع یک وعده غذایی کامل است و می‌توان از آن به عنوان قدیمی‌ترین فست فود در جهان نام برد که بر خلاف فست فودهای رایج علاوه بر خوشمزگی از سلامت غذایی و غنی بودن از انواع ویتامین‌ها و فواید بهداشتی در زمره سالم‌ترین غذاها قرار دارد که در بسیاری از مناطق کرمانشاه پخته می‌شود.

 

شنگ پلو

تره‌های کوهی که این روزها در بازار کرمانشاه فروخته می‌شوند، گیاهی بهاری است نظر ظاهری، فرمی شبیه تره دارند و در طب سنتی می‌گویند شنگ گیاهی سرد و خشک است و خونریزی را بند می‌آورد و در درمان اسهال خونی و اسهال صفراوی مؤثر است و آن را برای قوت دادن معده مؤثر می‌دانند و می‌گویند ضماد شنگ مقوی اعضای ضعیف و دهانه معده و کبد است و ریشه شنگ خاصیت سم زدایی دارد بنابراین اگر مسموم شدید از ریشه شنگ بخورید.

ریواس

ریواس با ساقه‌های سبز و سرخ و طعم ترش، مشتری‌های خاص خودش را دارد و حتی اگر قرار نباشد بساط خورشت ریواس را جور کنید ساقه‌های ترد و نازک این گیاه می‌تواند در سالاد یا با عنوان یک میوه مورد استفاده قرار گیرد.

ریواس برای تقویت معده و کبد مفید است، تب را پایین می‌آورد و سستی را درمان می‌کند و از بین بردن حالت تهوع و انگل زدایی از روده‌ها هم کارهای دیگر ریواس هستند.

کنگر

کنگر ظاهری شبیه به کرفس دارد اما پر از خارهای درشتی است که بیرون آوردن آن ممکن است کمی وقت گیر به نظر برسد اما با این حال خاصیت ضدعفونی‌کنندگی، اشتها آوری، تب‌بر بودن و هضم‌کنندگی آن ارزش وقت گذاشتن برای پاک کردن این گیاه را دارد.

کنگر پتاسیم زیادی دارد، در درمان یرقان، نارسایی کبد و کم‌خونی مؤثر است و کلسترول و تری‌گلیسیرید خون را پایین می‌آورد البته خوردن کنگر برای مبتلایان به ناراحتی‌های کلیوی و کبدی شدید، زنان باردار و کودکان و کسانی که سنگ صفرا دارند مضر است.

 

شاید جالب باشد که بدانید در اروپای قرن شانزدهم کنگر یک غذای اشرافی بود و پزشکان سنتی اروپا در آن زمان استفاده‌های زیادی از کنگر می‌کردند.‌

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا