مقالات کاربردی در حوزه قارچ

بازار فروش قارچ خشک در سال 2023

اندازه بازار قارچ خشک در سال 2021 3.9 میلیارد دلار ارزش داشت و تخمین زده می‌شود که تا سال 2031 به 8.6 میلیارد دلار برسد و تا 2031 با CAGR 8.6 درصد افزایش داشته باشد.

قارچ های خشک اساساً کم آب هستند، و طعمشان به همین خاطر غلیظ‌تر و تندتر از قارچ‌های تازه است. حتی وقتی آنها را آبرسانی مجدد کنید، باز هم بافت آنها بیشتر حس می‌شود. از مزایای آنها این است که به راحتی می‌شود آنها را نگهداری کرد و ماندگاری طولانی‌تری دارند. به علاوه می‌توان از آنها برای درمان بیماری‌هایی مانند سرطان، هپاتیت مزمن، دیابت، تصلب شرایین و چربی خون استفاده کرد.

برای آشنایی بیشتر با آنها، مقالات تولید قارچ خشک  و خواص قارچ خشک را مطالعه نمایید.

وضعیت بازار کنونی قارچ خشک

شیوع بیماری همه گیر COVID-19 بر اندازه بازار قارچ خشک تأثیر منفی گذاشت. مردم برای جلوگیری از شیوع بیماری‌ها مجبور به ماندن در خانه‌های خود شدند و این منجر به کاهش فروش قارچ‌های خشک خرده‌فروشی شد. واحدهای فرآوری مواد غذایی تولید خود را متوقف کردند و نیروی کار خود را کاهش دادند، تا رشد ویروس کرونا را محدود کنند، و همین به طور قابل توجهی بر تولید قارچ خشک تأثیر گذاشت. علاوه بر این، در طول دوره COVID-19، فعالیت‌های صادراتی و وارداتی راکد شد، و تعطیلی هتل‌ها، رستوران‌ها و فست‌فود‌ها که به‌عنوان بالاترین مصرف‌کنندگان نهایی قارچ خشک در نظر گرفته می‌شوند، تأثیر زیادی بر صنعت قارچ خشک جهانی در سال 2020 گذاشت.

اما پس از کوید دوباره بازار قارچ رونق گرفت، به طوری که سال گذشته، سال قارچ نامیده شد. از آنجا که کرونا مردم را نسبت به سلامت غذا حساس کرده بود، و خواص سلامتی قارچها روز به روز بر مردم بیشتر آشکار می‌شود، فروش انواع و اقسام قارچهای تازه و خشک در سراسر جهان رونق یافت و روز به روز بر طرفداران آن افزوده شد.

بازار قارچ خشک به نوع، کاربرد، کانال فروش و منطقه توزیع بستگی دارد. در میان انواع قارچ خشک، بازار قارچ دکمه‌ای، شیتاکه، صدفی، گانودرما، و یال شیر از همه داغتر است. بر اساس کاربرد، صنایع خدمات غذایی، خرده‌فروشی و دارویی پیشتاز استفاده از قارچ خشک است. از نظر منقطه‌ای قارچ خشک در همه جای جهان پرطرفدار است، اما در سراسر آمریکای شمالی (ایالات متحده، کانادا، و مکزیک)، اروپا (بریتانیا، فرانسه، اسپانیا، ایتالیا، هلند، آلمان، و ترکیه)، آسیا و اقیانوسیه (چین، ژاپن، هند، کره جنوبی، استرالیا)، و LAMEA (برزیل، آفریقای جنوبی، امارات متحده عربی) بازار بهتری برای قارچ خشک دیده می‌شود.

بازار قارچ خشک
وضعیت بازار قارچ خشک

سهم اروپا از بازار قارچ خشک تا سال 2030

پیش‌بینی می‌شود که اروپا بالاترین سهم بازار را از نظر درآمد به خود اختصاص دهد همان طور که تا کنون بیش از یک سوم بازار جهانی قارچ خشک را به خود اختصاص داده است.  انتظار می‌رود این افزایش به دلیل تغییر در عادات مصرف اروپاییان باشد، که علاقه به جایگزینی غذای گیاهی به جای پروتئین حیوانی در آنها رو به رشد است.

در سال 2021، هلند برجسته‌ترین بازار اروپا بود و پیش‌بینی می‌شود تا سال 2031 به 744.9 میلیون دلار برسد که با رشد CAGR 6.7 درصدی در طول دوره مواجه خواهد بود.

افزایش علاقه به قارچ‌های دارویی، به عنوان مکملهای قارچ نیز دلیل دیگری برای رونق این بازار در اروپا است، زیرا آنها غنی از ریز مغذی‌ها هستند و از سیستم ایمنی بدن حمایت می‌کنند.

با این حال، انتظار می‌رود که منطقه آسیا و اقیانوسیه، به ویژه در هند و چین، شاهد سریع‌ترین رشد یعنی ده درصد افزایش باازر مصرف تا سال 2031 باشد. به علاوه تاثیر جنگ اوکراین و خشکسالی‌های مکرر نیز باعث خواهد شد که در اروپا بازار گسترده‌تری برای قارچ خشک پیش بینی شود.

سهم صنایع مختلف از بازار قارچ خشک تا سال 2030

بر اساس کاربرد، بخش صنعت خدمات غذایی بالاترین سهم بازار را در سالهای گذشته داشت که حدود دو پنجم بازار جهانی قارچ خشک را به خود اختصاص داد و تخمین زده می‌شود که جایگاه رهبری خود را در تا سالهای آتی نیز حفظ کند. قارچ‌های خشک شده هم اکنون به دلیل ماندگاری بالا در مقایسه با قارچ‌های تازه، به طور فزاینده‌ای در رستوران‌ها و هتل‌ها استفاده می‌شوند.
با این حال، پیش‌بینی می‌شود که بخش خرده‌فروشی از سال 2022 تا 2031 بالاترین میزان نرخ رشد مرکب سالانه (CAGR) یعنی 10.1 درصد را نشان دهد. زیرا در نتیجه COVID-19، مردم سبک زندگی خود را تغییر داده‌اند و سعی می‌کنند غذاهای خانگی  بیشتری را مصرف کنند. به همین دلیل مصرف‌کنندگان سعی خواهند کرد که از قارچ برای مصارف در منازل خود استفاده کنند و در نتیجه بازار خرده‌فروشی رونق خواهد یافت.

 بخش صنعتی که در سال 2021 دارای ارزشی معادل 1514.8 میلیون دلار بود، انتظار می‌رود تا سال 2031 به 3215.1 میلیون دلار با نرخ رشد مرکب سالانه (CAGR) 8.1 درصد برسد.

بازار قارچ خشک
بازار فروش قارچ خشک

پرطرفدارترین نوع قارچ خشک تا سال 2030

بر اساس نوع محصول، بخش شیتاکه بالاترین سهم بازار یعنی 41% بازار کل را در سالهای گذشته به خود اختصاص داد و بیش از دو پنجم بازار جهانی قارچ خشک را تصاحب نمود. تخمین زده می‌شود که جایگاه رهبری شیتاکه کماکان حفظ شود، که دلیل آن را باید اثرات آن در کاهش خطر بیماری‌های قلبی، دیابت، اختلالات خودایمنی و انواع خاصی از سرطان‌ها دانست. به علاوه به دلیل وجود ویتامین D در آن و مزایای متعدد پزشکی، به طور قابل توجهی در صنعت داروسازی نیز به کار می‌رود.

پیش‌بینی می‌شود که قارچ صدفی نیز از سال 2022 تا 2031 بالاترین میزان نرخ رشد مرکب سالانه (CAGR) یعنی 9.8٪ را نشان دهد. قارچ صدفی خشک شده به طور قابل توجهی در صنایع تبدیلی مواد غذایی برای تهیه محصولات مکمل آماده مصرف استفاده می‌شود.

عوامل موثر بر بازار قارچ خشک

مهمترین عوامل موثر بر بازار را باید از منظرهای زیر ارزیابی نمود:

  • سیاسی (سیاست و ثبات سیاسی و همچنین سیاست های تجاری، مالی و مالیاتی)
  • اقتصادی (نرخ بهره، نرخ اشتغال یا بیکاری، هزینه مواد اولیه و نرخ ارز خارجی)
  • اجتماعی (تغییر جمعیت شناسی خانواده، سطح تحصیلات، روندهای فرهنگی، تغییر نگرش و تغییر در سبک زندگی)
  • فن آوری (تغییرات در فناوری دیجیتال یا موبایل، اتوماسیون، تحقیق و توسعه)
  • حقوقی (قانون استخدام، قانون مصرف کننده، بهداشت و ایمنی، مقررات و محدودیت های بین المللی و تجاری)
  • محیط زیست (اقلیم، روش های بازیافت، ردپای کربن، دفع زباله و پایداری)

به نظر می‌رسد هر کدام از این موارد می‌توانند بر روی فروش و بازار قارچ خشک در سالهای بعد اثرگذار باشند. ارزش بازار قارچ خشک در سال 2021 به 3857.8 میلیون دلار رسید و تخمین زده می‌شود که تا سال 2031 به 8626.6 میلیون دلار برسد که با رشد CAGR 8.6 درصدی در طول دوره پیش‌بینی می‌شود. باید دید که آیا سیاستمداران کشور ما کمک می‌کنند تا بتوانیم جزو بازیگران اصلی این بازار باشیم یا نه!

مقاله کامل را در صورت تمایل از alliedmarketresearch.com  میتوانید خریداری و مطالعه کنید.

با مقالات کاربردی در حوزه قارچ و دانشنامه هاگ همراه باشید.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا