اخبار اقتصادی صنعت قارچ

کاهش ۲۰ درصدی راندمان تولید قارچ

کامپوست های تابستانه به دلیل کاهش رطوبت هوا کارایی لازم را ندارد

کاهش ۲۰ درصدی راندمان تولید قارچ، با توجه به آنکه کامپوست های تابستانه به دلیل کاهش رطوبت هوا کارایی لازم را ندارد، ازاین‌رو میزان تولید با افت ۲۰ درصدی روبروست.

کاهش تولید با توجه به شرایط جوی

به گزارش خبرگزاری هاگ- محمدحسن افشار عضو هیئت‌مدیره انجمن صنفی پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی، با اعلام کاهش ۲۰ درصدی راندمان تولید قارچ در کشور، اضافه کرد: با توجه به آنکه کامپوست های تابستانه به دلیل کاهش رطوبت هوا کارایی لازم را ندارد، ازاین‌رو میزان تولید با افت ۲۰ درصدی روبروست.

آخرین تحولات قیمت قارچ

به گفته این مقام مسئول در شرایط کنونی و با توجه به افزایش مصرف در فصل سرما قیمت قارچ درجه‌یک هر کیلو به ۹ تا ۹۵۰۰ تومان رسیده است.

افشار در سخنان خود با پیش‌بینی قیمت قارچ طی روزهای آتی در بازار، افزود: با توجه به کاهش تولید انواع صیفی در فصل زمستان، مصرف قارچ به‌عنوان یک منبع پروتئینی در این ایام افزایش می‌یابد که این امر موجب شده قارچ به نرخ واقعی خود در بازار برسد.

بهبود قیمت قارچ در بازار

این عضو هیئت‌مدیره انجمن صنفی پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی قیمت تمام‌شده هر کیلو قارچ ر ا ۹۵۰۰ تومان اعلام کرد و در همین رابطه تصریح کرد: با احتساب سود تولیدکننده هر کیلو قارچ به نرخ ۱۰٬۵۰۰ تا ۱۱۰۰۰ تومان باید در بازار عرضه شود که این امر بدان معناست که پرورش‌دهندگان به نقطه سربه‌سر رسیدند.

وی  در توضیحات بیشتر خود با اشاره بهکاهش ۲۰ درصدی راندمان تولید قارچ و وضعیت قارچ در بازار جهانی، نرخ کنونی هر کیلو قارچ را ۲ تا ۲٫۵ دلار دانسته و بیان کرد: باوجود افزایش هزینه‌های تولید اعم از بسته‌بندی، حمل‌ونقل و عوارض گمرکی، نوسان نرخ دلار موجب شده که صادرات قارچ برای صادرکنندگان جذابیت داشته باشد، ازاین‌رو انتظار می‌رود که وزارت جهاد کشاورزی و صمت زمینه حضور صادرکنندگان در بازارهای جهانی را فراهم کند.

انتقاد از هزینه‌های حمل‌ونقل

این مقام مسئول در اختتامیه صحبت‌های خود با انتقاد از هزینه‌های بالای حمل‌ونقل هوایی خاطرنشان کرد: قارچ محصول فسادپذیر است که باید صادرات آن به کشورهای همسایه با حمل‌ونقل هوایی صورت گیرد، ازاین‌رو دولت همانند دهه ۷۰ باید سوبسید به حمل‌ونقل هوایی پرداخت کند تا زمینه حضور صادرکنندگان در بازارهای جهانی را فراهم شود.

علت عمده افزایش نرخ

رییس انجمن صنفی پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت قارچ را فعالیت دلالان در غرفه‌های میدان‌ها میوه و تره‌بار و
دخالت آن‌ها در تعیین قیمت عنوان کرد. وی در همین رابطه در توضیح روال اشتباه در پیش‌گرفته شده، گفت: سازمان میدان‌ها میوه و تره‌بار به‌جای مراجعه به انجمن تولیدکنندگان قارچ، دلالان در میدان‌ها را مرجع تعیین قیمت قرار داده است.

به گفته این مقام مسئول؛ دلالان علاوه بر تعیین غیرواقعی قیمت از عرضه محصول باکیفیت نیز در غرفه‌ها خودداری می‌کنند. افشار در رابطه با سود جویان و سوءاستفاده‌ های آنها ادامه داد: آن‌ها برای سود بیشتر محصول درجه ۲ و ۳ را از تولیدکنندگان خریداری و باقیمت درجه ۱ به مردم می‌فروشند.

اهداف تأسیس میدان‌ها میوه و تره‌بار

رییس انجمن صنفی پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی با اشاره به هدف‌های تعیین‌شده برای راه‌اندازی میدان‌ها میوه و تره‌بار عنوان کرد: قرار بر این بود که غرفه‌های این میدان‌ ها در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد تا محصول خود را بی‌واسطه و مستقیم به‌دست مصرف‌کننده برسانند، اما اکنون این غرفه‌ها را باقیمت گزاف به‌دست دلالان می‌دهند. افشار واگذاری غرفه‌ها به تولیدکنندگان واقعی و استعلام قیمت از انجمن را راهکار جلوگیری از گران‌فروشی قارچ برشمرد.

مزارع قارچ بیمه نیستند!

قارچ هم همانند هر محصول کشاورزی دیگری ممکن است به دلایل مختلف دچار آسیب شود، اما متأسفانه درزمینهٔ بیمه این محصول کشاورزی هیچ‌گونه اقدامی از ناحیه وزارت کشاورزی صورت نگرفته است.

دکتر محمدحسن افشار در این خصوص بیشتر توضیح داد: یکی از درخواست‌های انجمن ما از وزارت جهاد کشاورزی بیمه کردن محصولات مزارع قارچ است، زیرا آسیب دیدن مزارع باعث افت کیفیت تولید محصول می‌شود یا کلاً تولید یک مزرعه متوقف می‌شود.

این مقام مسئول در ادامه، در جواب سؤالی در خصوص اینکه آیا تاکنون به صندوق بیمه کشاورزی درخواست داده‌اید؟ بیان کرد: خیر، اما به‌زودی از طریق انجمن درخواست رسمی می‌دهیم.

دکتر افشار در تکمیل سخنان خود این‌چنین اظهار داشت: محصول قارچ با توجه به حجم تولید زیاد و گردش مالی بالا باید بیمه شود زیرا کوچک‌ترین عاملی مانند گرما، سرما و بیماری ممکن است روی این محصول اثرات منفی بسیار بگذارد بنابراین صندوق بیمه کشاورزی باید برای بیمه مزارع قارچ اقدام کند.

اخبار اقتصادی صنعت قارچ را در هاگ بخوانید.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا