جهاد کشاورزی

بازسازی ٣٧٦ هکتار از گلخانه‌های سنتی کشور

گلخانه‌ها را شناسایی و تکنولوژی‌های جدید را به آنها معرفی می‌کنیم

بازسازی ٣٧٦ هکتار از گلخانه‌های سنتی کشور، امسال توسعه ۲۴۰۰ هکتار سطح زیر کشت گلخانه‌ها را در برنامه داریم و تاکنون بیش از ۹۰۰ هکتار آن در استان‌هایی مانند تهران، اصفهان، یزد و جیرفت اجراشده است.

پیش‌بینی تولیدات گلخانه‌ای

به گزارش خبرگزاری هاگ- غلامرضا تقوی مدیرکل دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان دارویی و قارچ معاونت امور باغبانی، پیش‌بینی کرد: با اضافه شدن ۹۰۰ هکتار به سطح گلخانه‌ها، تولیدات در این حوزه حدود ۲۳۰ هزار تن افزایش یابد.

تقوی همچنین با اشاره به اهمیت بازسازی گلخانه‌های سنتی، اضافه کرد: برای سال ۹۶ اصلاح و بازسازی گلخانه‌های سنتی و نیمه مدرن در سطح ۳۷۳ هکتار، در برنامه ششم توسعه ۲۵۰۰ هکتار و برای برنامه ۱۰ ساله ۵ هزار هکتار برنامه‌ریزی‌شده است.

محورهای اصلی

این مدیرکل در توضیح بیشتر این طرح، با اشاره به محورهای اصلی طرح بازسازی و نوسازی گلخانه‌ها شامل تبدیل سوخت گلخانه‌ها از گازوییل به گاز، تبدیل گلخانه‌های چوبی به فلزی و ارتقای فناوری و تبدیل گلخانه‌های نیمه مدرن به مدرن، اضافه کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۵۰ هکتار از گلخانه‌ها به سیستم گازرسانی مجهز و بیش از ۶۰ هکتار گلخانه‌های سنتی چوبی به فلزی تبدیل‌شده‌اند.

تقوی در خصوص شرایط حال حاضر موجود که بسیاری از گلخانه‌های کشور نیمه مدرن هستند، خاطرنشان کرد: ما این گلخانه‌ها را شناسایی و تکنولوژی‌های جدید را به آنها معرفی می‌کنیم.

وی همچنین اضافه کرد: ۱۰ تا ۲۰ درصد از ۳۷۳ هکتار گلخانه‌های اصلاح و بازسازی‌شده در سال جاری در قالب ارتقای فناوری مانند افزایش مکانیزاسیون و اضافه کردن اتوماسیون بوده‌اند.

بیش از ۷۰ درصد گلخانه ها پتانسیل این طرح رادارند

مدیرکل دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان دارویی و قارچ معاونت امور باغبانی در خصوص پتانسیل‌های موجود توضیح داد: بیش از ۷۰ درصد گلخانه‌های کشور قابلیت تبدیل به گلخانه‌های مدرن را دارند.

وی با اشاره به اهمیت اجرای این طرح در شرایط کنونی کشور،  اصلاح و بازسازی گلخانه‌های سنتی و نیمه مدرن کشور را سرآمد افزایش میزان بهره‌وری آب بین ۲۰ تا ۲۵ درصد دانسته و  ادامه داد: در گلخانه‌های سنتی عملکرد تولید پایین و در حد ۱۸۰ تن در هکتار است، درحالی‌که در گلخانه‌ها مدرن حدود ۲۵۰ تن در هکتار با همان میزان مصرف آب، محصول تولید می‌شود.

از دیگر مزایای اجرای این طرح

تقوی در ادامه توضیحات، بالا رفتن حاشیه سود را یکی دیگر از مزایای این طرح اعلام کرد و خاطرنشان کرد: اجرای این طرح به اقتصادی شدن واحدهای تولیدی کمک می‌کند و علاوه بر آن، شکل اشتغال نیز تغییر کرده و فناورانه تر می‌شود و میزان به‌کارگیری مهندسان افزایش می‌یابد.

همچنین افزایش کمی و کیفی محصولات و کاهش هزینه‌های تولید را می‌توان از دیگر مزیت‌ها و پیامدهای اجرای طرح اصلاح و بازسازی گلخانه‌ها نام برد و این در حالی است که با تبدیل سوخت از گازوییل به گاز در گلخانه‌ها در هر هکتار ۳۰ درصد هزینه بهره‌برداران کاهش خواهد یافت.

افزایش تولید محصول سالم در گلخانه‌های مدرن

مدیرکل دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان دارویی و قارچ معاونت امور باغبانی ضمن اشاره به موضوع افزایش تولید محصول سالم در گلخانه‌های مدرن، در همین رابطه اضافه کرد: در این گلخانه‌ها با استفاده از تجهیزات و امکانات جدید، آفات و بیماری‌ها بهتر کنترل می‌شوند و مصرف سموم نیز کاهش می‌یابد.

وی با اشاره به میزان تولیدات در ادوارد گذشته، خاطرنشان کرد: در سال گذشته یک‌میلیون و ۹۹۵ هزار تن محصولات گلخانه‌ای شامل سبزی و صیفی، توت‌فرنگی، گیاهان دارویی و خوراکی و سایر به‌غیراز گل و گیاهان زینتی در کشور تولید شد.

تقوی در همین راستا تصریح کرد: سال ۹۵ حدود یک میلیون و ۹۶۵ هزار تن فقط تولید سبزی و صیفی از ۸۲۰۰ هکتار سطوح زیر کشت گلخانه‌ها داشتیم که ۸۳ درصد آن معادل یک‌میلیون و ۶۴۰ هزار تن فقط مربوط به تولید خیار و بقیه گوجه‌فرنگی و فلفل بوده است.

تنوع تولید؛ الزامی است

وی ضمن تأکید بر اهمیت تنوع در تولیدات؛ کشت عمده یک محصول در محیط‌های گلخانه‌ای را تهدیدی برای تولید خواند و این نکته را یادآور شد: یکی از طرح‌های این دفتر، ایجاد تنوع محصولات گلخانه‌ای است و این طرح در کارگروه‌های فنی گلخانه‌ای در مرحله نهایی قرار دارد.

مدیرکل دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان دارویی ضمن بیان این مطلب که برای محیط‌های گلخانه‌ای، الگوی کشت جدیدی به بهره‌برداران و تولیدکنندگان معرفی خواهد شد، بیان کرد: در مرحله نخست 15 محصول در حوزه سبزی و صیفی، باغی و سبزیجات لوکس و برخی گیاهان دارویی شامل رکولا، شایاناک، مارچوبه، هلو، لیموترش، و آناناس معرفی می‌شود.

تقوی در ادامه اظهارات خود پیش‌بینی کرد: معرفی محصولات تا ۳۰ مورد افزایش خواهد داشت و در همین رابطه، طرح توجیه اقتصادی کشت‌های جدید در حوزه گلخانه‌ها تهیه و اجرای الگوی کشت‌های جدید در استان‌هایی مانند اصفهان، یزد، کرمان، مشهد، کردستان و همدان آغازشده است.

این مدیرکل از برگزاری تورهای ترویجی در رابطه با آشنایی و جلب نظر کشاورزان در مورد کشت‌های جدید گلخانه‌ای به‌عنوان برنامه‌های این دفتر خبر داد.

تقوی در ادامه ابراز امیدواری کرد: تلاش داریم کشاورزانی که در فضای باز سبزی و صیفی کشت می‌کنند از طریق تورهای ترویجی و بازدید از کشت‌های گلخانه‌ای به سمت تولید در محیط‌های گلخانه‌ای ترغیب شوند.

وی ضمن بیان این موضوع که در صورت انتقال تولید سبزی و صیفی از فضای باز به محیط‌های گلخانه‌ای، بخش زیادی از اراضی کشاورزی آزاد می‌شود، اعلام کرد: در اراضی آزادشده در صورت وجود آب کافی باید برای کشت محصولات کم آب بر، پوششی و پاییزه برنامه‌ریزی کرد. این مقام مسئول در توضیحات خود عنوان کرد: در فضای گلخانه‌ای ۱۰ تا ۱۲ برابر فضای باز سبزی و صیفی تولید می‌شود.

تولید گلخانه‌ای باهدف افزایش صادرات

مقام مسول جهاد کشاورزی در اختتامیه صحبت‌های خود ضمن تأکید بر تولید گلخانه‌ای باهدف افزایش صادرات، گفت: تولید برای صادرات باید مستمر، انبوه و باقیمت مناسب و کیفیت بالا باشد.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا