کارآفرینی در حوزه قارچ

بانوی کارآفرین خمیری قارچ در منزل خود پرورش می‌دهد

با آورده ای اندک توانستم مواد اولیه مورد نیاز را خریداری و به امر تولید بپردازم

بانوی کارآفرین خمیری قارچ در منزل خود پرورش می‌دهد. به گزارش خبرگزاری هاگ به نقل از ایرنا فاطمه آسوده بانوی موفق اهل کهورستان بندرخمیر با تبدیل بخشی از محل سکونت خود به کارگاه پرورش قارچ، ضمن کمک به تولید داخل برای ۴نفر اشتغال ثابت و ۴ نفر شغل موقت ایجاد کرده است.
این زن کارآفرین با همت وپشتکار قدم در عرصه تولید گذاشته و در شرایط اقتصادی موجود با ایجاد یک کارگاه تولید پرورش قارچ درمحل سکونت خود بخشی از نیاز شهرستان خود(خمیر) و شهرستان های همجوار به محصول قارچ را تامین کرده است.

بانوی کارآفرین خمیری درمورد انگیزه خود از ایجاد کارگاه تولید قارچ درمنزل گفت: پس از پرس وجو و علاقه‌ای که به کار کشاورزی داشتم، تصمیم گرفتم در امر تولید قارچ به فعالیت بپردازم وتحقیقات لازم دراین زمینه را آغاز کردم.

آسوده  گفت : با شرکت در کلاس‌های آموزشی جهاد کشاورزی، آموزش‌های لازم را فرا گرفتم چون تجربه کافی برای تولید قارچ درمقیاس انبوه را نداشتم، با کمک مشاور در ابتدای کار در فضای کوچکی دست به تولید بزنم.
وی ادامه داد: در سال ۹۵ بخشی از فضای منزل مسکونی‌ خود را که حدود ۸۰ مترمربع بود، به عنوان سالن درنظر گرفتم و نسبت به آماده سازی آن به عنوان کارگاه تولید قارچ اقدام کردم.
این بانوی کارآفرین اظهارداشت: چون مکان کارگاه از خودم بود، برای اجاره آن نیاز به سرمایه چندانی نداشتم و با آورده ای اندک توانستم مواد اولیه مورد نیاز را خریداری و به امر تولید بپردازم.
وی ادامه داد: درحال حاضر ۲ سالن به صورت دائم تولید قارچ صورت می‌گیرد که برای توسعه کار و افزایش فضای کارگاه به تسهیلات نیاز دارم.

بانوی کارآفرین خمیری ادامه داد: قارچ در دوره ۶۰ روزه برداشت می‌شود و میزان تولید قارچ به صورت ثابت نیست و روزانه متغیر است، اما در کارگاه فعلی در هر دوره بطور متوسط حدود یک تن محصول برداشت می‌کنیم.
این کارآفرین یادآورشد: باتوجه به میزان حقوق و دستمزد و وضعیت اقتصادی مجبور به استفاده کمتر از نیروی کاری هستیم تا این کار برایم صرفه اقتصادی داشته باشد.

او گفت: با این حال برای ۸ نفر شغل ایجاد کرده‌ام که ۴ نفر ثابت و۴ نفر در زمان خاکدهی ، برداشت و بارگیری محصول با ما همکاری می‌کنند.
این کارآفرین درخصوص سختی این کار نیز می گوید: تولید قارچ تابع مقررات ونظم خاصی است وبهداشت کارگاه پرورش این محصول و رعایت بهداشت از اهمیت ویژه و بالایی برخوردار است.
آسوده ادامه داد: محیط پرورش قارچ، محیطی به طور کامل بهداشتی و ایزوله است، اگر کوچک‌ترین آلودگی به محیط کارگاه وارد شود تمام محصول آفت زده و از بین می‌رود، به همین خاطر نگهداری از قارچ بسیار سخت است و به آموزش‌های لازم و ویژه‌ای نیاز دارد.
بانوی کارآفرین خمیری درباره مهم ترین مشکلات خود درتولید قارچ عنوان کرد: جهاد کشاورزی شهرستان بندرخمیر برای این کار همکاری لازم را داشته است اما کمبود منابع مالی از جمله مشکلاتی است که وجود دارد.
وی گفت: از مسوولان می خواهم تسهیلات در اختیار بنده قرار دهند تا بتوانم زمینه اشتغال افراد بیشتری را فراهم کنم.
امروزه بیکاری جوانان بویژه برای دانش آموخته های دانشگاهی یکی از مهم‌ترین معضلات کشور است، زیرا باعث شده تا آنان پس از فراغت از تحصیل به دنبال شغل‌های دولتی باشند و کمتر تمایل به فعالیت در عرصه تولید و خوداشتغالی داشته باشند. بنابراین لازم است که به تفکر کارآفرینی و طرح‌های اقتصاد مقاومتی به عنوان مسیر گذار از این وضعیت، توجه ویژه‌ای داشت. شهرستان بندر خمیر در ۷۵کیلومتری غرب هرمزگان واقع است.

اخبار کارآفرینی در حوزه قارچ را با هاگ دنبال کنید.
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا