کارآفرینی در حوزه قارچ

هاجر قادری بانوی کارافرین عرصه تولید

بانوی کارآفرینی که روستایی را خودکفا کرد

هاجر قادری، بانوی کارافرین و مدیر کانون فرهنگی هنری معراج‌ السعاده است که یک تنه و با همت جهادی خود، اقدام به راه‌ اندازی کارگاه تولید و پرورش قارچ و تقویت صنایع دستی بومی کرد تا وضعیت اقتصاد روستای خود را بهبود بخشد.

هاجر قادری یکی از اهالی روستای بزنج شهرستان اسفراین از توابع استان خراسان شمالی است که با تکیه بر نیروی بومی روستای خود و با هدف کارآفرینی برای اهالی روستا به ویژه بانوان، اقدام به راه‌ اندازی کسب‌ و کارهای مختلف بومی-محلی کرده است تا به تقویت اقتصاد خانوارهای روستایی خود کمک کرده باشد. وی کانون فرهنگی هنری معراج السعاده را در کنار مسجد امام حسن (ع) روستای خود تاسیس کرده و در آنجا با راه اندازی کسب و کارهای محلی و خانگی روستای خود را به خودکفایی اقتصادی رسانه است.

هاجر قادری درباره خود و موسسه خود چنین می گوید: با توجه به اینکه روستای بزنج در عرصه‌هایی نظیر کشاورزی، دامداری، باغداری، صنایع دستی ظرفیت‌های فراوانی دارد، با پیگیری‌ و ممارست موفق به راه‌اندازی صندوق کوچک روستایی به نام کانون معراج‌ السعاده شدیم، این صندوق با همکاری جهاد کشاورزی و فرمانداری شکل گرفت و تخصیص ۷۰ میلیون تومان وام به متقاضیان راه‌ اندازی مشاغل خانگی و بومی روستا دستاورد این صندوق بود.

بانوی کارآفرینی که با راه اندازی کارگاه پرورش قارچ روستایی را خودکفا کرد

وی در ادامه به راه‌ اندازی کارگاه تولید و پرورش قارچ خوراکی در راستای حمایت از تولیدات کشاورزی روستا و اعضای کانون فرهنگی هنری معراج‌ السعاده اشاره کرد و افزود: هدف ما از راه‌ اندازی این کارگاه پرورش قارچ، مهیا کردن شرایطی برای گسترش اقتصاد بومی روستا بر پایه تولید محصولات کشاورزی بود که با تلاش فراوان و همراهی اعضا، موفق به راه‌ اندازی کارگاه شدیم و به واسطه آن برای 25 نفر به صورت غیرمستقیم و 3 نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد کردیم.

وی تصریح کرد: علاوه بر پرورش قارچ، کارهای دیگری نظیر بسته‌بندی محصولات، تولید میوه‌های خشک، ساخت صنایع دستی، راه اندازی کارگاه تولیدات چوبی و خیاطی، عروسک‌ بافی و محصولات رزین از دیگر فعالیت های کانون فرهنگی هنری معراج‌ السعاده در روستای بزنج است که برای مردم محلی اشتغال ایجاد کرده است.

 

قادری ادامه داد: با شکل‌گیری فعالیت‌های کانون در عرصه تولید و پرورش قارچ و سایر محصولاتی که اشاره شد، شهرت خوبی در استان‌ها و سراسر کشور به دست آوردیم به طوری که هر ساله در نمایشگاه‌های مختلفی که برگزار می‌شود، کانون غرفه‌ای در قالب سیاه‌ چادر داشته و تولیدات خود را عرضه و کسب درآمد می کند.

بانوی کارآفرینی که روستایی را خودکفا کرد

مدیر کانون فرهنگی هنری معراج‌ السعاده ادامه داد: با توجه به موفقیتی که در برنامه‌ها و طرح‌های مختلف کانون ایجاد شد، از استان‌های همجوار نیز برای راه‌ اندازی کسب‌وکارهای خانگی به ما مراجعه کردند و شخصا برای راه اندازی کارگاه تولید قارچ و صنایع دستی کمک‌ و حمایت‌شان کردم تا از این طریق بتوانیم خودکفایی و گسترش اقتصاد روستایی را به شکل گسترده‌ تری در منطقه شاهد باشیم.

هاجر قادری علاوه بر تمامیفعالیت های فوق الذکر به عنوان یک نویسنده نیز فعالیت داشته و 26 عنوان کتاب تالیف کرده است. او در سال 1400 اولین انتشارات مسجدی با همکاری مسجد امام حسن(ع) روستای خود با عنوان «دوستدار کتاب» راه‌ اندازی کرده و امیدوار است تا با حمایت‌ های مسئولان زمینه فعالیت‌ های این انتشارات را گسترش دهد تا علاوه بر اقتصاد، بتواند فرهنگ مطالعه را در روستای خود و روستاهای دیگر ترویج کند.

وی در ادامه برگزاری کارگاه‌های آموزشی، نمایشگاه‌های مختلف، برپایی نشست هیئت های اندیشه ورز با حضور نخبگان، مسئولان و معتمدین روستا و خیران را از دیگر اقدامات کانون فرهنگی هنری معراج‌السعاده برشمرد و تصریح کرد: این فعالیت‌ها با هدف مشارکت و تعامل مضاعف با ادارات، مدارس، مهدکودک، بهداشت شورا و دهیاری، پایگاه بسیج و خانه قرآن و هئیت مذهبی و… صورت می‌گیرد تا از این رهگذر بسیاری از فعالیت‌ها از جمله برپایی مراسم در مناسبت‌های ملی و مذهبی در طول سال با بهره‌مندی از این ظرفیت‌ها محقق شود.

بانوی کارآفرینی که روستایی را خودکفا کرد هاجر قادری، بانوی کارافرین و مدیر کانون فرهنگی هنری معراج‌ السعاده است

گفتنی است، کانون فرهنگی هنری معراج‌السعاده، موفق به کسب مقام کشوری در دو سال جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب در سال 1396، برگزیده برگزیدگان در سال 1397 شد، همچنین در سال 1398 در اولین رویداد فهما شایسته تقدیر در رواق کتاب و کارآفرینی، در سال 1399 در دومین رویداد فهما به عنوان شایسته تقدیر ویژه در رواق کتاب و در سال 1400 موفق به کسب رتبه شایسته تقدیر ویژه در رواق کارآفرینی در سومین رویداد فهما شد.

 

کانون فرهنگی هنری معراج‌السعاده همچنین از سوی صندوق کارآفرینی «امید» در سال 1400 به عنوان کارآفرین برتر کشوری تقدیر  شد، ضمن اینکه در آبان 1400 در اولین نشست فراکسیون کارآفرینی مجلس در محل اتاق بازرگانی ایران که با حضوری تعدادی از کارآفرینان سراسر کشوری و مسئولین برگزار شد حضور داشت.

هاجر قادری، بانوی کارافرین و مدیر کانون فرهنگی هنری معراج‌ السعاده است
هاجر قادری، بانوی کارافرین و مدیر کانون فرهنگی هنری معراج‌ السعاده است

لازم به ذکر است: هاجری قادری، مدیر کانون فرهنگی هنری معراج‌السعاده در سال 1401 در دوره آموزشی سمینار فرصت‌های تجاری کشور تاجیکستان در تهران و مشهد با عنوان مدیر کانون و مدیر عامل صندوق خرد نیز حضور داشت.

اخبار کارآفرینی در حوزه قارچ را با هاگ دنبال کنید.
5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا