دانستنی‌ها درباره قارچقارچ و خانواده

با خوردن روزانه قارچ زیباتر شویم

اگر به زیبایی خود علاقه‌مند هستید و دوست دارید پوستی شاداب و جوان، چشمانی درخشان و گیرا، ناخن‌ها و لثه‌هایی سالم، و موهایی پرپشت و زیبا داشته باشید، از خوردن روزانه قارچ غافل نشوید. زیرا قارچ یک مجموعه غنی از انواع ویتامینها، مواد معدنی و مواد مغذی مورد نیاز برای حفظ سلامت پوست، چشم‌ها، لثه‌ها، ناخن‌ها و موها را فراهم می‌کند.

دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت کشور؛ پروتئین، آب، برخی چربی‌های مفید و برخی از ویتامین‌ها تاثیر بیشتری در حفظ زیبایی و سلامت پوست و چهره دارند که قارچ اکثر آنها را داراست. بعضی از مهمترین این مواد را میتوان چنین فهرست کرد:

تامین پروتئین‌ مورد نیاز با خوردن روزانه قارچ:

پروتئین یکی از مهمترین مواد لازم برای حفظ سلامتی مو، پوست، دندان‌ها ، ناخن و سفت شدن پوست است. مقدار پروتئین لازم تنها از طریق غذا جذب شده به داخل بافتها نفوذ میکند، زیرا مولکول‌های پروتئینی نمی‌توانند از طریق لایه‌های سطحی پوست به داخل بافت‌ها نفوذ کنند. اگر میزان پروتئین کافی به بدن نرسد، پوست شل شده و شکلی بد و نازیبا پیدا میکند، زیرا بدن نمیتواند بین سلول‌های جدید و سلول‌های مرده پوست تعادل برقرار کند.

به علاوه کلاژن یکی از مهم‌ترین پروتئین‌های بافت پیوندی پوست است که همه شما حتما از نقش موثر آن در جوانی و شادابی پوست آگاه هستید. قارچ در کنار حبوبات، مغزها، آجیل منبع غنی گیاهی برای تامین پروتئین بدن است و حتی میتواند جایگزین منابع حیوانی پروتئینی شامل ماهی، مرغ، گوشت قرمز ،تخم مرغ، شیر و لبنیات باشد.

اهمیت خوردن روزانه قارچ در غذای روزانه
تامین پروتئین موردنیاز بدن با مصرف روزانه‌ی قارچ

قارچ سرشار از آب مورد نیاز بدن:

هر 100 گرم قارچ، شامل تقریبا 92.45 گرم آب است که برای شادابی پوست و انجام متابولیسم صحیح اندامهای بدن بسیار عالی است. از آنجا که آب باعث دفع سموم از بدن و تصفیه خون می‌شود، و رطوبت کافی برای اندامهای بدن را تامین می‌کند، استفاده از قارچ به عنوان یک منبع سرشار از آب لازم، میتواند به بهبود عملکرد اندامها و جوانسازی آنها کمک شایانی نماید.

تامین آب مورد نیاز بدن با خوردن روزانه قارچ
نقش قارچ در زیبایی پوست و مو و ناخن‌ها

قارچ بدون چربی های مضر:

کمتر چیزی مثل چربیهای اشباع شده، به بدن ضرر رسانده است. البته درست است که باید در برنامه غذایی چربیهای مفید مثل چربیهای غیر اشباع در روغنهای گیاهی حتما گنجانده شود، اما استفاده از مواد پرچرب و پر کالری حتما آسیب زا است. قارچ به عنوان ماده‌ای با چربی بسیار کم ( 0.34 گرم چربی در صد گرم قارچ) برای مصرف روزانه بسیار مفید است که اگر در کنار روغن مایع گیاهی مانند روغن زیتون به صورت سالاد مصرف شود میتواند نیاز به چربی بدن را نیز به خوبی تامین کند.

قارچ بدون چربی
قارچ و مقادیر بالای آب و فقدان چربی مضر

تامین ویتامین B با خوردن روزانه قارچ:

با ویتامین‌های گروه B میتوان منابع لازم برای شفافیت و درخشانی پوست و حفظ شادابی آن و سفیدی دیررس موها را فراهم کرد. این ویتامین‌ها برای حفظ سلامتی پوست، مو و چشم‌ها ضروری هستند و مطالعات نشان داده که مانع افزایش درماتیت، استرس، مشکلات پوستی، اختلالات رشد مو، و ترکهای دهان و بینی می‌شوند.

قارچ در کنار منابع غذایی متنوعی مانند غلات سبوس‌دار، بیسکویت سبوس‌دار، آرد سبوس‌دار، آجیل، سبزیجات برگ سبز ، گوشت قرمز، جگر، مخمر (ماءالشعیر)  یک منبع مفید و عالی برای جذب این نوع ویتامین محسوب میشود.

تامین ویتامین ب با خوردن روزانه قارچ
تامین ویتامین B با مصرف روزانه‌ی قارچ

قارچ خام منبع ویتامین C :

برای تولید کلاژن از پروتئین در بدن، وجود ویتامین C ضروری است؛ و کلاژن مانع چروک شدن پوست شده و شما را بسیار زیباتر و جوانتر نشان میدهد. به علاوه این ویتامین عمل غدد چربی پوست را تنظیم کرده، و شادابی پوست را به ارمغان می‌آورد. قارچ خام دارای 2% ویتامین C است که البته اگر آن را تفت بدهیم دیگر چیزی از این ویتامین باقی نماند. به همین دلیل خوردن روزانه قارچ خام به عنوان سالاد در کنار  انواع سبزیجات و میوه جات تازه مانند کلم پیچ، گل کلم، فلفل سبز، گوجه فرنگی، کلم بروکلی و انواع میوه‌جات مانند توت فرنگی، کیوی، گریب فروت، پرتقال، طالبی و انگور میتواند تمام نیاز بدن به ویتامین C را تامین کند و زیبایی صورت و اندام شما را به ارمغان آورد.

خوردن روزانه قارچ خام
قارچ خام منبع ویتامین C

مصرف قارچ خشک برای تامین ویتامین D:

حفظ سلامتی دندان ها، استخوان، ناخن باعث زیباتر شدن چهره شما خواهد شد و ویتامین D برای این کار ضروری است. این ویتامین سلامتی چشم ها، پوست و دندان ها را افزایش می‌دهد و کمبود آن باعث پوسیدگی و خرابی دندان ها می شود.

قارچ در حالت عادی ویتامین D بسیار کمی دارد، اما اگر آن را در جلوی آفتاب خشک کنیم، به علت جذب بالای آن، به سرعت ویتامین D را جذب کرده و تا مدتها در خود حفظ می‌کند. به همین دلیل مصرف قارچ خشک، برای گیاهخواران و وگان‌ها می‌تواند جایگزین فوق‌العاده‌ای به جای منابع حیوانی ویتامین D مانند زرده تخم مرغ، کره و برخی از غلات صبحانه باشد.

خوردن روزانه قارچ خشک برای تامین ویتامین d
تاثیر مصرف روزانه قارچ خشک بر ویتامین D و سلامت استخوان‌ها

خوردن روزانه قارچ برای تامین املاح مورد نیاز بدن:

املاحی ماننند کلسیم، فسفر، مس، گوگرد و روی نیز در حفظ سلامت پوست، مو و دندان و در نتیجه افزایش زیبایی نقش موثری دارند. قارچ می‌تواند به خوبی این مواد را با مصرف روزانه تامین کند و به سلامتی و شادابی و زیبایی شما کمک کند.

خوردن روزانه قارچ برای زیبایی
تامین املاح مورد نیاز بدن با مصرف قارچ
به همین دلیل باید خوردن روزانه قارچ را از هر نوعی در برنامه روزانه خود قرار دهید تا روز به روز جوانی و شادابی خود را افزایش دهید.
برای تهیه انواع قارچهای دکمه ای، صدفی و اگزوتیک، در حالت تازه و خشک میتوانید به فروشگاه هاگ مارکت مراجعه نمایید.
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا