حوادث صنعت قارچ

جلوگیری از تولید کمپوست قارچ در بهار

استفاده از کودمرغی در روند تولید کمپوست قارچ سبب انتشار بوی نامطبوع می شود

جلوگیری از تولید کمپوست قارچ در بهار، شهرستان بهار واقع در استان همدان با 119 هزار نفر جمعیت، شامل سه بخش، ۶ دهستان و ۷۷ روستا، در شهریور 1401 همزمان با سفر رییس جمهور به استان همدان، میزبان علی سلاجقه معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست بود. در این سفر انتشار بوی نامطبوع حاصل از فعالیت واحدهای صنعتی به عنوان یکی از مهمترین مشکل زیست محیطی این شهرستان و دغدغه مردم بهار مطرح شد.

در سفر علی سلاجقه به عنوان نماینده هیات دولت به شهرستان بهار و نشست با مسئولان این شهرستان، «رفع آلایندگی هوا ناشی از فعالیت واحدهای صنعتی مصوب شد» تا با رفع این مشکل به دست دولت سیزدهم دغدغه و نارضایتی مردم این منطقه کاهش یابد.

واحدهایی شامل اسیدسازی، واحد تولید ایزوگام، کارتن سازی، ۲ کشتارگاه دام و طیور و دپو کود مرغی (استفاده از آن در مزارع کشت سیب زمینی) و همچنین واحد تولید کمپوست قارچ، از مهمترین علل اصلی انتشار بوی نامطبوع در شهر بهار عنوان شد.

البته نزدیکی شهر بهار و به خصوص شهرک فرهنگیان به شهرک صنعتی بهاران و وزش باد به سمت منطقه مسکونی در شب نیز موجب گلایه مندی ساکنان این منطقه شده بود که در ۲ سال گذشته با تلاش و پیگیری های محیط زیست همدان و همراهی مسئولان شهرستانی روند کاهشی بخش قابل توجهی از بوی نامطبوع را شاهد بودیم که تا رسیدن به رفع کامل انتشار بوی نامطبوع مسیر چندانی باقی نمانده است.

دپو کردن کود مرغی
جلوگیری از تولید کمپوست قارچ در بهار

 

نصب تجهیزات کاهش آلایندگی، تغییر ساعت کاری واحدهای آلاینده و جلوگیری از استقرار واحدهای آلاینده از فعالیت های صورت گرفته توسط محیط زیست برای پیشگیری از انتشار بوی آزار دهنده در شهرستان بهار بوده است که این اقدام و فعالیت ها در دومین سفر سلاجقه به همدان که 6 ماه پس از سفر نخست روی داد، مورد توجه او قرار گرفت.

سیده مریم محمدی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان، با بیان اینکه بوی نامطبوع منتشره در شهر بهار برآیندی از همه کانون های آلودگی است، افزود: با توجه به استفاده از کود مرغی برای کشت سیب زمینی، شاهد انباشت کود در نقاط گوناگون شهر بهار هستیم که پس از آبیاری زمین های کشاورزی، بوی کود در فضای شهر منتشر می‌شود. همچنین از این کود برای تولید کمپوست پرورش قارچ نیز استفاده می شود.

به دلیل توپوگرافی کوهستانی این منطقه، جهت وزش باد غالب در شب از کوهستان (ناحیه صنعتی) به سمت دشت بهار است و این وضعیت سبب هدایت بوی نامطبوع به مناطق مسکونی می شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان از سازمان جهاد کشاورزی خواست نسبت به جذب سرمایه‌گذار و احداث مرکز فرآوری کود مرغی در شهرستان بهار اقدام کند و از کودهای فرآوری شده که مشکلات محیط زیستی کودهای فعلی را ندارند استفاده شود.

جلوگیری از تولید کمپوست قارچ در بهار
جلوگیری از تولید کمپوست قارچ در بهار

جلوگیری از دپوی کود مرغی و تولید کمپوست قارچ

فاطمه موسوی رییس اداره حفاظت محیط زیست بیان کرد: کشت وسیع سیب زمینی و سیر، دپو و استفاده گسترده از کود مرغی در اراضی زراعی حاشیه این شهر، احساس بوی زننده را به خصوص در فصل تابستان تشدید می کند. همچنین استفاده از این کود در روند تولید کمپوست قارچ نیز و فعل و انفعالات شیمیایی تولید کمپوست نیز سبب انتشار بوی نامطبوع می باشد.

وی گفت: اراضی حاشیه شهر بهار به محلی برای نگهداری، خرید و فروش کود مرغی تبدیل شده است که با وزش یک نسیم بوی نامطبوع و آزاد دهنده آن در سطح شهر پیچیده و موجب نارضایتی می شود در عین حال پس از استفاده از کود مرغی در اراضی کشاورزی به ویژه برای سیب زمینی و آبیاری مزارع بلافاصله بوی نامطبوع مردم را آزاد می دهد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست بهار ادامه داد: در این باره با جهاد کشاورزی رایزنی های لازم برای ایجاد مرکز فرآوری کود مرغی و کاهش آلودگی بوی نامطبوع ناشی از دپو و استفاده از کود مرغی صورت پذیرد و هم اینک بیشترین مشکل انتشار بوی نامطبوع نیز از این ناحیه است.

موسوی با بیان اینکه استانداری برای موضوع سنجش بوی نامطبوع تاکنون تدوین نشده است، منابع اصلی و تاثیر گذار آلودگی در شهرستان بهار را کشتارگاه‌های دام و طیور، واحدهای اسید سازی، واحد تولید کاغذ، خط تولید کمپوست قارچ، دپوهای پراکنده کود مرغی در حاشیه شهر بهار، واحدهای تولید پودر سیر واقع در محله هایی در خارج از شهرک های صنعتی، واحدهای تولید ایزوگام و بازیافت پلاستیک مستقر در منطقه صنعتی چشمه قصابان دانست.

مزرعه پرورش قارچ بهار
مزرعه پرورش قارچ بهار

پیگیری های محیط زیست و پلمپ واحد تولید کمپوست قارچ

یکی از کانون های انتشار بوی نامطبوع در شهرستان بهار ناشی از فرایند تولید کمپوست قارچ از کود مرغی، در واحد تولید قارچ است در حالیکه تولید قارچ به تنهایی بویی ندارد و بوی نامتعارف منتشر شده از این کارگاه مربوط به خط تولید کمپوست‌ سازی است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بهار اظهار داشت: با پیگیری این مجموعه و دستور دادستان بهار واحد تولید کمپوست قارچ پلمب شده تا اقدامات کنترلی آلایندگی هوا را به پایان برساند.

موسوی اضافه کرد: در بازدید اخیر که به مناسبت هفته دولت با حضور مدیر کل حفاظت محیط زیست و کارشناس فرمانداری صورت گرفت، این واحد تولیدی با نظر مشاور طرح نسبت به محصور کردن محل دپو کود مرغی، استخر آب قرمز، بونکرهای فرآوری، کانال کشی انتقال هوای بخش های مختلف و نصب سیستم های بیوفیلتر، اسکرابر و مه پاشی اقدام کرد که پیش بینی می‌شود با این اقدامات بوی نامطبوع این واحد تولید کمپوست کاهش یابد.

منبع: ایرنا

بخشی از کارخانه قارچ بهار به دلیل مشکل زیست محیطی و بوی نامطبوع پلمب شد
بخشی از کارخانه قارچ بهار به دلیل مشکل زیست محیطی و بوی نامطبوع پلمب شد

بخشی از کارخانه قارچ بهار به دلیل مشکل زیست محیطی و بوی نامطبوع پلمب شد

به گزارش خبرگزاری هاگ به نقل از خبرگزاری ایرنا استان همدان، رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بهار گفت: بخش «کمپوست سازی» کارخانه قارچ در این شهرستان با دستور مقام قضایی به علت انتشار بوی نامطبوع و مشکلات زیست محیطی ناشی از آن، پلمب شد.

استصومه پارچیان، روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: فعالیت خط تولید کمپوست و انباشت آن در فضای باز سبب انتقال بوی نامطبوع به سمت مناطق مسکونی حاشیه این کارخانه به‌ویژه شب هنگام شده است.

وی خاطرنشان کرد: به دنبال شکایت اهالی کوی پاسداران و شهرک فرهنگیان در خصوص انتشار بوی نامطبوع ناشی از کمپوست سازی قارچ و بی‌توجهی این واحد به اخطاریه‌های صادره و انجام ندادن کاری برای رفع آلودگی هوا، با هماهنگی فرماندار و دادستان، خط تولید کمپوست این واحد پلمب شد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بهار یادآوری کرد: مدیر این واحد باید با مشاورین ذی صلاح مورد اعتماد و تایید محیط زیست برای دریافت مشاوره های فنی لازم درباره چگونگی رفع آلایندگی هوای این واحد قرارداد منعقد کند اما با وجود اخطارهای متعدد از چند سال پیش تاکنون و بی توجهی مسئول واحد، با هماهنگی قضایی نسبت به متوقف کردن خط تولید کمپوست اقدام شد.

پارچیان توضیح داد: مسئولان این واحد باید برای جلوگیری از انتشار بوی نامطبوع نسبت به تولید کمپوست در محل مسقف و نصب بیوفیلتر اقدام کند.

وی بیان کرد: این واحد تولید قارچ در طول روز کمپوست تولید می‌کند اما به علت انباشت آن در محوطه و زمان بر شدن استفاده از آن، شب هنگام وزش باد بوی نامطبوع آمونیاک ایجاد شده در فرایند تولید کمپوست را به داخل شهر منتقل می‌کند.

پارچیان تاکید کرد: اداره محیط زیست شهرستان بهار از چند سال پیش تاکنون برای این واحد تولیدی به علت مشکلات زیست محیطی اخطاریه صادر و مدیر واحد را به مرجع قضایی معرفی کرده است که در یک نوبت به پرداخت جریمه نقدی نیز محکوم شد.
شهرستان بهار با ۱۱۹ هزار نفر جمعیت، سه بخش، ۶ دهستان و ۷۷ روستا در فاصله ۱۵ کیلومتری مرکز استان همدان واقع شده است.

اخبار حوادث صنعت قارچ را در هاگ بخوانید.
5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا