اخبار صنعت قارچاخبار عمومی و گزارش

برترین تولیدکننده قارچ‌ دارویی کشور مشخص شد

خراسان رضوی، دارنده رتبه نخست تولید قارچ‌های دارویی کشور

به گزارش هاگ، خراسان رضوی در زمینه تولید قارچ‌ دارویی خوراکی با داشتن ۱۲ واحد تولیدی، توانست گوی سبقت را از میان سایر استان‌های کشور ربوده و عنوان برترین تولیدکننده قارچ‌ دارویی کشور را به خود اختصاص دهد. 

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی اذعان داشت که این واحد‌های تولید قارچ‌های خوراکی دارویی هم اکنون در خراسان رضوی با ظرفیت سالانه ۲۱ تن به فعالیت مشغولند.
علی جعفری توضیح داد که واحد‌ها دارای انواع قارچ‌های خاص خوراکی هستند که علاوه بر جنبه خوراکی و کاربرد در غذا، جنبه دارویی و درمانی دارند. مهمترین این قارچها عبارتند از قارچهای صدفی، شیتاکه، یال شیر و انوکی که به صورت تازه و خشک مصرف می‌شوند.
مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان رضوی تاکید کرد که استان خراسان رضوی، در زمینه تولید قارچ‌های خوراکی دکمه‌ای هم دارای رتبه چهارم کشور است و هم اکنون ۲۸۸ واحد پرورش قارچ خوراکی دکمه‌ای با ظرفیت سالانه حدود ۱۷ هزار تن در این استان  فعالیت می‌کنند.
وی توسعه متناسب مراکز پرورش انواع قارچ خوراکی با مراکز تامین نهاده‌های اولیه، نظیر اسپان، بستر کشت و خاک پوششی، تقویت صنایع تبدیلی، ایجاد بازار مطمئن داخلی و خارجی در راستای ایجاد امنیت غذایی را از برنامه‌های اصلی این سازمان در راستای توسعه صنعت پرورش قارچ خوراکی دانست.
مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان رضوی یکی از سیاستهای مهم این استان را افزایش سرانه مصرف قارچ خوراکی در میان خانوار‌های استان دانست که برای این منظور برنامه ریزی های خاصی انجام شده است تا بتواند کماکان به عنوان برترین تولیدکننده قارچ‌ دارویی در کشور ایفای نقش کند.
وی بیان کرد که هم اکنون بیش از ۹۰ درصد از قارچ تولیدی استان خراسان رضوی و همچنین عمده تولیدات قارچ کشور از نوع “دکمه‌ای” است که به دلیل قدمت تولید، و آشنایی مردم با تنوع مصرف و کاربرد آن در پخت و پز اغلب غذا‌ها، به این میزان تولید می‌شود.
علی جعفری با اشاره به اهمیت مقوله تولید قارچ خوراکی به دلیل اشتغال‌زایی، ارزش غذایی و همچنین ارزش اقتصادی بالای این محصول برای تولید کنندگان، افزود: با هدف رفع موانع تولید و رفع چالش‌های فرآوری تولید قارچ خوراکی حمایت از این حوزه در حال انجام است.
منبع: خبرگزاری صداوسیما، مرکز خراسان رضوی

برای تهیه انواع قارچ دارویی خوراکی در استان خراسان رضوی و تمامی کشور به هاگ شاپ مراجعه فرمایید و یا برای آشنایی با روشهای کشت و تولید این نوع قارچها با متخصصان هاگ در بخش مشاوره هاگ ارتباط بگیرید.
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا