اخبار جهان در حوزه قارچ

توقف تولید قارچ در برخی از کشورهای اروپایی !!!

کمبود مواد اولیه و افزایش هزینه های تولید، مهمترین مشکلات پرورش قارچ در اروپا

برخی از کشورهای اروپایی اقدام به توقف تولید قارچ نموده اند! برای اطلاع از دلایل این اقدام با ما همراه باشید.

کره زمین در حال گرم شدن است و ما باید آن را جدی بگیریم! از اولین پیامدهای گرم شدن زمین کاهش بارندگی و خشکسالی می باشد که امروزه در نقاط مختلف جهان دیده می شود؛ حتی مناطقی که قبلا خشکسالی در آنجا بی سابقه بود ه نیز اکنون درگیر آن می باشند. یکی از این مناطق اروپاست که به قاره سبز مشهور است!

خشکسالی پیامدهای مخرب زیادی را در بر دارد که از جمله آن ها چالش در تامین آب سالم و کافی برای آشامیدن، کاهش سطح بهداشت و سلامت، نبود امنیت غذایی در پی از بین رفتن کشاورزی و دامپروری و به طبع آن مشکلات اقتصادی برای افراد فعال در این حوزه ها و حتی تامین برق را می توان نام برد.

در چند سال گذشته خشکسالی مناطق زیادی از اروپا را نیز درگیر خود کرده است؛ یکی از مهمترین پیامدهای خشکسالی که تقریباً در تمام کشورهای اروپایی تأثیر گذاشته، کاهش مقدار محصولات کشاورزی و به طبع آن افزایش قیمت آنها می باشد!

کاهش و کمبود تولید گندم به دلیل خشکسالی در اروپا و از طرفی جنگ اوکراین باعث شده تا کشورهای اروپایی با کمبود کاه و کلش گندم مواجه شوند که منجر به افزایش شدید قیمت کاه و کلش گندم شده است! کلش گندم اصلی ترین مواد اولیه برای تولید کمپوست قارچ می باشد.

الیاس اولمدا، رئیس تعاونی Champinter در آلباسته که یکی از بزرگترین کارخانجات تولید قارچ در اسپانیا می باشد، اظهار داشت که این افزایش قیمت ها ادامه کار مزارع پرورش قارچ را بسیار مشکل می کند، زیرا آنها برای ادامه روند تولید خود وابسطه به کمپوست قارچ میباشند.

به گفته اولمدا، کاه و کلش گندم در اروپا علاوه بر استفاده در تولید کمپوست قارچ، برای تغذیه دام و تولید زیست توده برای انرژی های تجدیدپذیر استفاده می شود.
از آنجایی که بسیاری از پروژه های انرژی تجدیدپذیر توسط دولت های مختلف اروپایی حمایت می شوند و یارانه می گیرند، دسترسی آنها به کاه و کلش گندم نسبت به تولید کنندگان قارچ یا دامداران ، بیشتر و راحت تر است.
در نهایت کاه به دست کشاورز و تولیدکننده قارچ نمی رسد یا با قیمت های بسیار بالا میرسد که سبب افزایش هزینه های تولید و کاهش سود مزارع و کارخانجات تولید قارچ می شود.

بزرگترین تولید کنندگان قارچ خوراکی در جهان
بزرگترین تولید کنندگان قارچ خوراکی در جهان

 

توقف تولید قارچ خوراکی در اروپا به دلیل کمبود کمپوست!

رئیس کارخانه Champinter (یکی از تولید کنندگان اصلی قارچ در اسپانیا) بیان کرد: برخی از کشورهای اروپایی به دلیل کمبود کمپوست تولید قارچ خوراکی را متوقف کرده اند!!!

اولمدا اظهار داشت:وضعیت کمبود کاه و کلش گندم به دلایل متعددی از جمله خشکسالی، جنگ در اوکراین و افزایش قیمت سوخت و انرژی (عمدتاً قیمت گاز) که منجر به افزایش استفاده از محصولات مثل کاه و کلش برای تولید انرژی های تجدیدپذیر شده است؛

همچنین اکثر ماشین‌های برداشت مدرن گندم، کاه را در اندازه‌ های کوچکتر خرد می‌کنند، که برای تبدیل به کمپوست قارچ مناسب نیست.

علاوه بر این، کشورهای خاورمیانه و کمتر پیشرفته، کاه و کلش گندم بیشتری برای تغذیه حیوانات خود خریداری می کنند.

عامل دیگر این است که حمل و نقل کاه و کلش برای صادرات به دیگر نقاط جهان آسان تر شده است، زیرا پرس می شود و هزاران تن کاه و کلش را می توان از طریق دریا حمل کرد و به نقاط دیگر دنیا فرستاد.

کاه و کلش گندم اصلی ترین مواد اولیه کمپوست قارچ
کاه و کلش گندم اصلی ترین مواد اولیه کمپوست قارچ

 

به گفته Olmeda، صنعت قارچ در اروپا با تهدید دیگری روبرو است: مقررات جدید حمایت از محیط زیست که استفاده از پلاستیک را در بسته بندی مواد غذایی ممنوع و کاهش می دهد؛ به این معنی که تولید کنندگان این نوع بسته بندی احتمالاً از کاغذ و مقواهای کاهی برای ساخت بسته بندی مقوایی خود استفاده می کنند، زیرا کاه حاوی سلولز است و زیست تخریب پذیر می باشد.

رئیس چمپینتر تصریح کرد: ما به سمت کمبود کاه و کلش گندم پیش می رویم و در نتیجه تولید کنندگان قارچ و کمپوست و همچنین دامداران در آینده بیشتر دچار مشکل میشوند.

توقف تولید قارچ و بیکاری کارگران این صنعت از پیامدهای ادامه این وضعیت خواهد بود. وی از دولت ها خواست تا هرچه زودتر به این مشکل رسیدگی نمایند تا اوضاع از این بدتر نشود.

 

ترجمه از تیم تحریریه هاگ
کپی فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.
منبع: freshplaza.com

 

جدیدترین اخبار جهان درباره قارچ ها را در مجله خبری-آموزشی هاگ بخوانید.
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا