دانش افزایی در حوزه قارچ

برداشت انتخابی قارچ، سرمایه گذاری درست برای صاحبان مزارع پرورش قارچ؟؟!!

تقریباً در همه مزرعه پرورش قارچ حرفه ای و مدرن از ترولی های طراحی شده ویژه برداشت قارچ استفاده می شود. این نکته بسیار مهم است زیرا هزینه نیروی کار و ارتقاء سطح کار ایشان برای صاحبان مزارع پرورش قارچ از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

یک سکوی برداشت با طراحی خوب از قارچ چین ها در حین برداشت پشتیبانی کرده و به آنها این اجازه را می دهد تا با حداقل تلاش، قارچ ها را سریع تر برداشت کنند.

سازندگان ترولی های برداشت در سراسر جهان در تلاش هستند تا ادواتی با کارآمدی روزافزون ارائه دهند. کارآمدی، یعنی افزایش سرعت چیدن و در عین حال دوام، ارگونومی مناسب و ایمنی کارگر .

 

یک ترولی مدرن برای چیدن قارچ چه مشخصاتی دارد؟

مهم ترین نکاتی که به طور مستقیم برداشت قارچ را سرعت می بخشند عبارت است از:

  • حرکت سکو به سمت راست و چپ بسیار مهم است تا کارگر بتواند به طور خودکار در امتداد قفسه حرکت کند.
  • پلت فرم طراحی شده باید کاملاً خودکار باشد تا ترولی نیازی به جابجایی دستی نداشته باشد. برای این منظور به نظر می رسد بهترین راه حل یک کنترل برقی ساده است که در آن کارگر دکمه حرکت به”جلو” یا “عقب” را انتخاب کند.
  • در حین کار مهم است که سکو برداشت بالا و پایین برده شود زیرا طبقات سالن قارچ دارای قفسه های زیادی هستند و قارچ چین نباید زمان و انرژی خود را برای دسترسی به آنها هدر دهد که همه اینها باید به راحتی در صفحه کنترل سکو مدیریت می شود.
  • در مورد حرکت به سمت بالا و پایین سکو برداشت، مهم است که ترولی به گونه ای ساخته شود که امکان برداشت راحت قارچ از قفسه پایین را نیز برای قارچ چین فراهم آورد.
  • یکی دیگر از عوامل موثر بر عملکرد مطلوب ترولی برداشت، منبع تغذیه آن است. استفاده از باتری‌ها با زمان شارژ بهینه و ظرفیت بسیار بالا نکته مهم دیگری است، به طوری که کارمند بتواند بدون وقفه حتی برای چندین ساعت به کار خود ادامه دهد.

پیشرفت های کوچک ولی مفید:

  • روشنایی مناسب در ترولی برداشت. در حین برداشت قارچ چین دائماً ارزیابی می کند که آیا این قارچ برای چیدن مناسب است یا نه و بدیهی است که هرچه سطح بستر روشن تر باشد، چشمان قارچ چین کمتر خسته وبا خطا همراه خواهد بود.
  • وزن و ظرفیت طبقات که برای تطبیق آنها با شرایط و استانداردهای کشورهای مختلف که بهتر است بزرگ و قابل تنظیم باید باشد.
  • سوانح جزء همیشگی فعالیت در محل کار است که با هزینه های مرخصی و درمان همراه است، بنابراین ترولی های برداشت باید ایمن باشند.

نمونه هایی از ویژگی های ایمنی سکوی برداشت برقی با کیفیت بالا عبارتند از:

  • وجود نرده های محافظ و ضد سقوط که مانع از کاهش عملکرد مطلوب ترولی شود.
  • ترمزهای ایمنی که هنگام برخورد با مانع یا حتی در هنگام سقوط سکو، اتوماتیک ترولی را متوقف کند.
  • محافظت در برابر بریدن دست قارچ چین در حین کار.
  • سکوهای بدون لغزش، که حرکت در شرایط مرطوب را کم خطر کند.
  • طراحی ترولی مطابق با مقررات ایمنی و تحت پوشش دستورالعمل ماشین آلات CE باشد.

برداشت انتخابی قارچ، سرمایه گذاری درست برای صاحبان مزارع پرورش قارچ؟؟!!

برداشت انتخابی قارچ چیست و چه نتایجی دارد؟

 برداشت انتخابی در حقیقت هم افزایی صفات ترولی چابک قارچ چینی و کلید سودآوری یک مزرعه پرورش قارچ است به شکلی که با ارائه راه حل هایی مناسب به قارچ چین ها این امکان را بوجود می آورد تا سریع و آسان به قارچ هایی که از قبل آماده برداشت شده اند، دسترسی پیدا کرد.

دسترسی سریع‌تر و در نتیجه آسان‌تر به قارچ‌هایی که آماده برداشت هستند به معنای بهره‌وری بالاتر است. محاسبات نشان می‌دهد که مزارع پرورش قارچ با استفاده از ترولی های مدرن قادرخواهند بود تا راندمان را 2 کیلوگرم در هر متر مربع افزایش داده و نرخ اشتغال را به طور متوسط ​​10٪ تا 20٪ یا حتی بیشتر کاهش دهند.

 

منبع: Mushroom mater

مترجم:  مهندس حسین شهبازی

جهت مطالعه مقالات بیشتر به بخش دانش افزایی در حوزه قارچ مراجعه نمایید.
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا