اخبار عمومی و گزارش

برداشت غیراصولی کما باعث انقراض آن می‌شود

انقراض کما باعث انقراض قارچ سمارق می شود !!!

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری زیر کوه گفت: با توجه به زمان رویش گیاه کما متأسفانه با برداشت غیراصولی این گیاه دارویی ارزشمند سبب انقراض آن می‌شوند که به طبع آن قارچ سمارق (نوعی قارچ خوراکی) نیز از بین خواهد رفت.

علی رجبی، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری زیرکوه امروز اظهارداشت: گونه ارزشمند کما در شهرستان زیرکوه و شهرستان‌های محدودی از خراسان‌جنوبی رویش پیدا می‌کند و این گونه گیاهی، هم گونه دارویی، هم خوراکی و هم به لحاظ پیشگیری از فرسایش خاک یک گونه مهم و شاید مهم‌ترین گونه باشد.

وی با بیان اینکه گیاه کما یا کمای بعد از رشد کردن در فصل تابستان مورد چرای دام واقع می‌شود، تصریح کرد: البته در سایه این گونه، گونه های دیگرعلفی سبز شده که برای چرای دام بسیار ارزشمند است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری زیرکوه با تأکید به اینکه برداشت هر گونه گیاهی و دارویی باید همراه با اصول خاص انجام شود، گفت: اگر به این موضوع توجه نشود قطعاً منقرض شده و ازبین خواهد رفت.

رجبی ادامه داد: گونه کما بعد از یک دوره شش یا هفت ساله به بذر می‌نشیند و باید خوب حفظ و نگهداری شود که بتوانیم آن را در منطقه داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: برداشت این گونه باید به شکلی باشد که کل گونه یا جوانه‌های مولد که در زیر خاک قرار دارد را از بین نبرد و گرنه باعث انقراض این گونه ارزشمند می‌شود.

کما بوته‌ای سرسبز است که اوایل اسفندماه و اوایل فصل بهار در بیابان‌های خراسان جنوبی به صورت خودرو می‌روید، این گیاه که ساقه و برگ آن سبز و چرب است، خوراک زمستانی دام است.

این گیاه استفاده دارویی فراوانی دارد، در بهار و در پای ریشه آن نوع قارچ غیرسمی می‌روید که در بین مردم محلی به «سماروق یا سمارق» معروف است و خیلی از قارچ های پرورشی بزرگتر و خوشمزه‌تر است!!!

کما بوی خاصی دارد که بعضی‌ها از افراد آن را خوشبو خطاب می‌کنند و بعضی دیگر از بوی آن بیزارند و وقتی بز یا گوسفند از این گیاه استفاده کنند، شیر و ماست عطر کما می‌دهد و بسیار مقوی است.

محل رویش گیاه کما بیشتر در دشت‌ها بوده و در مناطق کوهستانی به ‌ندرت دیده می‌شود، برخی مردم خراسان جنوبی این گیاه را برداشت و در تهیه انواع نان، خورشت و پلو از آن استفاده می‌کنند.

بیش از هشت میلیون عرصه منابع طبیعی در خراسان جنوبی وجود دارد و در ۲۲۰ هزار هکتار از مراتع این استان گیاهان دارویی می‌روید.

منبع: فارس

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا