اخبار عمومی و گزارش

از برداشت غیراصولی گیاهان دارویی خودداری کنید

بهره‌برداری از گیاهان دارویی و خوراکی در حد مصارف خانوار روستایی بلامانع است

مدیرکل منابع طبیعی همدان، برخی افراد با حضور در طبیعت اقدام به برداشت بی رویه و غیر اصولی گیاهان دارویی می‌کنند که این اقدام آن‌ها موجب از بین رفتن بسیاری از این گونه‌ها می‌شود.

به گزارش هاگ به نقل از خبرگزاری صدا و سیمای مرکز همدان، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان گفت: سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری برای جلوگیری از برداشت بی رویه و نظارت بر تولید و برداشت اصولی از این منابع خدادادی و تداوم بهره برداری از آن، اقدام به ابلاغ سیاست‌ها و ضوابط مرتبط با حفظ، احیا، اصلاح، توسعه و بهره‌برداری محصولات فرعی جنگل و مرتع کرده است.

اسفندیار خزایی تصریح کرد: بر اساس سیاست‌های ابلاغی این سازمان، گیاهان دارویی، خوراکی و صنعتی به سه دسته اقلام غیر مجاز یا ممنوعه، اقلام مجاز مشروط و اقلام مشترک (بین منابع طبیعی، زراعی و گلخانه‌ای) تقسیم بندی می‌شوند.

به گفته خزایی، اقلام غیرمجاز شامل گونه‌های در حال انقراض و جزو ذخایر ژنتیکی تهدید شونده محسوب می‌شوند که بهره‌برداری از آن‌ها در عرصه‌های منابع طبیعی ممنوع است.

وی افزود: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری موظف است علاوه بر اطلاع رسانی عمومی در زمینه ممنوعیت برداشت این قبیل گونه‌های گیاهی از صدور مجوز بهره برداری و گواهی حمل محصولات خودداری کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان، گونه‌های نظیر شقاقل، پرسیاوشان، زیره سیاه، کرفس وحشی، گل بنفشه، سنبل الطیب، قره قات، شمشاد، شقایق ایرانی، انواع لاله ها، سوسن چلچراغ، قارچ های خوراکی، سیر کوهی، گز علفی را از جمله اقلام غیر مجاز برشمرد.

وی افزود: بهره برداری از برخی گونه‌های گیاهی در قالب کتابچه طرح مصوب در کمیته فنی منابع طبیعی و از طریق انعقاد قرارداد با بهره‌برداران و مجریان طرح‌های منابع طبیعی امکان پذیر است.

خزایی تأکید کرد: گونه‌هایی نظیر گلپر، اسفند، خارشتر، شیرخشت، مریم نخودی، علف گاوزبان، گل گاوزبان، گل نرگس، آویشن، کاکوتی، بارهنگ، بابونه، شاتره، موسیر، کنگر، ریواس، زرشک وحشی، نسترن وحشی، بنه، بلوط، سماق، زالزالک، اسفناج وحشی، بذر باریجه، بذر آنغوزه از این قبیل گونه‌های مجاز هستند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان افزود: بهره‌برداری از گیاهان دارویی و خوراکی «مجاز مشروط» در حد عُرف مصارف خانوار روستایی ساکن محل بلامانع است، ولی حمل و خارج کردن این محصولات از محل بدون صدور مجوز و گواهی مشخصات و حمل ادارات کل منابع طبیعی ممنوع می‌باشد.

خزایی گفت: دسته سوم گونه‌های گیاهی شامل اقلام مشترک بین منابع طبیعی زراعت و گلخانه‌ای است و در مورد این نوع از گیاهان دارویی، خوراکی و صنعتی، نظیر گلرنگ، پنیرک، موسیر، کنگر، گاوزبان و شیرین‌بیان باید اشخاص حقیقی و حقوقی قبل از برداشت یا خرید محصول از اداره منابع طبیعی یا جهادکشاورزی شهرستان مربوطه استعلام کنند.

وی افزود: پس از بازدید کارشناسان ناظر شهرستانی و تایید زراعی یا گلخانه‌ای و یا باغی بودن محصول، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان می‌تواند بدون دریافت بهره مالکانه نسبت به صدور گواهی حمل محصول اقدام کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان تاکید کرد: در صورتی که محصول از عرصه‌های منابع طبیعی برداشت شده و بدون مجوز باشند به عنوان کالای قاچاق محسوب و به نفع دولت ضبط می‌شود.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا