دانش افزایی در حوزه قارچ

بررسی عوامل کيفی موثر بر قیمت‌ قارچ‌های خوراکی

در این مطالعه با استفاده از مدل لاجیت ترتیبی به شناسایی عوامل کیفی موثر بر قیمت‌ قارچ‌های خوراکی پرداخته شده است.

قارچ خوراكی جايگاه ويژه‌ای از نظر ارزش غـذايی در بـين محصـولات كشـاورزی در سراسر جهان دارد و در سال‌های اخير مصرف آن افزيش يافته است. ارزش غذايی بالا، طعـم و مــزه مطلــوب، ســرعت و ســهولت در آشــپزي بــا قــارچ دليــل افــزايش اســتقبال مــردم از آن است. قارچ خوراكی سرشار از انواع ويتامين‌ها، پروتئين، چربی‌های محلول و كـالری اسـت. اين ويژگی‌ها باعث شده است قارچ در سـبد غـذايی اکثر افـراد حتّی افـراد دارای رژيـم‌های خاص غذایی قرار بگیرد.

عوامل موثر بر قیمت‌ قارچ‌های خوراکی

در اين مطالعه با استفاده از مدل لاجيت ترتيبی بـه شناسايی مؤلفـه‌هـای كيفـی مـؤثر بـر قيمت قارچهای خوراكی پرداخته شد. به اين منظـور، از طريـق تكميـل پرسش‌نامـه و مصـاحبه حضوری، اطلاعات 148 خانوار منطقه شش شهرداری تهران جمـع‌آوری شـد.

بررسی عوامل کيفی موثر بر قیمت‌ قارچ‌های خوراکی

نتـايج نشـان داد متغيرهای سفيدی قارچ، دارا بودن بسته بندی، اندازه ساقه و نوع قارچ با تأثير مثبت و معنی‌دار و متغيرهای گوشتی بودن قارچ و پوسيدگی با تأثير منفـی و معنـيدار بـر قيمـت قـارچ مؤثرنـد. بـا توجه به نتايج، زمينه‌سازی برای ايجاد واحدهای توليدی در نزديكی بـازار مصـرف، اسـتفاده از ابزارهای بازاريابی مناسب نظير بسته‌بندی و گرايش به توليد قارچ دكمه‌ای به فعالان اين عرصـه پيشنهاد شد.

بسته‌بندی عامل بسیار مهم تغییر قیمت‌ قارچ‌های خوراکی

نتايج تخمين مدل لاجيت ترتيبي نشان از تأثير مثبت و معنی‌دار مؤلفه‌های سفيدی قارچ، وجود بسته‌بندی و نوع قارچ و تأثير منفی و معنیدار مؤلفه‌های گوشتی بودن قارچ و پوسـيدگی قارچ بر قيمت قارچ داشته است. در واقع با بهبود سفيدی قـارچ، احتمـال قرارگيـري خانوارهـا در گروه پرداخت بالاتر افزايش و احتمال قرارگيری آن‌ها در گروه پرداخـت پـايين‌تـر كـاهش مي‌يابد.

نگاهی نزدیک‌تر به عوامل موثر بر قیمت

وجود بسته‌بندی نيز احتمال قرارگيری خانوارها در گروه پرداخـت بـالاتر را افـزايش و احتمال قرارگيری خانوارها در گروه پرداخت پايينتر را كاهش مـی‌دهـد. همچنـين بـا افـزايش پوسيدگی و همچنين گوشتی بودن قارچ، احتمال قرارگيری خانوارها در گروه پرداخـت بـالاتر كاهش و احتمال قرارگيری خانوارها در گروه پرداخت پايين‌تر افزايش می‌يابد. اگر می‌خواهید بیشتر راجع به این مطالعه بدانید به لینک زیر مراجعه کنید:

دانلود فایل اصلی مقاله

اگر بخواهیم با توجّه به این مطالعه و تحلیل‌های بازار، جهانی‌های موثر بر قیمت قارچ را برشمریم به شرح زیر خواهد بود.

عوامل موثر بر قیمت قارچ‌های خوراکی (سطح عام)

در ایران قارچ خوراکی و به خصوص قارچ دکمه‌ای پر مصرف است و با بررسی عوامل موثر بر قیمت قارچ می‌توان هم بازار و هم رفتار مصرف‌کننده را بهتر تحلیل کرد.

همانطور‌که احتمالاً بدانید، قارچ خوراکی مضاف بر مصرف خانگی در بسیاری از صنایع غذایی نظیر سوسیس و کالباس، کنسرو سازی و غذاهای آماده استفاده می‌شود. و در سطح میانی نیز، در رستوران ها، فست فود ها و کافی شاپ‌ها.

در واقع قارچ یکی از مواد اولیه بسیار مهم در صنایع غذایی است. از همین‌‌رو، قیمت قارچ می‌تواند بر قیمت نهایی و تمام شده مواد غذایی فرآوری شده همچون سوسیس، کالباس، کنسرو و قیمت قارچ بلنچ‌شده هم موثر باشد.

قیمت نهاده‌های تولید قارچ

در فرآیند پرورش قارچ برخی از مواد اولیه در هر دوره کشت احتیاج به تأمین داشته و افزایش قیمت این مواد نیز می‌تواند بر افزایش قیمت قارچ تأثیر گذار باشد. اگر بخواهیم سیاهه‌ای از آن را نام ببریم، شاملِ کمپوست، اسپان یا بذر، خاک پوششی، سموم و آفت کش و… خواهد بود.

میزان تولید و خرید قارچ

افزایشِ تولیدِ بیش از تقاضایِ بازار و افزایشِ میزانِ محصول می‌تواند منجر به کاهش قیمت نهایی قارچ شود و حتّی وارون آن نیز صادق است، یعنی، با افزایش تقاضا، مقدار محصول موجود در بازار کاهش یافته و قیمت فروش قارچ افزایش می‌یابد.

انرژی مورد نیاز برای پرورش قارچ

تنظیم نور، دما و و رطوبت در سالن‌های پرورش قارچ، امری بسیار مهم در فرايند تولید است.

انرژی مورد نیاز برای پرورش قارچ

هرگونه افزایشی در قیمت و بهای انرژی می‌تواند از عوامل مهم و تأثیرگذایر در قیمت نهایی قارچ باشد. یکی از راهکارها برای کاهش این قیمت می‌تواند استفاده از انرژی‌های پاک نظیر انرژی خورشیدی باشد.

تأثیر ارزش پول ملی بر خرید قارچ

مسلماً یکی از عوامل موثر بر خرید و فروش قارچ، ارزش پول ملّی یک کشور است، هرگاه ارزش ریال کاهش پیدا کند، مواد خوراکی نیز به همان نسبت دچار تغییر خواهد شد. چه مثبت و چه منفی ارزش پول ملّی یک کشور نقش بسیار مهمی را بازی می‌کند.

کیفیت و نوع بسته‌بندی قارچ

پُر واضح است که کیفیت و نوع بسته‌بندی قارچ توزیع شده عامل بسیار مهمی در تعیین قیمت قارچ است. به بیانی، هر چه کیفیت قارچ توزیع شده بالاتر باشد قیمت تعیین شده هم بالاتر خواهد رفت!

مضاف بر این، توزیع فله‌ای یا بسته‌بندی نیز قیمت متفاوتی را رقم خواهد زد. به عنوان نمونه، قیمت قارچ بسته‌بندی از قیمت قارچ فله‌ای بیشتر است.

دیدگاه شما دربارهٔ مقاله عوامل موثر بر قیمت‌ قارچ‌های خوراکی چیست؟ آیا تجربه‌ای در تولید، فروش و یا خرید آن دارید؟ لطفاً در بخش کامنت‌ها نظر خود را با ما درمیان بگذارید

دانش افزایی در حوزه قارچ را در هاگ بخوانید.
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا