اخبار عمومی و گزارش

برگزاری دوره آموزشی و بهره برداری قارچ دنبلان

برداشت غیراصولی پیامدهای جبران ناپذیری برای جنگل ها به وجود آورده است

برگزاری دوره آموزشی و بهره برداری قارچ دنبلان، دوره آموزشی و بهره برداری قارچ ترافل مشکی (دمبلان) برای متقاضیان بهره برداری از عرصه های جنگلی شرق گلستان در گالیکش برگزار شد.

به گزارش هاگ و به نقل از فرماندار گالیکش: در این دوره آموزشی که با حضور کارشناسان استانی منابع طبیعی و با استقبال گسترده بهره برداران این گونه گیاهی قیمتی در شهرهای صادق آباد و گالیکش برگزار شد ، عنوان کرد : منابع طبیعی و محیط زیست، منابعی غیرقابل جانشین هستند و از ارزش استراتژیک بالایی برخوردارند و اگر مورداستفاده اصولی و درست قرار نگیرد، باعث تخریب و از بین رفتن آن خواهد شد.

استفاده نادرست و غیر اصولی از جنگل

حسین مایلی افزود: بهره برداری های غیراصولی از جنگل ها و مراتع و عدم استفاده بهینه از منابع طبیعی، نه تنها باعث تخریب انواع گونه های گیاهی می شود، بلکه باعث افزایش گازهای گلخانه ای نیز خواهد شد و آیندگان را به شدت با خطر مواجه می سازد.

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود پیرامون فرصت های موجود در زمینه تولید تراقل گفت: قارچ ترافل یا دمبلان که در چند وقت اخیر مورد استقبال و بهره برداری بسیاری از شهروندان و مردم شرق استان واقع شده، موجب ایجاد یک نوع اشتغال و درآمدزایی و بازار خرید و فروش در شهرستان گالیکش شده است.

تغییر رویه اساسی

طبق اظهارات مایلی، هجمه زیاد علاقه‌مندان به قارچ ترافل و دمبلان به جنگل ها و مراتع این منطقه و برداشت غیراصولی و بی رویه آن، پیامدهای جبران ناپذیری برای منابع طبیعی و جنگل ها به وجود آورده است و از طرفی کارشناسان و صاحب نظران منابع طبیعی بر این باورند که باید تغییر رویه ای اساسی در بهره برداری از این نوع قارچ جنگلی کمیاب صورت گیرد.

فرماندار گالیکش با تاکید بر اهمیت موضوع حفظ و حراست از منابع طبیعی و جنگل ها این نکته را یاد آورد شد: با هماهنگی های به عمل آمده از سوی منابع طبیعی و آبخیزداری گالیکش، سازوکارهای لازم در جهت ساماندهی بهره برداران قارچ ترافل در گالیکش در نظر گرفته شده است.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا