اخبار عمومی و گزارش

کشف ۲۳ کیلوگرم قارچ ترافل در مینودشت

۲۳ کیلوگرم قارچ ترافل از ۲ متخلف خرید و فروش این قارچ کشف و ضبط شد

قربانعلی گرایلو رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مینودشت واقع در شرق استان گلستان گفت: با تلاش و بررسی‌ های میدانی ماموران این اداره، ۲۳ کیلوگرم قارچ ترافل از ۲ متخلف خرید و فروش این قارچ که برداشت و فروش آن غیر قانونی و جرم محسوب میشود، کشف و ضبط شد.

قربانعلی گرایلو بیان داشت کرد: ممنوع و قاچاق اعلام شدن جمع آوری قارچ ترافل یا قارچ دنبلان کوهی از سوی سازمان جنگل‌ها، آبخیزداری و مراتع سبب شد تا دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان گلستان و دادستان مینودشت برداشت و خرید و فروش قارچ ترافل از جنگل‌های هیرکانی که به این دخائر ملی و میراث آیندگان آسیب می زند را ممنوع و جرم اعلام کنند.

وی افزود: براین اساس نیروهای منابع طبیعی با گشت زنی در جنگل‌های هیرکانی در صورت مشاهده یا دریافت گزارش جمع آوری قارچ ترافل یا خرید و فروش آن اقدام به شناسایی و دستگیری متخلفان و معرفی آنها به دستگاه قضایی می‌کنند.

گرایلو اضافه کرد: برداشت این قارچ از جنگل‌ های هیرکانی سبب از بین رفتن بذرها و نهال‌های کوچک درختان، برهم خوردن نظم خاک جنگل و سُست شدن و فرسایش آن و در نهایت خشک شدن درختان گونه انجیلی، ولیک و بلوط شده و با کمترین بارش باران به‌ صورت روان آب راهی مناطق پایین دست و پشت سدها شده و مشکلات زیادی را ایجاد می‌کند.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مینودشت همچنین گفت: ماموران این اداره با همراهی ماموران انتظامی پیش از این در ایام تعطیلات نوروزی با برگزاری مانوری با حضور ۱۲ تیم شامل ۹ تیم از منابع طبیعی و سه تیم انتظامی اقدام به گشت زنی و برخورد با افراد متخلف کردند.

وی افزود: در آن مانور نیز مقدار ۱۲ کیلوگرم قارچ ترافل از متخلفان کشف و ضبط و آنها با تشکیل پرونده به مرجع قضایی معرفی شدند.

به گفته گرایلو، برداشت قارچ ترافل یا دنبلان از اواسط اسفند ماه شروع شده و تا اواخر تابستان ادامه دارد.

قارچ ترافل یا دنبلان کوهی زیرزمینی و در عمق پنج تا ۳۰ سانتی زمین و اغلب در مجاورت ریشه گیاهان به خصوص درخت بلوط رشد می‌کند و دارای خواص دارویی و تغذیه‌ای زیادی است این نوع قارچ گونه‌ها و رنگ‌های مختلفی از قرمز تیره تا بنفش، خاکستری، سفید و سیاه دارد که مردم بیشتر دنبال نوع سیاه آن هستند.

شهرستان مینودشت با حدود ۸۰ هزار نفر جمعیت افزون بر ۴۰ هزار هکتار عرصه جنگلی دارد.

منبع: ایرنا

برگزاری مانور مقابله با برداشت دنبلان در مینودشت
کشف ۲۳ کیلوگرم قارچ ترافل

برگزاری مانور مقابله با برداشت دنبلان در مینودشت

برگزاری مانور مقابله با برداشت دنبلان در مینودشت، به گزارش هاگ، به نقل از خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، قربان علی گرایلو رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مینودشت از برگزاری مانور با هماهنگی فرمانداری، دادستانی و نیروی انتظامی و با همراهی یگان حفاظت محیط زیست، نیروی انتظامی و به جهت پیشگیری و مقابله با برداشت قارچ ترافل (دنبلان) خبر داد.

گرایلو افزود: این مانور با حضور ۱۲ اکیپ، متشکل از ۹ اکیپ ویژه نیروهای منابع طبیعی، یک اکیپ ویژه نیروی انتظامی  (واحد پیشگیری از وقوع جرم)، یک اکیپ ویژه پاسگاه شهر دوزین و یک اکیپ ویژه یگان حفاظت محیط‌زیست شهرستان در ورودی و خروجی‌های حوزه استحفاظی شهرستان مینودشت و شهر دوزین برگزار شد.

او گفت: در این مانور  مقدار ۹ کیلوگرم قارچ ترافل از متخلفین کشف و ضبط شد.

قارچ ترافل که به نام الماس جنگل‌های هیرکانی شناخته می‌شود، یک قارچ کمیاب است که در مجاورت ریشه درختان رشد می‌کند. برداشت بی‌رویه و غیر اصولی این قارچ موجب تخریب محیط‌ زیست و جنگل‌های هیرکانی شده است.

این قارچ در داخل کشور باقیمت کیلویی چند صد هزار تومان معامله می‌شود اما برای افرادی که اقدام به قاچاق آن به خارج از کشور می‌کنند سودهای میلیاردی داشته است.(۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ )

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا