اخبار تولید قارچ سراسر کشور

پرورش قارچ گانودرما در مشهد

تولید سالانه ۱۴ هزار تن قارچ خوراکی در مشهد

پرورش قارچ گانودرما در مشهد، استان خراسان رضوی اگرچه در زمینه تولید و پرورش قارچ جزء استان های برتر کشور و در حوزه کشت گیاهان دارویی مقام برتر را داراست اما درحوزه پرورش قارچ دارویی گانودرما هنوز در ابتدای راه و نیازمند حمایت از پرورش دهندگان و از آن مهم تر رشد تقاضای مصرف‌کنندگان و رونق بازار است.

 

به گزارش خبرگزاری هاگ و به نقل از ایرنا سیدهاشم نقیبی مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی  گفت: این اس تان در زمینه پرورش قارچ خوراکی جزء چهار استان برتر کشور است و جایگاه مهمی در زمینه تولید این بخش دارد.

سیدهاشم نقیبی افزود: سالانه حدود ۱۴ هزار تن قارچ خوراکی در این استان تولید می‌شود که این میزان تولید، خراسان رضوی را به استان چهارم تولیدکننده پس از استانهای تهران، البرز و اصفهان بدل کرده است.

او ادامه داد: بیش از ۹۰ درصد قارچ تولیدی استان را نوع قارچ دکمه‌ای تشکیل می‌دهد که به دلیل تنوع مصرف و کاربرد آن در پخت و پز اغلب غذاها به این میزان تولید می شود و بقیه تولید قارچ استان را قارچ صدفی و اندکی هم قارچ دارویی گانودرما تشکیل می‌دهد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: برای تهیه کمپوست مورد نیاز پرورش قارچ خوراکی در استان مشکلی نداریم و خود واحدهای تولیدکننده نیز فناوری مورد نیاز را برای این منظور دارند.

نقیبی با بیان این که بخش زیادی از قارچ خوراکی تولیدی خراسان رضوی به سایر نقاط کشور صادر می‌شود افزود: هم اکنون تعداد ۲۵۵ واحد پرورش قارچ خوراکی در استان فعالیت دارد و حمایتهای لازم از این واحدها و پرداخت تسهیلات به آنان نیز انجام می‌شود.

جهش چشمگیر رقم مورد نیاز سرمایه‌ گذاری

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه هر واحد تولیدی قارچ با ظرفیت ۲۰۰ تن، برای ۱۵ نفر اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ایجاد می‌کند افزود: تا سال گذشته میزان سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای چنین واحدی با این میزان ظرفیت ۸.۵ میلیارد ریال بود که با جهش چشمگیر این میزان هم اکنون به بیش از۲۰ میلیارد ریال افزایش یافته است.

نقیبی افزود: انتظار می‌رود این میزان با تداوم رشد رو به رو باشد و هنوز هم نمی‌توان قیمت دقیقی در این زمینه داد اما خوشبختانه فضا برای تولید و بازار قارچ در استان موجود است و از این حیث جای نگرانی نیست.

قارچ گانودرما داروی معجزه‌ آسا اما نیازمند معرفی

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مشهد نیز با بیان اینکه قارچ گانودرما از محصولات غذایی بسیار محبوبی است که با یادگیری نحوه پرورش و کشت آن می‌توان سود قابل توجهی به دست آورد گفت: پرورش این قارچ در منزل یکی از مشاغلی است که می‌توان به عنوان کسب در آمد در خانه به آن توجه کرد.

امید طهماسبی‌زاده افزود: این گونه از جمله قارچ‌هایی است که از جهت سلامتی و دارویی دارای اهمیت زیادی است و شرایط کشت و پرورش آن هم در کشور ما به خوبی امکان پذیر است بنابراین می‌توان به عنوان شغل دوم و یا روشی جهت کسب درآمد در منزل به آن نگاه کرد.

وی با اشاره به این که این قارچ بو و طعم دلپذیری نداشته و خام آن قابل مصرف نیست ادامه داد:در کشورهای مختلف به غیر از چین، ژاپن و کره این قارچ به صورت ترکیب با سایر مواد غذایی یا به صورت دم کرده با سایر نوشیدنی‌ ها به خصوص قهوه مورد استفاده قرار می‏‌گیرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مشهد گفت: محصولات تجاری قارچ گانودرما به اشکال مختلفی مانند پودر، مکمل غذایی و چای تولید می‏‌شود.

قارچ گانودرما در طب سنتی

طهماسبی زاده افزود: از گانودرما در طب سنتی، برای درمان تومور و سرطان،تولید قهوه، چای، شکلات داغ، چای سبز و محصولات بهداشتی مانند صابون استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: تا کنون اشکال دارویی این قارچ به شکل کپسول و پودر قارچ گانودرما تولید شده است که به عنوان مکمل غذایی در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد و یکی از متداول‌ترین نوع مصرف قارچ های گانودرما استفاده از آن به عنوان دمنوش به همراه دیگر گیاهان دارویی است و این نوع قارچ به عنوان عصاره و پودر در چای ها، انواع قهوه‌ها و دسرها قابلیت استفاده دارد.

او اضافه کرد: این قارچ به صورت خشک در حال حاضر با قیمت میانگین ۶ میلیون ریال به ازای هر کیلو خرید و فروش می‌شود و یکی از مزایای این قارچ این است که با توجه به این که به صورت خشک عرضه می‌شود برای مدت طولانی قابل نگهداری است و تولیدکنندگان می‌توانند تا مدتها آن را انبار کرده و با صبر، حوصله و قیمت مناسب به فروش برسانند.

حمایت از تولید قارچ گانودرما

رییس جهاد کشاورزی در خصوص پرورش قارچ گانودرما در مشهد گفت: در حاضر قیمت هر کیلو کمپوست برای تولید این قارچ حدود ۵۰ هزار ریال است و از هر ۱۰۰ کیلو کمپوست بین دو تا سه کیلوگرم محصول خشک گانودرما تولید می‌شود.

طهماسبی افزود: قارچ گانودرما با شرایط آب و هوایی شهرستان مشهد سازگار است و در صورت فراهم کردن شرایط مناسب رشد  از جمله دمای محیط، مواد غذایی، اکسیژن مناسب و  غلظت یون کلسیم قادر به رشد در محیط‏‌های کوچک هم هست بنابراین امکان درآمدزایی از پرورش این قارچ کاملا وجود دارد و از نظر شرایط آب و هوایی برای رشد این قارچ فصل تابستان به دلیل نیاز به داشتن دمای بالا فصل مناسبی برای پرورش است.

وی ادامه داد: پرورش این قارچ به این صورت است که ابتدا باید کیسه هایی ۱۸ در ۲۵ سانتی‏متری پر از کاه بهداشتی و تمیز (پلی پروپیلن) تهیه شود چون استریل بودن کاه باعث جلوگیری از بروز بیماری‏ها و رشد ترکیبات سمی در محیط کشت می‏‌شود.

رییس جهاد کشاورزی مشهد گفت: به جای استفاده از کاه برای کاشت قارچ می‌توان درون کیسه‌ها از خاک اره به علاوه ۱۰ درصد سبوس برنج و سه درصد آهک هم استفاده کرد اما در زمان اضافه کردن سبوس به محتویات کیسه باید به میزان رطوبت آن توجه داشت زیرا رطوبت برای رشد این قارچ ضروری است همچنین علاوه بر سبوس گندم باید کلسیم فسفات و کلسیم کربنات هم به آن افزوده شود.

طهماسبی افزود: در طول دوره پرورش قارچ، کیسه‏‌ها باید در تاریکی و در دمای ۲۵ درجه سانتی‏گراد نگه‏داری ‏‌شوند و سپس به اتاق کشت با دمای ۲۵ تا ۳۲ درجه سانتی‏گراد (همراه با دی‏ اکسید کربن بالا)، رطوبت بین ۸۵ تا ۹۵ درصد و روشنایی ۲۵۰ تا ۳۵۰ لوکس (واحد اندازه ‏گیری روشنایی) قرار داده ‏‌شوند. آب هم باید هر روز چهار تا پنج مرتبه به محیط کشت اسپری شود. هوادهی مناسب برای جوانه زدن قارچ نیز ضروری است.

فعالیت تنها چهار واحد تولید گانودرما در خراسان رضوی

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان این که تولید گانودرما در این استان هنوز زیاد نیست و تنها چهار واحد تولیدکننده در این بخش فعالیت دارند گفت: میزان تولید این واحدها در سال حداکثر ۲ تن است و به رغم خواص دارویی این قارچ هنوز آن طور که باید و شاید به آن پرداخته نشده است.

نقیبی افزود: با توجه به عدم شناخت مردم نسبت به موارد مصرف و خواص درمانی گانودرما و به تبع آن نبود بازار مصرف مطلوب، مزیت اقتصادی تولید این نوع از قارچ بسیار پایین است. وی با اشاره به این که بستر تولید و کمپوست مورد نیاز پرورش این قارچ خاص است ادامه داد: کمبود تولید

کمپوست مورد نیاز این قارچ یکی از عوامل سختی پرورش این گونه است اما در صورتی که بازار خوب شود و تقاضا بالا برود شاهد رشد تهیه و تولید کمپوست و در نهایت استقبال پرورش‌دهندگان و افزایش تولید خواهیم بود.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: بذر قارچ گانودرما نیز در داخل کشور موجود است اما باز هم به دلیل نبود بازار مصرف به صورت محدود وجود دارد و تقاضا برای خرید آن هم بسیار کم است.

نقیبی افزود: حمایت از پرورش‌دهندگان این قارچ نیز با پرداخت تسهیلات به عنوان سرمایه اولیه و سرمایه در گردش انجام می‌شود اما در درجه نخست باید  آگاهی مردم در این زمینه افزایش یابد و خواص درمانی این قارچ را بشناسند.

اخبار تولید قارچ را در هاگ بخوانید.
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا