اخبار اقتصادی صنعت قارچ

بهبود قیمت قارچ در بازار داخلی

اکثر واحدهای تولید قارچ استان تهران و البرز در دهه ۷۰ احداث‌شده است

بهبود قیمت قارچ در بازار، هم‌اکنون عواملی نظیر کاهش تولید ناشی از راندمان پایین کمپوست های تابستانه، افزایش مصرف و نوسان نرخ دلار منجر به بهبود قیمت قارچ در بازار شده است به‌طوری‌که هم‌اکنون هر کیلو قارچ با نرخ ۸ تا ۹ هزار تومان در بازار معامله می‌شود.

نرخ کنونی قارچ در کشور

به گزارش خبرگزاری هاگ- محمدحسن افشار از اعضای انجمن پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی، وی قیمت تمام‌شده هر کیلو قارچ را ۸۹۰۰ تومان اعلام کرد و در رابطه با شرایط تولیدکنندگان افزود: با بهبود اوضاع و افزایش قیمت قارچ در بازار دیگر زیانی متحمل تولیدکنندگان نمی‌شود چرا که آنها به نقطه سربه‌سر رسیدند.

این مقام مسئول با اشاره به نوسان نرخ ارز و بهبود شرایط برای توسعه صادرات قارچ، اضافه کرد: با توجه به آنکه قیمت جهانی هر کیلو قارچ ۲٫۵ دلار است، ازاین‌رو ثبات نرخ کنونی ارز می‌تواند عاملی برای رشد صادرات به شمار رود چراکه صادرکنندگان درفروش هر کیلو قارچ با سود حداقل ۴ تا ۵ هزارتومانی روبرو هستند.

تولید روزانه

به گفته افشار از ابتدای آبان پیش‌بینی‌های این را نشان می‌دهد که تولید روزانه قارچ به رقم ۵۰۰ تا ۶۰۰ تن برسد که اگر ۲۰ درصد این میزان به بازارهای هدف صادر شود، ارز مناسبی وارد کشور می‌شود.

این مقام مسئول ضمن انتقاد از واحدهای تولیدی در رابطه با عدم استفاده از تمام ظرفیت‌های خود، گفت: برخی واحدهای تولیدی ۳۰ درصد کمتر از ظرفیت خود کار می‌کنند، و این در حالی است که با توجه به آنکه اکثر واحدهای تولید قارچ استان تهران و البرز در دهه ۷۰ احداث‌شده است، ازاین‌رو باگذشت ۲۰ سال از عمر ماشین‌آلات لازم است که دولت تسهیلات ارزان‌قیمت در اختیار این واحدها قرار دهند تا آنها با نوسازی و بازسازی ماشین‌آلات خود بتوانند با ظرفیت کامل به تولید ادامه دهند.

سرانه مصرف قارچ در کشور

رئیس انجمن پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی در تکمیل سخنان خود با اشاره به ارقام متعدد و مختلف ارائه‌شده در خصوص سرانه مصرف قارچ، تصریح کرد: اگرچه وزارت جهاد کشاورزی سرانه مصرف قارچ به ازای هر نفر را ۱٫۲ کیلوگرم اعلام می‌کند، اما به اعتقاد بنده این رقم ۱٫۵ کیلوگرم است چراکه از مجموع تولید سالانه ۱۵۰ هزار تن قارچ در کشور تنها حدود ۳۰ هزار تن از این میزان صرف تازه خوری، صادرات و صنایع تبدیلی می‌شود و مابقی تولید با احتساب جمعیت به ازای هر نفر ۱٫۵ کیلوگرم است.

اخبار اقتصادی صنعت قارچ را در هاگ بخوانید.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا