دانستنی‌ها درباره قارچ

بهترین مواد غذایی در ماه رمضان برای تشنگی

خوردن چه غذایی سبب می شود کمتر احساس گرسنگی یا تشنگی کنید؟

بهترین مواد غذایی در ماه رمضان کدامند؟ تغذیه صحیح و خوردن غذای مناسب در ماه رمضان برای روزه داران بسیار اهمیت دارد و برخی از غذاهای مفید می توانند انرژی زیادی را برای بالا بردن توان افراد در روزهای بلند، بالاتر ببرند.

اکنون که در روزهای ابتدایی ماه مبارک رمضان قرار داریم، برای بسیاری از روزه داران این سؤال پیش می آید که خوردن چه غذایی سبب می شود کمتر احساس گرسنگی یا تشنگی کنند؟ اگر چه گرسنگی و تشنگی در ماه رمضان امری اجتناب‌ ناپذیر است اما می‌توان با خوردن بهترین مواد غذایی در ماه رمضان که در ادامه این بخش به معرفی آن می پردازیم و توصیه‌های تغذیه‌ای در طول روز احساس گرسنگی و عطش کمتری داشته باشیم.

غذایی که شما را در ماه رمضان سیر نگه می دارد:

در ماه مبارک رمضان، برای اینکه کمتر گرسنه شوید، در وعده شام و سحر حتما از کربوهیدرات استفاده کنید. ماکارونی بهترین کربوهیدراتی است که می توان در وعده شام و سحری مصرف نمود. نشاسته موجود در ماکارونی دیر هضم بوده و این غذا می تواند روزه داران را زمان بیشتری سیر نگه دارد.

توصیه می شود همراه ماکارونی حتما از سبزیجاتی مانند قارچ خوراکی، فلفل دلمه، نخود فرنگی نیز استفاده کنید تا هم آب مورد نیاز بدن و هم آنتی اکسیدان های بدن تامین شود.

برای جلوگیری از گرسنگی در ماه رمضان توصیه می شود که:

  1. وعده سحری را نادیده نگیرید.
  2. هنگام خوردن سحری از مواد غذایی کربوهیدرات دار، میوه، سبزی، سالاد و حبوبات در وعده سحر استفاده شود زیرا این مواد سبب آزاد شدن آرام قند شده وسبب می‌شود فرد در طول مدت روزه‌داری کمتر احساس گرسنگی کند.
  3. در برنامه غذایی سحری غذا‌هایی مثل انواع کوکو، بادمجان، سوسیس و کالباس، سس مایونز و سیر و پیاز و همچنین غذا‌های چرب و پرنمک پرهیز کنید.
  4. یک هفته تا 10 روز قبل از شروع ماه مبارک، حجم غذای مصرفی به تدریج کاهش داده شود تا بدن به شرایط کم غذایی در زمان روزه‌داری عادت کند.
  5. مصرف مواد قندی را کاهش دهید. خوردن مواد شیرین مانند زولبیا و بامیه هنگام سحر سبب افت سریع قند خون و احساس گرسنگی در طول روز می‌شود.
  6. یک غذای ساده در افطار میل کرده و حتما شام و افطار شما جدا باشد.

مواد غذایی که باعث می شود کمتر تشنه شوید:

یکی از موارد مهم در ماه رمضان تامین آب بدن می باشد. وقتی هوا گرم‌تر است، بدن شما می‌تواند رطوبت بیشتری را از طریق تعریق از دست بدهد حتی اگر احساس نکنید که عرق می‌کنید. کم‌آبی بدن علاوه بر تشدید احساس تشنگی، در صورت شدید شدن می‌تواند خطرات جدی برای سلامتی به‌ همراه داشته باشد. کم‌آبی می‌تواند باعث خستگی لب و دهان و پوست، کاهش انرژی و سردرد شود پس باید در زمان بین افطار تا سحر آب کافی مصرف کنید و در وعده های غذایی سحری و افطار مواد غذایی با درصد آب بالا بگنجانید تا علاوه بر تامین آب بدن سبب جلوگیری از تشنه شدن شما در طول روز شوند.

بهار زمان بسیار خوبی برای گنجاندن میوه‌ها و سبزیجات تازه و فصلی در رژیم غذایی ماه رمضان است. مواد غذایی مانند قارچ خوراکی، فلفل دلمه‌ای، کاهو و کلم، کدو سبز، میوه ها و انواع توت‌ها همگی علاوه بر درصد آب بالای درون خود (حدود 70 درصد آب)، مملو از ریزمغذی‌هایی هستند که بدن به آن‌ها نیاز دارد.

همچنین از مصرف غذاهای شور و شیرینی زیاد خودداری نمایید زیرا باعث تشنگی بیشتر شما خواهند شد. همچنین تا می توانید در معرض نور آفتاب و گرما قرار نگیرید تا بدن شما آب کمتری از دست دهد.

دانستی‌ها درباره قارچ را در هاگ بخوانید.

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا