بیماری‌ های قارچ خوراکی

اصول بهداشت در مرحله کمپوست سازی

مواد اولیه مورد استفاده در ساخت کمپوست در زمان تهیه قطعا به آفات، عوامل بیماری زا و سایر عومل ناخواسته آلوده هستند. بنابراین رعایت اصول بهداشت در کمپوست سازی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

هاگ- برخی از این عوامل بیماری زا ممکن است در فاز یک کمپوست سازی کشته شوند اما در فاز دوم تولید کمپوست (پاستوریزه‌کردن کمپوست) تمام عوامل ناخواسته و بیماری زا باید از بین بروند.  چنانچه میزان اولیه آلودگی در توده کمپوست فاز یک خیلی زیاد باشد، ریشه‌کنی آن در فاز دوم را دشوارتر خواهد کرد. از آنجا که کلش خریداری شده با خاک تماس داشته است، در صورت عدم پاستوریزه موفق کمپوست در فاز 2 ، این آلودگی می تواند سبب بروز بیماری کمپوست سیاه پیتیومی یا دنبلان کاذب ‌شود.

اهمیت فاز دو کمپوست

فاز 2 موفق کمپوست تأثیر بسیار مثبتی در پرورش موفق قارچ خواهد داشت. پاستوریزاسیون در دمای تقریبی ۶۰ درجه سلسیوس به مدت6-8 ساعت برای کشتن آفات، بیمارگرها و اغلب کپک‌های نامطلوب کمپوست کافی است اما ممکن است  به دلیل اصولی نبودن تونل همه جای کمپوست به این دما نرسد.

گاز آمونیاک یک ضدعفونی‌کننده قوی است که طی فرایند کمپوست سازی تولید می‌شود. غلظت بالای گاز آمونیاک به همراه دمای کشنده پاستوریزه در فاز دوم  برای حذف عوامل بیماری زا، لارو مگس ها ،کپک‌ها وکنه ها بسیار موثر است. معمولاً غلظت گاز آمونیاک بالاتر از ۴۵۰ پی پی‌ام به مدت سه ساعت در فاز دوم کمپوست سازی جهت از بین بردن مناسب ارگانیسم‌های ناخواسته بویژه کنه ها، بسیار مؤثر عمل می‌کند.

غلظت آمونیاک

اگر فاز دوم کمپوست سازی با روند مطلوبی انجام شود غلظت آمونیاک ۲۰۰ تا 600 پی پی‌ام خواهد بود. بااین ‌وجود، سطوح پایین‌تر آمونیاک به‌خصوص زمانی که زیر 200پی پی‌ام باشد سبب بروز مشکلاتی در کمپوست مانند کپک سبز تریکودرمایی در کمپوست ، دنبلان کاذب  و ظهور کنه ها خواهد شد.

بهنرین دمای کمپوست برای رشد میسیلیوم 25-26 درجه سانتیگراد است.در صورتی که دمای کمپوست از ۳۲ درجه سلسیوس بالاتر رود موجب مرگ میسلیوم قارچ  خواهد شد. در صورتی که دمای کمپوست در سالن پرورش به محدوده 40-50 درجه و به مدت چند ساعت برسد، ضمن مرگ میسیلیوم ها سبب متلاشی شدن پروتئین موجود در کمپوست و آزاد شدن  شدن آمونیاک شده و در چنین شرایطی امیدی به سلامت و تولید از آن کمپوست نباید داشت .

با بیماری‌های قارچ خوراکی در هاگ آشنا شوید.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا