اخبار صنعت قارچجهاد کشاورزی

بهره‌برداری از ۴۵ طرح کشاورزی در چهارمحال و بختیاری

به گزارش هاگ به نقل از ایسنا- چهارمحال و بختیاری رئیس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: در هفته جهاد کشاورزی در مجموع ۴۵ طرح کشاورزی به بهره‌برداری می‌رسد که ۲۲۵۷ خانوار از این طرح‌ها بهره‌مند می‌شوند، برای اجرای این طرح‎‌ها اعتباری نزدیک به ۱۱۳ میلیارد تومان هزینه شده است.

عطاءالله ابراهیمی ۲۱ خردادماه در نشست خبری با اصحاب رسانه چهارمحال و بختیاری با اشاره به آغاز هفته جهادکشاورزی از ۲۱ خردادماه، اظهار کرد: روزهای این هفته به ترتیب به‌نام عزم ملی برای کشاورزی دانش‌بنیان و اشتغال آفرین، بسیج، امنیت غذایی و اقتدار ملی، جهادکشاورزی- هم‌افزایی تشکل‌ها و تعاونی‌ها- ولایت‌مداری، فرهنگ جهادی، ایثار و شهادت، مدیریت جهادی و اصلاح الگوی مصرف، عبور از خشکسالی با مشارکت عمومی و جهادکشاورزی، سرمایه‌گذاری و اشتغالزایی نامگذاری شده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری افزود: بحث امنیت غذایی دارای اهمیت بالایی است و اگر نتوانیم امنیت غذایی کشور را تامین کنیم، قطعا نمی‌توان شاهد امنیت و اقتدار ملی نیز بود، بهره‌برداران کشاورزی قطب اصلی تولید هستند و باید سیاست‌ها به آن‌ها منتقل شود.

وی در ادامه با اشاره به سفر ریاست جمهوری و هیات دولت به چهارمحال و بختیاری، بیان کرد: ۲۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار در بخش‌های مختلف کشاورزی به استان در این سفر اختصاص یافت که از این میزان ۱۴۷۰ میلیارد تومان اعتبار در بخش‌های مختلف آب و خاک، فنی و مهندسی، تولیدات دامی و گیاهی، شیلات و آبزیان، شهرک‌های کشاورزی، امور اراضی و … است و همچنین ۵۳۰ میلیارد تومان برای ادارات زیرمجموعه سازمان جهادکشاورزی اختصاص یافت که با تخصیص اعتبارات و تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام حوزه کشاورزی شاهد جهش در حوزه‌های مختلف کشاورزی خواهیم بود.

ابراهیمی افزود: برای تکمیل ۲۲ طرح نیمه‌تمام در حوزه انتقال آب کشاورزی در سفر ریاست‌ جمهوری اعتبار اختصاص یافت که عموم منابع تامین آب این طرح‌ها از رودخانه‌های استان به‌ویژه کارون است، این طرح‌ها پیشرفت فیزیکی بالای ۵۰ درصد دارند و برای تکمیل آن‌ها ۲۷۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری بیان کرد: برای تکمیل شبکه‌های فرعی آبرسانی در حوزه کشاورزی ۱۰۰ میلیارد تومان، برای بهسازی و مرمت قنوات ۱۰۰ میلیارد تومان، اجرای شبکه‌های نوین آبیاری ۲۵۰ میلیارد تومان، اصلاح جاده‌های بین مزارع ۵۰ میلیارد تومان، بندها و پمپاژها برای تامین آب کشاورزی و انتقال آب با لوله ۵۰ میلیارد تومان، توسعه باغات در اراضی شیب‌دار ۶۰ میلیارد تومان، ایجاد باغ مادر گواهی شده بادام ۱۰ میلیارد تومان، توسعه کشت گیاهان دارویی ۷۰ میلیارد تومان، ایجاد زیرساخت دهکده دانش‌بنیان تخصصی نهاده‌های کشاورزی برای اولین بار در کشور ۲۰ میلیارد تومان، راه‌اندازی سامانه هوشمند پایش و پیش‌بینی سرمازدگی ۱۰ میلیارد تومان، تجهیز آزمایشگاه مرکز تحقیقات به‌منظور توسعه کشت گیاهان دارویی میلیارد تومان، اصلاح و نوسازی باغات ۵۰ میلیارد تومان، برق‌رسانی به مزارع شیلاتل و سایر واحدهای تولیدی ۱۰ میلیارد تومان، ایجاد پنج مجتمع آبزی پروری ۳۰ میلیارد تومان، ایجاد زیرساخت‌های شهرک کشاورزی ۱۳۰ میلیارد تومان و رفع تداخلات کشاورزی ۸۰ میلیارد تومان در سفر ریاست جمهور به استان اختصاص یافته است.

وی با اشاره به اینکه در هفته جهادکشاورزی ۳۱ طرح از محل اعتبارات دولتی به‌بهره‌برداری می‌رسد، توضیح داد: همچنین ۱۴ طرح از محل تسهیلات بانکی افتتاح می‌شود و یک پروژه نیز کلنگ‌زنی خواهد شد، با بهره‌برداری از ۴۵ طرح در این هفته ۲۲۵۷ خانوار در ۶۶ روستا بهره‌مند می‌شوند  که برای اجرای این طرح‎‌ها اعتباری نزدیک به ۱۱۳ میلیارد تومان هزینه شده است.

ابراهیمی ادامه داد: با بهره‌برداری از ۴۵ طرح در هفته جهادکشاورزی در چهارمحال و بختیاری در مجموع ۱۰۴۷ اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ایجاد می‌شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری بیان کرد: چهارمحال و بختیاری در تولید ماهیان سردآبی، قارچ خوراکی، بادام، حبوبات، گوشت قرمز و خوراک آبزیان رتبه بالایی دارد.

وی با اشاره به اینکه ۳۵ مرکز تولید بچه ماهی در چهارمحال و بختیاری وجود دارد، یادآور شد: این واحدها در سال ۵۰ میلیون قطعه بچه ماهی تولید می‌کنند، همچنین ۱۵ واحد فرآوری و بسته‌بندی ماهی با ظرفیت ۱۵ هزار و ۵۰۰ تن در استان فعال است.

ابراهیمی اضافه کرد: صنایع تبدیلی و تکمیلی و احداث سردخانه در چهارمحال و بختیاری از اولویت‌ها محسوب می‌شود و در توسعه کشاورزی و تولید نقش بسزایی دارد، در حال حاضر ۶۳ سردخانه با ظرفیت ۳۳۰ هزار تن در سال در استان وجود دارد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری توسعه گلخانه‌ها را از دیگر اولویت‌های این سازمان عنوان کرد و گفت: تاکنون ۴۷ هکتار گلخانه در استان مورد بهره‌برداری قرار گرفته است و ۵۰۰ پروانه تاسیس گلخانه صادر شده که این گلخانه در مساحت ۲۴۹ هکتار احداث می‌شود، ۳۰ هکتار گلخانه نیز در حال احداث است.

کشت سویا برای اولین بار در چهارمحال و بختیاری

وی با تاکید بر اینکه کشت دانه‌های روغنی در شرایطی که ارز دولتی برای واردات این محصولات حذف شده است از ضرورت‌ها محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته کشت کلزا در چهارمحال و بختیاری مورد توجه قرار گرفت و سطح زیر کشت این محصول در استان ۴۰۰ هکتار است، برای اولین بار کشت سویا در ۳۰ هکتار از اراضی شهرستان کیار آغاز می‌شود.

ابراهیمی در خصوص دامدار کارت توضیح داد: تاکنون ۴۰۱۳ واحد تولیدی برای دامدار کارت به بانک کشاورزی معرفی شده‌اند، تاکنون ۴۷۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان به بانک طرح معرفی شدند که ۷۸۹ واحد توانستند تسهیلات سرمایه در گردش دریافت کنند.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا