اخبار عمومی و گزارش

بهره‌برداری از ۳۹۷ پروژه به مناسب دهه مبارک فجر

تکمیل مزرعه تولید قارچ اورامان سبز با اشتغال زایی برای 500 نفر

بهره‌برداری از ۳۹۷ پروژه به مناسب دهه مبارک فجر، نواختن زنگ انقلاب در مدارس، مردمی کردن برنامه‌های دهه فجر، ۶ هزار ویژه برنامه سالگرد پیروی انقلاب بازگشت محدودیت‌های کرونایی در شهرستان سقز و چند خبر دیگر رویدادهای مهم هفته گذشته در کردستان است.

همزمان با چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ۳۹۷ پروژه عمرانی و اقتصادی به بهره برداری می رسد و ۶ هزار ویژه برنامه سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در ایام  الله دهه فجر در کردستان برگزار می شود.

مدیرکل دفتر فنی استانداری کردستان گفت: همزمان با سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و در ایام دهه فجر، ۳۹۷ پروژه عمرانی و اقتصادی در استان به بهره برداری می رسد.

فرزاد حسنی اظهار داشت: از این تعداد، ۳۳۲ پروژه در حوزه عمرانی و ۶۵ مورد نیز در حوزه اقتصادی است در مجموع برای این پروژه ها ۱۶ هزار و ۷۱۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

وی با بیان اینکه در ایام دهه فجر ۵۰ پروژه عمرانی نیز در سطح استان کلنگ زنی خواهد شد، افزود: اعتبار پیش بینی شده برای این تعداد پروژه نیز یک هزار و ۸۴۰ میلیارد ریال است.

مدیرکل دفتر فنی استانداری کردستان با بیان اینکه ۴۴ پروژه از تعداد پروژه هایی که در ایام دهه فجر به بهره برداری می رسند هر کدام بیش از ۵۰ میلیارد ریال هزینه داشته اند، گفت: تکمیل عملیات باقی مانده آسفالت محور سنندج – همدان سه راهی خیاره، تجهیز و نوسازی ناوگان ماشینی، بهسازی و روکش آسفالت محور سروآباد مریوان و تولید کنسانتره آهن شرکت کیمیا معادن سپاهان از جمله این پروژه ها است.

وی اجرای عملیات آبخیزداری در حوزه سد سفید رود، تولید کنسانتره آهن شرکت مجتمع فولاد گروس بیجار، دانشگاه صنعت و معدن قروه، ساختمان شبکه آبیاری و زهکشی گاران، اجرای عملیات آبخیزداری در حوزه سدها، اجرای عملیات آبخیزداری در حوزه دریاچه ارومیه و تولید عایق رطوبتی پرایمر شرکت پاییزان عایق آبیدر سنه را از دیگر پروژه ها اعلام کرد.

بهره‌برداری از چندین طرح عمرانی در استان کردستان
بهره‌برداری از چندین طرح عمرانی در استان کردستان

در هفتمین روز از دهه مبارک فجر، چندین طرح‌ عمرانی، خدماتی و آموزشی در مناطق مختلف استان کردستان به بهره‌برداری رسید که به شرح زیر می باشند:

در شهرستان بانه با حضور سردار حسینی فرمانده سپاه بیت المقدس کردستان از المان سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در میدان جهاد بانه رونمایی شد. آشپزخانه صنعتی و غذاخوری زائرسرای سپاه، افتتاح ساختمان حوزه کوثر خواهران سپاه و ۱۰ پروژه گازرسانی به واحد‌های صنعتی و مجتمع مسکن مهر ۲۸۸ واحدی بانه از دیگر طرح‌های بود که در این شهرستان افتتاح شد.

امروز همچنین طرح گازرسانی به سه روستای شهرستان بانه با اعتبار هفت میلیارد تومان آغاز شد.

۳۵ پروژه برق رسانی و اصلاح شبکه در شهرک گلشن دیواندره و روستا‌های این شهرستان به بهره برداری رسید.

امروز همچنین ۲۷ طرح برق رسانی و تقویت شبکه در روستا‌های کامیاران و ۸ پروژه در مناطق مختلف شهرستان مریوان به صورت همزمان با مجموع اعتبار ۱۵۲ میلیارد ریال افتتاح شد.

با حضور سردار آزادی فرمانده انتظامی استان پروژه گازرسانی به پاسگاه انتظامی سرا واقع در بخش مرکزی شهرستان سقز از طریق اعتبارات شرکت گاز استان به بهره برداری رسید.

امروز همچنین یک واحد مسکن محرومین در روستای مرخز سقز توسط سپاه این شهرستان افتتاح شد.

واحد تولید بتن سیال با سرمایه گذاری ۲۵ میلیارد تومان با ظرفیت سالیانه ۵۰ هزار متر مکعب بتن و اشتغالزایی ۲۰ نفر نیز به بهره برداری رسید.

واحد تولید ورق و صفحه پلی استایرن با ظرفیت تولید ۳۰۰ تن در سال، بهسازی و آسفالت معابر روستای آونگان از توابع بخش سریش آباد، واحد پرورش قارچ روستای یالغوزآغاج از توابع بخش سریش آباد و پروژه اصلاح شبکه برق روستای این روستا از مهمترین طرح‌هایی بود که امروز در گرامیداشت دهه فجر در مناطق مختلف شهرستان قروه به بهره برداری رسید.

طرح بهسازی و آسفالت معابر روستای پایگلان از توابع بخش مرکزی شهرستان سروآباد نیز امروز آغاز شد.

امروز در دهگلان هم مدرسه ۲ کلاسه روستای تازه آباد قروچای به کمک مردم این روستا و زمین اهدایی خیر نیک اندیش با هزینه ۶۰۰ میلیون تومان به بهره برداری رسید.

آموزشگاه فنی و حرفه‌ای آشپزی با اشتغالزایی ۵ نفر دیگر طرحی بود که امروز در دهگلان افتتاح شد.

از بیجار نیز خبر رسید طرح هادی روستا‌های زرده کمر و قشلاق نوروز و پروژه گازرسانی به روستای حسن آباد و کلوچه و ۳ واحد صنعتی این شهرستان امروز به بهره برداری رسیده است.

مراسم نمادین زنگ انقلاب در مدارس کردستان

مراسم نمادین زنگ انقلاب در مدارس کردستان با حضور مسوولان و دانش آموزان برگزار شد و پرچم پر افتخار ایران نیز در حاشیه این مراسم بر افراشته شد و تیمثال مبارک امام خمینی (ره) نیز توسط حاضرین در این مراسم ها گلباران شد

زنگ انقلاب و نوای حماسه در گود زورخانه

ورزشکاران زورخانه‌ای دوشنبه شب به میمنت چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی آیین زنگ انقلاب را در زورخانه پهلوان نادر سنندج با نوای حماسه و معنویت در هم آمیختند.

شامگاه دوشنبه ۱۱ بهمن و در شبی که فردای آن امام خمینی(ره) به ایران باز می‌گردد مکانی معنوی، ورزشی ایرانی و ورزشکارانی فروتن زمینه‌ساز جشن انقلاب شدند؛  زورخانه پهلوان نادر سنندج همان مکانی است که ورزشکاران کُردستانی زنگ انقلاب را به صدا درآوردند.

پهلوان نادر که نامش بر این زورخانه خودنمایی می‌کند نماد مقابله با ظلم ناصرالدین شاه در سنندج بوده و این نام هم همچون این مکان و ورزش با زنگ انقلاب همسو و همراه شده است. بهره‌برداری از ۳۹۷ پروژه به مناسب دهه مبارک فجر.

پهلوانان و ورزشکاران زورخانه‌ای سنندج به پیروی از پهلوان نادر در سالگرد شب بازگشت یکی از نمادهای مقابله با ظلم شاه در دوران خود گرد هم آمدند تا ثمره رهبری او را جشن بگیرند، آنها امشب با نیت و علاقه دیگری به داخل گود و میدان زورخانه رفتند و مرشد شوق بیشتری در آنها ایجاد کرد.

آیین شب گذشته با تلاوت قرآن و مولودی خوانی در هم آمیخت تا فضایی معنوی و حماسی خاصی ایجاد کند و نه تنها در میان جشن‌های امسال سالگرد انقلاب اسلامی در استان کردستان از نظر زمانی پیشگام شود بلکه از نظر نحوه برگزاری و فضای معنوی آن منحصر بفرد شود. در این آیین دف و ضرب نوای معنویت و حماسه در گود زورخانه پهلوان نادر نواختند تا حاضران آن را به راحتی از یاد نبرند.

مردمی کردن برنامه های دهه فجر اثرگذاری آن را بیشتر می کند

استاندار کردستان بر فراهم کردن زمینه حضور مردم در برنامه های ایام الله دهه فجر و سالگرد پیروزی انقلاب تاکید کرد و گفت: مردمی کردن برنامه های دهه فجر اثرگذاری آن را بیشتر می کند.

اسماعیل زارعی کوشا اظهار داشت: به هر اندازه برنامه‌های این ایام جنبه مردمی تر داشته باشد اثرگذارتر و ارزشمندتر خواهد بود و باید تلاش کنیم مردم امکان مشارکت داشته باشند. بهره‌برداری از ۳۹۷ پروژه به مناسب دهه مبارک فجر.

وی افزود: ما باید در برنامه‌های چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب، گاهی خلاقیت به خرج داده و نگاهمان به ظرفیت های روز باشد و برای مردمی کردن برنامه‌ها منتظر نباشیم تا مردم دست به کار شوند بلکه زمینه حضورشان را در برنامه ها به بهترین شکل فراهم کنیم.
تبیین بیانیه گام دوم انقلاب

استاندار کردستان در ادامه با بیان اینکه در میانه برنامه‌های اعلامی دهه فجر از سوی دستگاه های مختلف جای بیانیه گام دوم انقلاب خالی بود، گفت: بیانیه گام دوم انقلاب یک منشور مهم، یک بیانیه کاملا راهبردی و برنامه ای است که رهبر معظم انقلاب با بینش عالی و نگاه متعالی و افق‌های بلندی که برای کشور و جهان اسلام ترسیم می کنند برای چهل سال دوم انقلاب تبیین کرده و ابلاغ فرمودند.

وی با بیان اینکه سه سال از صدور این بیانیه گذشته است اما آنگونه که باید به آن توجه جدی نشده و شاید در سخنرانی ها اشاراتی شده باشد که آن هم در حد شعار بوده است، اظهار داشت: از ظلم های بزرگی که ما در حق رهبری انجام می دهیم این است که با تدبیر و نکات کلیدی ایشان و محورهای راهبردی که برای کشور تبیین می کنند برخورد شعاری داشته ایم.

زارعی کوشا تاکید کرد: امروز نیاز است روی این بیانیه بیشتر کار شود و انتظار می رود دانشگاه ها و حوزه های فرهنگی و هنری کمک کنند که جامعه با محورهای این بیانیه آشنا شوند و برای  آنچه مدنظر رهبری است برنامه‌ریزی شود، ضمن اینکه رسانه ها و صدا و سیما نیز روی این مهم بیشتر کار کنند.

اشتغالزایی بزرگترین مزرعه تولید قارچ کردستان به ۵۰۰ نفر می رسد

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به اینکه بزرگترین مزرعه تولید قارچ استان در تدارک تکمیل زنجیره تولید است، گفت: با این اقدام میزان اشتغالزایی در این مجموعه به ۵۰۰ نفر افزایش می‌یابد.

محمد فرید سپری اظهار داشت: مزرعه تولید قارچ اورامان سبز شهرستان سروآباد به طور مستقیم برای ۱۱۲ نفر از اهالی منطقه اشتغالزایی کرده و روزانه پنج تن قارچ خوراکی تولید می کند.

وی افزود: این مزرعه با حمایت‌ جهاد کشاورزی استان به بهره برداری رسیده و اکنون هم یکی از مزارع موفق پرورش قارچ کشور در بحث صادرات به کشورهای خلیج فارس است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: در حال حاضر فقط در واحد پرورش قارچ این مجموعه که یکی از هشت واحد این زنجیره است روزانه پنج تن قارچ تولید می شود که با تکمیل زنجیره، میزان تولید به ۲۵ تن در روز افزایش و اشتغالزایی آن هم  به ۵۰۰ نفر خواهد رسید. بهره‌برداری از ۳۹۷ پروژه به مناسب دهه مبارک فجر.

سپری یادآور شد: بیشتر واحدهای این زنجیره مانند احداث واحد کمپوست پیشرفت فیزیکی ۶۰  درصدی دارند که امیدواریم در آینده نزدیک با تامین تسهیلات لازم به بهره برداری کامل برسد.

وی اظهار داشت: با تسهیلاتی که در اختیار این واحد قرار خواهد گرفت فاز تولید کمپوست آن با ظرفیت تولید ۳۵ هزار تن کمپوست در سال راه‌اندازی خواهد شد و علاوه بر تامین نیاز مزارع استان بخش قابل توجهی هم به کشورهای همجوار صادر خواهد شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با تاکید بر حمایت‌های ویژه جهاد کشاورزی از این طرح افزود: شرکت کشت و صنعت  اورامان سبز در قالب زنجیره کشت و صنعت قارچ فعالیت خود را در شهرستان مرزی سروآباد شروع و با تکمیل ۲۰ سالن پرورش قارچ در سال ۱۳۹۶ به بهره‌برداری رسیده است.

سپری گفت: مطابق آخرین امکان‌سنجی کل سرمایه‌گذاری زنجیره پنج هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال بوده که برای تکمیل آن به ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال تسهیلات نیاز است.

وی با اشاره به وضعیت اقتصادی و امنیتی منطقه و همچنین چالش کولبری در مناطق مرزی استان تاکید کرد:  وجود چنین شرکت‌هایی نقش موثری در توسعه همه‌جانبه منطقه و کاهش بیکاری خواهد داشت.

بهره برداری از ۳۹۷ پروژه به مناسب دهه مبارک فجر
بهره‌برداری از ۳۹۷ پروژه به مناسب دهه مبارک فجر

۶۵ کلاس درس به فضای آموزشی کردستان اضافه می شود

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کردستان گفت: همزمان با ایام الله دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی، ۶۵ کلاس درس به فضاهای آموزشی این استان افزوده می‌شود.

ماجد احمدی اظهار داشت: این تعداد کلاس در قالب ۱۷ مدرسه با اعتباری افزون بر ۱۴۱ میلیارد و ۱۲۰ میلیون ریال در نقاط مختلف استان احداث شده و آماده بهره برداری است.

وی افزود: از مجموع این ۱۷ مرکز آموزشی، یک پروژه در شهرستان قروه، چهار پروژه در کامیاران، یک پروژه در مریوان، یک پروژه در سروآباد و ۱۰ پروژه نیز در شهرستان سنندج است که در ایام دهه فجر در آیین های ویژه با حضور مسوولان افتتاح خواهد شد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کردستان یادآور شد: امروز همزمان با دومین روز از دهه فجر انقلاب یکی از این پروژه‌ها با عنوان پروژه مقاوم سازی هنرستان ۱۱ کلاسه تندرستی پسران سنندج به بهره برداری رسید.

وی اضافه کرد: برای مقام سازی این پروژه آموزشی، ۳۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی هزینه شده است، ضمن اینکه در حال حاضر علاوه بر این پروژه ها، ۱۲۵ پروژه آموزشی نیمه تمام فعال در استان وجود دارد.

محدودیت های کرونایی به سقز بازگشت

فرماندار ویژه سقز گفت: باتوجه به قرارگیری وضعیت قرمز کرونا در این شهرستان بازگشت محدودیت های کرونایی در سقز اعمال می شود.

کامیل کریمیان با بیان اینکه امیدواریم شاهد از دست دادن عزیزانمان نباشیم و این پیک را با کمترین مرگ و میر و عوارض ناشی از کرونا برای خانواده های شهرستان، طی کنیم از اعضای ستاد کرونا خواست تا تدابیر لازم را اتخاذ و مصوبات را به خوبی اجرا و رصد کنند.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه شهرستان سقز بسیار زود وارد پیک ششم کرونا شد، یادآور شد: بخشی از دلیل این ورود زودهنگام، عدم رعایت پروتکل های بهداشتی و عادی انگاری و کامل نکردن واکسیناسیون کرونا و بی توجهی به بحث ایمن سازی بوده است.

کریمیان با بیان اینکه بر اساس آخرین آمار، واکسیناسیون دُز سوم در شهرستان سقز ایده ال نیست از مرکز شبکه بهداشت و درمان خواست تا در صورت نیاز برای راه اندازی مرکز تجمیعی دیگر، آمادگی لازم داشته باشند و در این راه ادارات شهرستان این دستگاه را یاری دهند. بهره‌برداری از ۳۹۷ پروژه به مناسب دهه مبارک فجر.

رییس ستاد کرونا با اشاره به اینکه شهروندان پروتکل ها را رعایت و واکسیناسیون را تکمیل کنند، از شهرداری و تمام ادارات و رسانه ها خواست تا با اطلاع رسانی گسترده مردم را به رعایت پروتکل ها و کامل کردن واکسیناسیون تشویق و دعوت کنند.

فرماندار سقز افزود: پوشش کامل واکسیناسیون، افزایش پوشش دُز سوم و شناسایی و رصد بیماران در معرض خطر باید به جد توسط مجموعه بهداشت و درمان انجام رصد و انجام شود و این مهم جزو اولویت های ستاد کرونا است تا شاهد کمترین مرگ و میر شهروندان در این پیک ششم باشیم.

او با بیان اینکه مصوبات جدید ستاد ملی و استانی کرونا از طریق رسانه ها، اطلاع رسانی خواهد شد افزود: ستاد کرونا موظف است بیش از گذشته مسایل را به جد رصد کند.

۱۱ ایده در جشنواره استارتاپ فرش دستباف کردستان به مرحله نهایی راه یافت

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی کردستان از آغاز استارتاپ فرش استان خبرداد و گفت: در روز نخست این رویداد ۱۱ ایده از ۱۴ ایده مطرح شده به مرحله داوری راه پیدا کرد. بهره‌برداری از ۳۹۷ پروژه به مناسب دهه مبارک فجر.

احمد خسروی اظهار داشت: ۲۴ شرکت کننده در این استارتاپ در قالب پنج تیم سازماندهی شدند و ۱۴ ایده را ارائه کردند.

وی با اشاره به اینکه از تعداد ایده‌های مذکور ۱۱ ایده به مرحله داوری راه یافت، اضافه کرد: بعد از تیم سازی ایده‌های منتخب و براساس برنامه زمانی افراد شرکت کننده توسط منتور(فردی است که افراد کم تجربه را با ایجاد فضای اعتماد راهنمایی و هدایت کرده و با رفتاری مثبت وسازنده برای نشان داده راه صحیح به آنها تلاش می کند) وارد کارگاه‌های آموزشی شدند.‌

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی کردستان افزود: این کارگاه‌های آموزشی شامل آشنایی با بوم مدل کسب و کار، کمیته محصول قابل ارائه، بازاریابی دیجیتال، نحوه ارائه ایده، توسعه محصول، مشتری یابی و شناسایی بازار است.

خسروی با بیان اینکه افراد شرکت کننده در این استارتاپ به منظور پیشبرد و اجرایی کردن ایده خود در این کارگاه‌ها حضور پیدا کردند، گفت: روز پنجشنبه ۱۴ بهمن ارائه اصلی ایده‌ها با حضور داوران این رویداد انجام و سپس نتایج بررسی توسط هیات داوران اعلام و سه تیم برتر انتخاب و معرفی می شود.

وی یادآور شد: هیات داوران این استارتاپ متشکل از هفت نفر از اساتید دانشگاه، متخصصین حوزه فرش و مشاورین حوزه کارآفرینی است.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی کردستان با بیان اینکه با برگزاری استارتاپ می توان از خلاقیت و نوآوری جوانان و صاحب نظران در راستای کارآفرینی و اشتغالزایی بهره برد، گفت: در این رویداد ایده ای نو آغازگر کسب و کاری نوین خواهد شد.

خسروی با اعلام اینکه یکی از رسالت های این شرکت حمایت از کسب و کارهای نوین است، گفت: تاکنون با همکاری دانشگاه های کردستان، آزاد اسلامی،  علمی کاربردی و پارک علم و فناوری استان پنج استارتاپ با موضوعات آب، طیور، گیاهان دارویی و سنگ و گردشگری برگزار کردیم.

وی یادآور شد: استارتاپ فرش دستباف هم امروز با همکاری اداره کل فنی و حرفه ای استان در راستای پروژه خوشه فرش استان که از اواخر سال گذشته اجرای آن آغاز شده است؛ برگزارشده است. بهره‌برداری از ۳۹۷ پروژه به مناسب دهه مبارک فجر.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی کردستان با اشاره به اینکه این رویداد با رعایت کامل همه دستورالعمل های بهداشتی مقابله با کرونا برگزار شده است، افزود: یکی از شرایط شرکت در این رویداد ارائه کارت واکسن کرونا(دز دوم) بوده و استفاده از ماسک هم برای همه شرکت کنندگان الزامی است.

نخستین دادگاه الکترونیکی برای افراد خارج از کشور در کردستان انجام شد

معاون فناوری اطلاعات و برنامه‌ریزی دادگستری کل استان کردستان گفت: نخستین دادگاه الکترونیکی برای اشخاص خارج از کشور با بهره‌گیری از زیرساخت‌های معاونت فناوری اطلاعات دادگستری استان کردستان برگزار شد.

علی رشیدی اظهار داشت: اولین دادگاه الکترونیکی برای اشخاص خارج از کشور در کشورهای آلمان و تاجیکستان، امروز با اخذ اظهارت متهم توسط قاضی پرونده در شعبه چهاردهم دادگاه تجدیدنظر استان کردستان برگزار شد.

وی افزود: این جلسه با حضور تجدیدنظر خواهان در ایران و تجدیدنظر خواندگان در خارج از کشور و وکلای آنها برگزار شد و ۲ نفر از تجدیدنظرخواندگان پرونده که در کشورهای آلمان و تاجیکستان به سر می‌برند از طریق ویدئو کنفرانس در دادگاه شرکت کرده و ادای قسم کردند.

رشیدی یادآور شد: در قانون جدید آئین دادرسی کیفری، دادرسی به صورت الکترونیک پیش بینی شده و در این راستا، برگزاری جلسات دادگاه به صورت مجازی و ویدئو کنفرانس با هدف جلوگیری از تجدید اوقات و تاخیر در دادرسی و تسریع در صدور احکام انجام می‌شود.

معاون فناوری اطلاعات و برنامه ریزی دادگستری کل استان کردستان اضافه کرد: با استفاده از ظرفیت‌های موجود و نصب و راه اندازی تجهیزات فنی لازم در دادگستری استان کردستان، امکان برگزاری جلسات رسیدگی محاکم و تحقیقات به صورت ویدئو کنفرانس فراهم شده است. بهره‌برداری از ۳۹۷ پروژه به مناسب دهه مبارک فجر.

وی تاکید کرد: با توجه به شرایط موجود و شیوع ویروس کرونا، روند برگزاری دادگاه‌های آنلاین تأثیر زیادی بر افزایش رضایتمندی مردم از قوه قضائیه و افزایش مصالحه در پرونده‌ها را به همراه دارد.

۶ هزار ویژه برنامه سالگرد پیروی انقلاب در کردستان برگزار می شود

رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کردستان گفت: همزمان با چهل و سومین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در ایام دهه فجر امسال، ۶ هزار ویژه برنامه در نقاط مختلف استان برگزار می‌شود.

حجت الاسلام سید محمد سادات اظهار داشت: برنامه های سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی باید هرسال باشکوه تر از سال های گذشته برگزار شود و هر اندازه گرامیداشت این ایام باشکوه تر باشد نقشه های دشمنان کمرنگ تر خواهد شد.

وی افزود: شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی نیز بر اساس وظیفه ذاتی خود که بازتولید دستاوردهای نظام و انقلاب است برای این ایام برنامه ریزی های لازم را انجام داده و برای بهتر برگزار کردن برنامه ها ۲۴ کمیته را در دستگاه های مختلف تشکیل داده است.

رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کردستان یادآور شد: براساس برنامه‌های پیش بینی شده و فعالیت کمیته های ۲۴ گانه، ۶ هزار ویژه برنامه سالگرد پیروزی انقلاب برای اجرا در ایام دهه فجر پیش بینی شده است.

وی برگزاری جشن انقلاب در مناطق مختلف استان، آذین بندی سطح شهرها و روستاها، غباروبی و عطرافشانی گلزار مطهر شهدا، دیدار با خانواده های معظم شهدا، افتتاح و کلنگ زنی پروژه های مختلف عمرانی، فرهنگی و اقتصادی، برگزاری مسابقات مختلف فرهنگی، ورزشی، اکران همزمان فیلم های جشنواره فجر، تبیین دستاوردهای نظام و دیدار نهادهای مختلف با نماینده ولی فقیه و برپایی ایستگاه های صلواتی را از جمله برنامه های پیش بینی شده اعلام کرد.

بهره برداری از هفت فرستنده رادیویی و تلویزیونی

مدیرکل صدا و سیمای کردستان گفت: در ایام دهه فجر هفت فرستنده رادیویی و تلویزیونی در شهرستان های بانه، سقز و مریوان به بهره برداری خواهد رسید.

جعفر عبدالملکی از دستگاه های مختلف و مسوولان کمیته های دهه فجر خواست لیست افتتاحیه‌ها را به صدا و سیما تحویل دهند و اظهار داشت: همچنین برای تبیین دستاوردهای نظام و اطلاع رسانی به مردم از طریق صدا و سیما، به افراد توانمند، مسلط و باتجربه نیاز داریم.

وی اضافه کرد: همچنین لازم است در زمینه پویش‌های ملی دهه فجر در استان توجه بیشتری شود، ضمن اینکه صدا و سیما آمادگی لازم برای پخش مستقیم تمام برنامه ها را دارد.

۲۱ میلیون لیتر نفت سفید در روستاهای کردستان توزیع شد

سرپرست شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه کردستان گفت: از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۲۱ میلیون لیتر نفت سفید در میان روستاهای استان توزیع شده است و مشکلی از این لحاظ وجود ندارد.

محسن ‌معانی اظهار داشت: با وجود بارش برف در روزهای اخیر، سرمای هوا و بسته شدن راه‌های مواصلاتی ۶۰۰ روستای استان، هیچ مشکلی بابت ‌تامین سوخت روستاییان نداریم.‌

وی از ارسال ۱۱ میلیون لیتر نفت سفید به روستاهای سخت گذر و کوهستانی استان نیز اشاره کرد و گفت: سوخت روستاهای ذکر شده از خرداد ماه سال جاری ارسال و ‌ذخیره سازی شده است.

سرپرست شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه کردستان با اشاره به توزیع بیش از هفت میلیون لیتر نفت سفید بین فروشندگی‌های نفت سفید شهری، افزود: این شرکت آمادگی توزیع سوخت جایگزین در مواقع اضطراری و قطعی گاز را ‌داشته و اقدامات لازم در این راستا صورت گرفته و تمام فروشندگی‌های نفت سفید شهری ‌و تاسیسات گاز مایع در حالت آماده‌ باش هستند.

معانی با اشاره به فعالیت ۲۶۳ باب فروشندگی نفت سفید روستایی و وجود بیش از ۱۹ هزار خانوار نفت سفید سوز فاقد گاز طبیعی در استان، ادامه داد: سهمیه سالیانه این خانوارها بر روی کارت های بانکی متصل به شبکه شتاب ‌شارژ می شود. ‌

در حال حاضر ۸۴ جایگاه عرضه فرآورده‌های نفتی و ۵۲ باب سی ان جی در کردستان به مردم خدمات می دهند.

آرگون کردستان جایزه بهترین فیلم ژانر وحشت ایتالیا را کسب کرد

فیلم کوتاه آرگون که بتازگی مراحل پایانی ساخت را گذرانده و در مسیر پخش در جشنواره‌های بین‌المللی قرار گرفته است در جشنواره متروپولیس ایتالیا موفق به کسب جایزه بهترین ژانر وحشت شد.

کارگردان این فیلم کوتاه اظهار داشت: این فیلم اولین جایزه ژانر وحشت  در سابژانر زامبی در ایران و سینمای کردستان است این فیلم همچنین اولین فیلم زامبی محور ایران است.

او گفت: با وجود اینکه این ژانر در ایران محجور مانده و خیلی کم به آن پرداخته شده اما توانستیم در این محور نیز فیلم تولید کنیم.

شورش وکیلی افزود: در این فیلم سعی بر بومی‌سازی شده و از کپی‌کاری نمونه‌های هالیودی اجتناب کرده‌ایم و در آن از دیالوگ کوردی و لوکیشن‌های محلی استفاده شده است.

وی یادآور شد: بسیار جای خوشحالی است که این فیلم توانسته در میان فیلم‌های کشورهای اروپایی و آمریکایی که از لحاظ بودجه و امکانات شرایط خوبی دارند این موفقیت را کسب کند و برتر شود.

کارگردان کردستانی افزود: آرگون با امکانات محدود و مستقل در شهر سنندج فیلمبرداری شده و در آن کاملا از عوامل بومی بهره گرفته شده است.

وی اضافه کرد: این کار، کار چالشی سختی بود، چون باید از لوکیشن‌هایی در شهر سنندج فیلمبرداری می شد که در راستای موضوع و فضای کار باشد و همین موضوع کار را سخت می کرد در همین راستا از تعدد لوکیشن‌های مختلفی در این فیلم استفاده شده و رج دادن این کار سختی فراوانی داشت.

فیلم آرگون روایت چند نفر است که در شهری زامبی زده در یک گاراژ متروکه پناه گرفته اند که با مشکلی مواجه می شوند و سعی در حل آن دارند.

۳۷ مرکز خدمات درمانی بیماران سرطانی در کردستان فعالیت دارد

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: ۳۰ مرکز پاتولوژی، سه مرکز شیمی درمانی و چهار مرکز تشخیص زودهنگام جهت ارائه خدمات درمانی، حمایتی و مراقبتی به بیماران مبتلا به سرطان در استان فعالیت دارد.

دکتر امید بنفشی با بیان اینکه بیماری‌های غیرواگیر از اصلی ترین دلایل مرگ و میر در جوامع بشری است اظهار داشت: در حال حاضر سرطان بعد از بیماری‌های قلبی عروقی به عنوان دومین علت مرگ و میر در بیشتر جوامع مطرح  است و یکی از اولویت‌های مهم بخش سلامت در ایران نیز بشمار می رود.

وی گفت: توجه به بیماری سرطان به منظور پیشگیری و کنترل آن، امری بسیار ضروری و مهم است و نیاز به همکاری و هماهنگی بخش های مختلف نظام سلامت دارد.

دکتر بنفشی با بیان اینکه سرطان تا حد زیادی قابل پیشگیری و درمان است، افزود: ۴۰ درصد سرطان‌ها با خود مراقبتی قابل پیشگیری است.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی کردستان مهمترین گام‌ها در پیشگیری و کنترل سرطان را آگاهی آحاد جامعه در مورد علایم خطر سرطان، خود مراقبتی، سبک زندگی سالم و بهداشتی و دوری از مواجهه با عوامل سرطان زا برشمرد و افزود: طبق آخرین آمار سال ۱۳۹۵، تعداد بیماران سرطانی شناسایی شده در استان یک هزار و ۹۲۵ مورد است از این تعداد ۸۲۲ مورد برابر با ۴۳ درصد از سرطان‌ها در زنان و یک هزار و ۱۰۳ مورد هم معادل ۵۷ درصد در مردان گزارش شده است.

دکتر بنفشی با اشاره به تعداد مراکز دولتی و خصوصی برای خدمات رسانی به بیماران مبتلا به سرطان، گفت: تعداد مراکز دولتی برای خدمات رسانی در بخش بهداشت در استان شامل ۶۳۰ خانه بهداشت، ۳۷ مرکز خدمات شهری، ۴۲ مرکز خدمات شهری و روستایی، ۷۱ مرکز خدمات سلامت روستایی و ۱۱۸ پایگاه سلامت است.

وی تعداد مراکز دولتی برای خدمات رسانی به بیماران سرطانی در بخش درمان در استان را ۳ مرکز شیمی درمانی و ۴ مرکز تشخیص زودهنگام این بیماری در شهرستان‌های سنندج، سقز، مریوان و قروه نام برد و گفت: در حال حاضر ۶۷ تخت بیمارستانی در استان در بخش دولتی به این بیماران اختصاص یافته است.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی کردستان به میزان بروز سرطان در استان اشاره کرد و گفت: میزان بروز خام سنی انواع سرطان در کل جمعیت استان، ۹.۱۲۰ در ۱۰۰ هزار نفر است.

وی شایعترین سرطان‌ها در کل جمعیت استان را پستان، پوست، معده، سرطان با محل اولیه نامشخص و کولورکتال برشمرد و گفت: شایع ترین سرطان‌ها در جمعیت مردان استان را معده، پوست (غیر ملانوما)، مثانه، ریه، سرطان با مرحله اولیه نامشخص، کولورکتال و در زنان پستان، پوست (غیرملانوما)، سرطان با محل اولیه نامشخص، مری، معده و کولورکتال نام برد.

دکتر بنفشی افزود: میانگین سن مبتلایان به سرطان در استان حدود ۶۵ سال است، مرگ و میر ناشی از سرطان در استان هم ۲۶۷ در سال مورد یعنی حدود ۱۴ درصد است.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی کردستان تاکید کرد: بهترین راه تشخیص بیماری سرطان، استفاده از روش‌های میکروسکوپی شامل پاتولوژی یا سیتولوژی تایید شده است.

وی توصیه‌های مهم برای پیشگیری از سرطان را شامل مجموعه ای از سبک زندگی بیان کرد و گفت: رعایت مواردی با هم می توانند تاثیر بسیار زیادی بر پیشگیری از این بیماری و سایر بیماری های مزمن در طول عمر داشته باشند.

دکتر بنفشی با تاکید بر خودداری از کشیدن سیگار و قلیان، افزود: در معرض دود مواد دُخانی قرار نگیرید و روزانه حداقل ۳۰ دقیقه تند راه بروید.

وی مصرف روزانه پنج وعده میوه و سبزی، کاهش مصرف نمک، قند، شکر و روغن را از جمله توصیه‌های مهم برای پیشگیری از سرطان برشمرد و گفت: شناسایی علایم هشدار دهنده سرطان، غربالگری و مراجعه به موقع به مراکز پزشکی بسیار مهم است و در این میان مدیریت وزن بدن جهت جلوگیری از چاقی، استفاده از کرم ضد آفتاب برای محافظت از پوست و پوشش مناسب پوست، خودداری از مصرف الکل و مواد مخدر توصیه می شود.

بهره برداری از ۳۹۷ پروژه به مناسب دهه مبارک فجر
بهره برداری از ۳۹۷ پروژه به مناسب دهه مبارک فجر

واکسیناسیون کودکان ۹ تا ۱۲ سال علیه کرونا در کردستان آغاز شد

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: واکسیناسیون کودکان ۹ تا ۱۲ سال علیه کرونا از امروز در استان آغاز شده و تمامی مراکز تجمیعی، خانه‌های بهداشت و مراکز سلامت در شهر و روستاها پذیرای مراجعه کنندگان است.

دکتر بهروز اخوان اظهار داشت: با توجه به اینکه سویه جدیدکرونا (اُمیکرون) بیشتر افرادی را که واکسن نزده‌اند در معرض ابتلا قرار می دهد، لذا واکسیناسیون کودکان ۹ تا ۱۲ سال از امروز در استان آغاز شده و طی مکاتبه‌ای که با آموزش و پرورش استان داشته‌ایم، امکان اعزام تیم‌های سیار واکسیناسیون به مدارس نیز وجود دارد.

وی با اشاره به روند صعودی بیماری در استان و افزایش نمونه های مثبت ادامه داد: در حال حاضر ۲۵ درصد نمونه های روزانه تست کرونا در استان مثبت است ولی روند بستری ایستا بوده و تعداد ورودی و خروجی بیماران بستری یکسان است و حدود ۲۰ نفر در روز را شامل می شود.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه افراد مبتلا حال عمومی بسیار بدی ندارند، اضافه کرد: از مجموع ۲۴ مبتلا به سویه جدید کرونا در استان ۲ نفر بستری شدند که یکی از آنها یک نوبت واکسن تزریق کرده بود و دیگری هیچگونه واکسنی تزریق نکرده بود که هر ۲ از بیمارستان ترخیص شده اند.

دکتر اخوان با تاکید بر لزوم تسریع در واکسیناسیون دُز سوم کرونا تاکید کرد: تاکنون حدود ۲۳۰ هزار نفر از جمعیت استان معادل ۱۹ درصد واکسن تزریق کرده اند که عدد مطلوبی نیست و باید در انجام آن تسریع شود.

وی با بیان اینکه از آنجا افراد بزرگسال واکسن کرونا را تزریق کرده اند، شرایط آنتی بادی مناسبی دارند، اظهار داشت: کودکان به دلیل واکسینه نبودن، بیشتر در معرض ابتلا به سویه جدید کرونا قرار دارند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با تاکید بر اینکه در زمینه سویه جدید کرونا، علاوه بر اهتمام در تزریق واکسن، رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی همچنان مورد تاکید جدی است، افزود: استفاده از ماسک، تهویه مناسب و رعایت فاصله اجتماعی به حدی جدی است که همپای تزریق واکسن به شمار می رود و افراد در مکانهای شلوغ و پر ازدحام از ۲ ماسک استفاده کنند.

دکتر اخوان به خروج استان از وضعیت آبی کرونا اشاره کرد و گفت: در حال حاضر شهرهای سنندج، بانه و کامیاران در وضعیت زرد کرونا قرار دارند و این رنگ بندی با توجه به سیر صعودی بیماری قطعا تغییر می یابد.

شهرستان مرزی بانه با ۱۵۸ نفر در ۲۷۰ کیلومتری غرب سنندج مرکز استان واقع شده است.

منبع: ایرنا

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا