جهاد کشاورزی

بهره برداری از طرح پرورش قارچ

موانع صادرات بر سر صنعت پرورش قارچ

بهره برداری از طرح پرورش قارچ، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان انار در راستای گرامی داشت هفته جهاد کشاوری عنوان کرد: به مناسبت هفته جهاد کشاورزی یک طرح پرورش قارچ ظرفیت تولید ۲۰۰ تن وبا هزینه کرد ۳۰۰ میلیون ریال به بهره برداری می‌رسد.

به گزارش خبر گزاری هاگ ،عباس مهران در خصوص این خبر عنوان کرد : به مناسبت هفته جهاد کشاورزی نه طرح کشاورزی و دامپروری با هزینه کرد اعتبار قریب ۵۲ میلیارد ریال که ۱۸ میلیارد ریال آن از اعتبارات دولتی است، در این شهرستان به بهره برداری می‌رسد.

جزییات طرح

وی در تشریح این خبر اضافه کرد : این طرح‌ها شامل دو طرح گلخانه، یک طرح پرورش قارچ، یک طرح پرورش بز داشتی، یک طرح احداث کانال بتنی، یک طرح لوله گذاری و یک طرح آبیاری تحت فشار است.

ایم مقام مسئول در ادامه تصریح کرد: در این هفته دو طرح گلخانه به ظرفیت ۷۵ تن و در سطح ۷ هزار و ۵۰۰ مترمربع به بهره برداری می‌ رسد که این طرح‌ها با هزینه کرد بیش از ۱۴ میلیارد ریال اجرا شده است.

وی بیان داشت: یک طرح پرورش قارچ صدفی با ظرفیت تولید ۲۰۰ تن وبا هزینه کرد ۳۰۰ میلیون ریال در این هفته به بهره برداری می‌رسد. مدیر جهاد کشاورزی شهرستان انار همچنین در خصوص طرح های دیگر گفت: از دیگر طرح‌های قابل افتتاح در این هفته یک طرح پرورش بز داشتی ۱۰۰ راسی است که این طرح با هزینه کرد ۳ هزار و ۷۰۰ میلیون ریال راه اندازی شده است.

دیگر طرح های قابل بهره برداری

مهران در ادامه سخنان خود خاطر نشان کرد: به مناسبت هفته جهاد کشاورزی یک طرح آبیاری تحت فشار ۱۰۰ هکتاری با هزینه کرد اعتباری معادل ۲۶ میلیارد ریال که ۱۳ میلیارد ریال آن از اعتبارات دولتی است و یک طرح لوله گذاری با هزینه کرد اعتباری معادل ۲ هزار و ۷۰۰ میلیون ریال که هزار و ۳۵۰ میلیون ریال آن از اعتبارات دولتی است و یک طرح کانال انتقال آب با هزینه کرد اعتباری معادل ۴ هزار و ۱۵۸ میلیون ریال که ۳هزارو ۶۴۵ میلیون ریال آن از اعتبارات دولتی است، به بهره برداری می‌رسد.

ایران در رده هفتم کشور های تولیدکننده قارچ در دنیا قرار دارد و ظرفیت های فراوانی برای تولید این محصول دارد، ظرفیت هایی که درصورت فراهم شدن امکان صادرات هرچه بیشتر این محصول، شکوفا شدنش دور ازدسترس نیست.

میزان تولید سالانه

با توجه به تولید سالانه ۱۵۰ هزار تن قارچ در کشور و رشد سالانه حدود بیست درصدی   تولید این محصول ، در جایگاه ممتازی بین محصولات کشاورزی قرا گرفته  است.

حالا بسیاری از تولیدکنندگان قارچ در کشورمان برای افزایش بهره وری و جلوگیری از هدر رفت این محصول، استفاده از آن در صنایع تبدیلی را نیز در دستور کار قرار داده اند، به این ترتیب که محصولاتی، چون کنسرو، ترشی، سس و بسیاری از محصولات ترکیبی قارچ حاصل استفاده از این محصول در صنایع تبدیلی است.

 

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا