کارآفرینی در حوزه قارچ

بهزیستی اردبیل گروه‌های همیار زنان را حمایت می‌کند

کارآفرینی با پرورش قارچ خوراکی

به گزارش هاگ به نقل از ایرنا – اردبیل سرپرست اداره‌کل بهزیستی استان اردبیل با اشاره به مسائل اقتصادی موجود، بر ضرورت حمایت مالی و غیرمالی هرچه تمام از گروه‌های همیار زنان سرپرست خانوار در جهت حفظ، بقا و رشد فعالیت آنها با بازده مطلوب تاکید کرد.

حامد رضایی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تشریح کرد: در حال حاضر پنج هزار و ۹۱ خانوار برابر با ۱۴ هزار نفر در دفتر توانمندسازی خانواده و زنان بهزیستی استان اردبیل دارای پرونده و از خدمات متنوع برخوردار هستند این زنان بیشتر به واسطه طلاق یا فوت، از کار افتادگی، زندانی شدن، متواری بودن همسر زیر پوشش بهزیستی قرار گرفتند.

وی بیان کرد: علاوه بر دریافت مستمری ماهانه، این خانواده‌ها (زنان و اعضای خانواده) از تمامی خدمات سازمان بهزیستی اعم از کمک به تهیه مسکن، اجاره‌بها، ودیعه کمک هزینه‌های درمان، تحصیلی و دانشجویی، تسهیلات اشتغال به صورت وام سهم بیمه کارفرمایی خویش فرمایی برخوردار هستند.

سرپرست اداره‌کل بهزیستی استان اردبیل اظهار کرد: خانواده‌های دارای سرپرست خانوار و دارای فرزند چند قلو هم از خدمات مستمر و غیرمستمر برخوردار هستند دهک های ۳ تا ۷ سه قلوها و بیشتر و سه دهک پایین درآمدی علاوه بر شیر خشک رایگان هزینه‌های ماهانه هم دریافت می‌نمایند.

وی اضافه کرد: از جمله راهکارهای توانمندسازی خانواده‌های تحت پوشش بهزیستی پرداخت تسهیلات قرض الحسنه چهار درصد و تسهیلات خوداشتغالی، سرمایه کار، سهم بیمه کارفرمایی و خویش فرمایی است.

رضایی ادامه داد: یکی دیگر از برنامه‌های بهزیستی استان اردبیل در ارتباط با توانمندسازی زنان سرپرست خانوار ایجاد گروه‌های همیار است که در این زمینه بعد از برگزاری جلسات متعدد خودکاوی و مشاوره، افراد در یک زمینه شغلی گردهم می‌آیند و آغاز به فعالیت می‌کنند.

وی تشکیل شرکت‌های تعاونی و فعالیت آنها با درآمد پایدار را یکی از راه‌های برون‌رفت کشور از معضلات اقتصادی دانست و گفت: شکل‌گیری این گروه‌ها با تسهیل‌گری مددکاران انجام می‌شود و تعداد اعضای آنها ۳ نفره، ۵ نفره و ۷ نفره است که بیشتر هم می‌تواند باشد.

سرپرست اداره‌کل بهزیستی استان اردبیل بیان کرد: اعضا در صورت نیاز مراحل آموزش فنی و حرفه‌ای را پشت سر می‌گذارند و با پرداخت کمک بلاعوض از بهزیستی فعالیت خود را شروع می‌کنند.

وی زمینه شغلی این گروه‌ها را کلاس تقویتی و کنکور، کافی شاپ، پرورش قارچ خوراکی، پرورش غاز، لحاف و تشک دوزی، گیاهان دارویی، تهیه رشته پلویی و قند خردکنی عنوان کرد و افزود: اعضای آنها علاوه بر این می‌توانند از وام قرض الحسنه و سهمیه بیمه کارفرمایی خود را نیز از بهزیستی دریافت نمایند.

رضایی با اشاره به اینکه در حال حاضر در استان اردبیل ۱۸ گروه همیار فعال وجود دارد، اظهار کرد: میانگین اعضای آن هفت نفر است و برای اینکه بتوانند در کنار سازمان بهزیستی از امکانات و منابع تعاون هم برخوردار باشند، بیشتر به شکل تعاونی ثبت می‌شوند.

به گفته وی، موضوع اشتغال و توانمندسازی جامعه هدف یکی از دغدغه‌های مهم بهزیستی بوده که متاسفانه با توجه به مشکلات عدیده اقتصادی روند کندی داشته است؛ اما اجرای طرح گروه‌های همیار زنان سرپرست خانواده بسیار خلاقانه و قابل اتکا است.

شیوع ویروس کرونا و مشکلات اقتصادی به انحلال برخی گروه‌های تعاونی همیار و غیرفعال شدن تعدادی از آنها در استان اردبیل منجر شده بود.

اخبار کارآفرینی در حوزه قارچ را با هاگ دنبال کنید.
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا