حرف ما در صنعت قارچ

به بهانه سانحه 24 آذر زرین قارچ اصفهان

اکثریت مزارع پرورش با استانداردهای لازم و ضروری مزارع پرورش قارچ فاصله کلانی دارند.

به بهانه سانحه 24 آذر زرین قارچ اصفهان این مقاله را به رشته تحریر درآوردیم. هر ساله در گوشه و کنار جهان حوادث و سوانح گوناگونی در صنعت قارچ رخ می دهد که نتیجه آن چیزی جزء خسارات جانی و مالی نیست. در برخی از کشورها با توجه به بهره مندی از تکنولوژی، رعایت دقیق و همه جانبه استانداردهای روز ، نوساز بودن واحدهای تولید و البته تعمییر و نگهداری مناسب، این لطمات در حداقل ممکن است در حالی که در گروه دیگری از کشورها که عمدتا شامل کشورهای در حال توسعه و جهان سومی است به دلیل عدم آگاهی از استانداردها، هزینه های سنگین اجرای آن بدلیل ناتوانی مالی تولید کنندگان، ضریب امنیت محیط کار بسیار پایین است.

در این میان ذکر این نکته حائز اهمیت است که به دلیل عدم اجرای استاندارهای صنعت قارچ به دلایل گوناگون، قطعا این مزارع تولیدی همواره از لحاظ کیفی و کمی محصول تولیدی در فاصله زیادی با کشورهای متعهد به استانداردها به سر می برند و طبیعتا از حاشیه سود کمتری بهره مند هستند.

کشور ما نیز از این قاعده کلی مستثنی نبوده و متاسفانه اکثریت مزارع پرورش آن جزء واحدهایی است که از استانداردهای لازم و ضروری مزارع پرورش قارچ فاصله کلانی دارند.

به جرات نامناسب بودن شرایط اقتصادی وشرایط نامناسب اشتغال درکشور در دهه های اخیر به همراه اجبار و الزام بر خود اشتغالی، دلیل اصلی چنین رویدادهای تلخی است. بر همین اساس هر عزیز جویای کار با کمترین برخورداری مالی و اخذ تسهیلات اندک بانکی به فکر راه انداختن کسب و کاری کوچک با حداقل امکانات و بدور از استانداردهای لازم خواهد افتاد.

به بهانه سانحه 24 آذر زرین قارچ اصفهان
سانحه زرین قارچ اصفهان

 

نتیجه کار کاملا اشکار و روشن است زیرا که مزرعه ای با سرمایه و تسهیلات اندک به دور از استانداردها ساخته و به بهره برداری خواهید رسید و با توجه به شرایط ویژه اقلیمی در سالنهای پرورش و ضریب بسیار بالا پوسیدگی و استهلاک، دیری نخواهد پایید که واحد تولیدی تبدیل به لانه عنکبوتی برای شکار کارگران معصوم و زحمت کش خواهد گردید.

در این مزارع از یک سو عدم رعایت استانداردهای لازم و تخصصی از حیث ابعاد، مواد اولیه مورد استفاده، نقشه اجرایی و …و از سوی دیگر سرعت بالای استهلاک و هزینه بسیار بالا در ترمیم و به روزرسانی سبب می شود تا اتفاقات تلخی نظیر زرین قارچ اصفهان، ماتم و غصه از دست دادن عزیزان را به خانواده ها تحمیل نماید.

در خاتمه باید افزود که صنعت قارچ در کشور ما همواره و بی توقف دست به گریبان آسیب ها و مشکلات عدیده و نوظهوری است و به نظر میرسد مسئولان و متولیان تولید در هر دستگاه و ارگان شامل جهاد کشاورزی، نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، سیستم بانکی کشور، سازمان استاندارد و انجمن صنفی قارچ باید به نوعی خود را در بروز چنین حوادثی سهیم و مسئول دانسته و با تاکید و اصرار بر جاری شدن استاندارهای حداقلی در ساخت و راه اندازی مزارع جدید تولید و در کنار ایشان خود متقاضیان عرصه تولید با ارتقا دانش وعلم از تمام جوانب کار و توجه به نقاط و نکات مهم در ساخت مزارع تولید، شرایط بروز چنین حوادثی را به حداقل رسانیده و با ایجاد ساختارها و دستورالعمل های ویژه به امر بازسازی و تعییر و نگهداری مزارع رسیدگی جدی گردد.

همانطور که اشاره شد سال هاست آسمان صنعت قارچ کشور با ابرهای خاکستری، سفید و تندبادها اسباب بی قراری و سلب آرامش را برای اهالی این صنعت فراهم اورده است. بیائید و چاره ای کنیم تا این آسمان با ابرهای سیاه پوشیده نشود و صدای ناله و شیون دیگری نظیر شیون خانواده جوان 20 ساله در غم از دست دادن فرزند در سانحه زرین قارچ اصفهان بلند نشده و روزهای کنونی تلخ صنعت را تلخ تر از آنچه که هست، نگردد.

سردبیر

حرف ما در صنعت قارچ نقد و بررسی مشکلات درون صنفی است با ما در هاگ همراه باشید.
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا