قارچ های خوراکی

قارچ بولتینلوس یا بولت درختان زبان گنجشک چیست؟

قارچ وحشی خوراکی بولتینلوس مرولیونیدس

برای آشنایی با قارچ وحشی خوراکی بولتینلوس مرولیونیدس، بولت درختان زبان گنجشک Ash tree bolet با ما همراه باشید.

  • فرمانرو: قارچ
  • بخش: Basidiomycota
  • دسته: Agaricomycetes
  • رده: Boletales
  • تیره: Boletinellaceae
  • جنس: Boletinellus
  • گونه: B. merulioides
  • نام علمی: Boletinellus merulioides

مشخصات ظاهری بولت درختان زبان گنجشک :

 کلاه در ابتدای رشد محدبی شکل و سپس با افزایش سن به‌صورت مسطحی و یا مستوی به قطر ۵ تا ۱۲ سانتی‌متر می‌رسد. سطح کلاهک خشک تا کمی چسبناک، نرم و یا پوشیده از ریشه‌های ریز است. رنگ کلاهک در رنجی از زرد قهوه‌ای تا قهوه‌ای متمایل به قرمز می‌باشد. گوشت قارچ زردرنگ بوده و پس از برش یا اسلایس بدون تغییر رنگ و یا تدریجاً به رنگ آبی – سبز درمی‌آید. سطح حفره‌ها یا خلل و فرج به رنگ زرد کمرنگ تا طلایی‌رنگ یا زیتونی بوده  ولی در اثر آسیب و یا زخمی شدن به تدریج به رنگ آبی و سپس قهوه‌ای متمایل به قرمز در می‌آید.

 حفره‌ها دارای ساختمانی بین تیغک‌ها و خلل و فرج بوده، و دارای عرض یک میلی‌متر و لایه تویوب به عمق ۳ تا ۶ میلی‌متر می‌باشند.  ساقه با ابعاد ۵ تا ۱۰*۲۵ تا ۵۰ میلی‌متر متمایل به زرد، مرکزی تا تقریباً جانبی است. اسپورها به رنگ زیتونی هستند.

 فصل رویش:  تابستان و پاییز.

محل رویش قارچ وحشی خوراکی بولتینلوس مرولیونیدس :

این قارچ به‌صورت منفرد و یا مجتمع و گسترده بر روی زمین، و غالباً در نزدیکی درختان زبان‌گنجشک می‌روید. ایجاد اسکلروتیای فراوان که حالتی غیرمعمول در بولت ها است؛ در این‌گونه حادث می‌شود.  اسکلروتیا دارای استراکچری کروی تا بیضوی به قطر ۲ تا ۳ میلی‌متر، و حاوی پوستی سفت به رنگ سیاه تا قهوه‌ای متمایل به سیاه و درونی توخالی است.

 چنانچه ذکر شد این قارچ به‌صورت منفرد و یا توده‌ای متشکل از ۱۰۰ قارچ در لایه‌هایی از مواد معدنی و ارگانیک خاک تشکیل و تولید می‌گردد. اسکلروتیا قارچ را در شرایط سخت از قبیل درجات حرارت پایین زنده نگه‌داشته و پس از رفع شرایط سخت نزدیک خاک کلنی خود را تشکیل می‌دهد. این قارچ در نواحی شمال شرقی آمریکا مکزیک و آسیا مشاهده گردیده است.

 کیفیت قارچ: بولت فوق‌ الذکر خوراکی بوده، و فاقد طعم و بوی خاصی می‌باشد و همچنین قارچ فوق بایستی پس از پخت مصرف شود

برای آشنایی بیشتر با قارچ های خوراکی، هاگ را دنبال کنید.
5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا