خواص قارچ ، فواید و ارزش غذایی انواع قارچ ها

بگذارید قارچ حمام آفتاب بگیرد

افزایش مقدار ویتامین D قارچهای بدون ویتامین دی

احتمالا شما این مطلب را زیاد شنیده‌اید که قارچها منبع بسیار خوبی از ویتامین D هستند! اما این یک دروغ رندانه است و فقط درباره گروهی از قارچ‌ها که در برابر نور خورشید و به طور طبیعی رشد میکنند صادق است.

دروغ بزرگ: قارچهای پرورشی ویتامین D ندارند!

قارچ‌هایی که در سالن‌های تاریک رشد و نمو می‌کنند میزان D  بسیار اندکی دارند، به ویژه قارچ‌های دکمه‌ای که در مقایسه با سایر قارچها ویتامین D ناچیزی دارند. قارچهای سرشار از ویتامین D قارچهایی هستند که به صورت خودرو در طبیعت وجود دارند.

غنی‌سازی جادویی قارچ با اشعه ماوراء بنفش

اما یک خبر خوب و جالب این است که قارچها حاوی پروویتامین ارگوسترول هستند و وقتی در معرض نور ماوراءبنفش قرار بگیرند، واکنش شیمیایی ایجاد شده در آنها، باعث ایجاد ویتامین D2 در آنها میگردد. این ویتامین با پختن از بین نمیرود و به راحتی توسط بدن جذب می‌شود.

یک مطالعه اخیر نشان داد که در 99 گرم قارچ شیتاکه در فضای باز و زیر نور خورشید که به مدت 6 ساعت طی دو روز خشک شده بود، میزان ویتامین دی از 100 واحد بین المللی به بیش از 45000 واحد بین المللی رسید! و زمانی که قارچ ها یک سال بعد مورد آزمایش قرار گرفتند، هنوز مقادیر قابل توجهی ویتامین D در آنها حفظ شده بود. بنابراین، شما یک غنی‌سازی جادویی را انجام می‌دهید.

غنی‌سازی قارچ با نور خورشید

شما میتوانید با حمام آفتاب دادن قارچ‌ها، آنها را سرشار از ویتامینD لازم برای بدن نمایید و به عنوان یک منبع عالی از آن استفاده کنید. برای این کار کافی است مراحل زیر را انجام دهید.

  • اگر بخواهید بیشترین مقدار جذب اشعه ماوراء بنفش خورشید رخ دهد، باید قارچ ها را برش دهید تا سطح آنها افزایش یابد، یا اینکه قارچ ها را طوری بچینید که پشت کلاهکشان رو به بالا در معرض نور خورشید قرار گیرد .
  • قبل از بیرون گذاشتن قارچ ها، آنها را در یک نایلون بپیچید تا آلوده نشوند و گرد وغبار و سایر آلودگی‌ها روی آنها ننشیند.
  • آنها را به مدت حداقل 6 ساعت در برابر نور خورشید قرار دهید.
  • سپس با خیال راحت منبع سرشار از ویتامین D مصرف کنید.

غنی‌سازی قارچ با اشعه UV

اگر برای تزریق ویتامین  Dبه قارچ به نور خورشید دسترسی ندارید، می‌توانید از نور ماوراء بنفش مصنوعی مانند یک لامپ خورشیدی یا حتی یک نور LED/UV که در سالن‌های کاشت ناخن استفاده می‌شود، استفاده کنید. استفاده از نور مصنوعی ممکن است حتی موثرتر از نور طبیعی خورشید باشد زیرا غلظت اشعه ماوراء بنفش بالاتر است؛ هرچند برای ایمنی حتماً به دستورالعمل‌های دستگاه دقت کنید.

سطوح پایین ویتامین D در بسیاری از افراد رایج است. تقویت ویتامین D با افزودن قارچ های آفتاب گردان به رژیم غذایی یک راه حل عالی برای دریافت آسان ویتامین D کافی است. همچنین این یک راه خوشمزه و مغذی برای افزودن ویتامین D بیشتر به برنامه غذایی سالم روزانه است.

قارچ خشک سرشار از ویتامین D

اگر قارچ را در برابر خورشید یا نور مصنوعی خشک کنیم یک منبع سرشار از ویتامین D به دست خواهیم آورد. به همین دلیل در بین گیاه‌خواران و وگان‌ها قارچ خشک طرفداران بسیاری دارد. البته برای داشتن ویتامین D روزانه نیازی به خشک کردن قارچ نیست و قرار دادن آن بین روزانه 5 الی 6 ساعت هم کفایت می‌کند.

پیشنهاد هاگ: برای آگاهی از خواص قارچ با ما همراه باشید.
5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا