با کارشناسان

قارچ پرورشی سمی نیست! آگاه باشید!

نشست خبری کارشناسان انجمن قارچ درباره قارچ های سمی با اصحاب رسانه

قارچ پرورشی سمی نیست. این جمله و نظر اکثر کارشناسان حوزه قارچ خوراکی است. بارش های خوب و مفصل اخیر در سراسر کشور و آب و هوای مناسب برای رشد قارچ وحشی موجب جان باختن برخی از هم وطنان شد.

بادهای فصلی و جابجایی اسپور یا هاگ در فضا تکثیر و رویش قارچ های خودرو و سمی را نسبت به سال های قبل افزایش داد. متأسفانه به دلیل عدم شناخت کافی و وافی جان باختگان از قارچ سمی و تشخیص آن از قارچ خوراکی حوادث تلخ و ناگواری به همراه داشت.

کارشناسان معتقدند قارچ پرورشی سمی نیست و تشخیص قارچ های وحشی و جنگلی از قارچ های خوراکی فقط در آزمایشگاه ها میسر است. مردم عادی نمی توانند تشخیص دهند و سموم اینگونه قارچ ها با پخت و گرما از بین نمی رود.

متاسفانه این موضوع گریبان گیر مزارع پرورش قارچ و صنعت قارچ کشور شد. ترس و استرس مردم از خرید و مصرف قارچ خوراکی آینده صنعت قارچ را تهدید و تحت شعاع قرار داد. تا جایی که ضررهای هنگفتی را به جامعه صنعت قارچ متحمل کرد.

در این خصوص کارشناسان حوزه قارچ خوراکی با حضور در نشست های خبری متعدد سعی بر آگاه سازی و برگرداندن اوضاع به قبل از این حادثه داشتند. مصاحبه های انجام شده از این عزیزان در قسمت باکارشناسان صنعت قارچ خدمت شما ارائه می شود.

نطرات کارشناسان صنعت قارچ درباره قارچ های پرورشی و سمی:

1- سخنان جناب دکتر ریاحی قائم‌مقام شرکت قارچ ملارد عضو هیئت‌مدیره انجمن صنفی در خصوص قارچ‌های سمی

 

2-نشست خبری انجمن پرورش‌ دهندگان قارچ خوراکی در خصوص قارچ‌های سمی با حضور جناب مهندس تقوی مدیر امور باغبانی، گلخانه‌ای و قارچ جهاد کشاورزی:

بخش نخست:

 

بخش دوم:

 

3-قسمت دوم سخنان جناب آقای دکتر ریاحی قائم مقام قارچ ملارد در نشست خبری انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراکی کشور

به گزارش خبرگزاری هاگ – در پی خبر مسمومیت و مرگ هم‌وطنان در رابطه با مصرف قارچ‌های کوهی انجمن صنفی پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی ایران بیانیه‌ای صادر کرد.

بر اساس آمارها و اطلاعاتی که اخیراً در خصوص مسمومیت و حتی مرگ هم‌وطنان در ارتباط با مصرف قارچ‌های کوهی در خبرگزاری‌ های مختلف منتشرشده، انجمن صنفی پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی ایران ضمن تائید این اخبار نگران‌کننده اعلام می‌دارد که متأسفانه هر ساله با شروع فصل بهار تعدادی از افراد محلی برای کسب درآمدهای مقطعی و از روی ناآگاهی مطلق اقدام به جمع‌آوری انواع و اقسام قارچ های کوهی سمی از بستر طبیعی آن کرده و سپس باقیمت‌های بسیار گزافی در مقایسه با قارچ سالم، بهداشتی و کارخانه‌ای به عرضه و فروش هم استانی‌های خود می‌رسانند .

همچنین مصرف‌کنندگان این قارچ‌های کوهی با این ذهنیت کاملاً  اشتباه و غلط که خواص قارچ‌هایی که در محیط طبیعی روئیده‌اند بسیار باارزش‌تر از گونه کارخانه‌ای و بهداشتی آن است اقدام به خرید و مصرف این محصولات سمی  می‌کنند و نهایتاً بیماری‌ها و مسمومیت‌های فراوانی برای بعضی از مصرف‌کنندگان پیش می‌آید که متأسفانه فوت تعدادی از مصرف‌کنندگان قارچ سمی در کشور هرساله وجود داشته و این مسئله مسبوق به سابقه است.

در راستای اطلاع‌رسانی به مردم و تأکید هر چه بیشتر، انجمن صنفی پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی ایران با تأکید بر اینکه امکان تشخیص قارچ خوراکی از قارچ سمی توسط اشخاص عادی ممکن نمی‌باشد، از هم‌وطنان درخواست می‌کند از خرید قارچ فله که منشأ تولید آن کارخانه‌ای نباشد خودداری کنند و قارچ سالم و مفید و مغذی را به‌صورت بسته‌های ۲۰۰، ۴۰۰، ۸۰۰، ۱۰۰۰ و ۵۰۰۰ گرمی با لیبل مشخص کارخانه دارای پروانه بهره‌برداری خریداری کنند.

در این میان رسانه‌ها با فرهنگ‌سازی در خصوص مصرف قارچ‌های کارخانه‌ای و بهداشتی برای هم‌وطنان می‌توانند کمک شایانی در جهت بهبود سلامت ملی و کاهش بیماری‌های سرطانی می‌کند. قارچ پرورشی سمی نیست.

 

4-صحبت های جناب آقای دکتر افشار در نشست خبری انجمن پرورش‌ دهندگان قارچ خوراکی کشور با ما همراه باشید.

5- گزارش سخنان جناب آقای غلامعلی اسلامی زاده در نشست خبری انجمن پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی کشور

 

6-جناب آقای علی صدیق پناه رئیس هیئت‌مدیره انجمن پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی کشور در نشست خبری قارچ‌های سمی

 

 

7-آقای مهندس جواد اکبری بازرس انجمن پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی کشور در نشست خبری.

8-سخنان جناب آقای مهندس حیدری (پیشکسوت عرصه تولید) در نشست خبری انجمن پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی کشور

نشست خبری انجمن پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی در خصوص قارچ‌ سمی در ساعت ۱۳: ۳۰ با شناسایی دو گونه از قارچ‌های خودرو به‌عنوان علل مسمومیت هم‌وطنان و ارائه راهکار از سوی کارشناسان امر به‌کار خود پایان داد.

توضیحات جناب اسلامی زاده در مورد قارچ پرورشی در صدا و سیما

 

انعکاس و بازتاب استفاده از قارچ های سمی خودرو در صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران که متأسفانه به دلیل نبود شناخت و آگاهی از قارچ های پرورشی باعث آسیب و ضرر مالی به تولیدکنندگان قارچ کشور شد.

اخبار شبکه یک بعد از نشست خبری انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراكی كشور در رابطه با قارچ های سمی

 

قارچ‌های طبیعی سمی و عوارض آنها این بار در قارچ در سیما

 

متأسفانه این تصمیم گیری اشتباه افراد موجب شد تا جان خود را از دست بدهند.  از چیدن قارچ های وحشی و جنگلی برای حفظ جان خود و محیط زیست اکیدا خودداری کنید.

مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان با توجه به شرایط جوی در فصل بهار، هشدار داد: مردم هنگام گشت‌وگذار در طبیعت از مصرف گونه‌های مختلف قارچ که در دشت‌ها، باغ‌ها و جنگل‌ها رویده اند اجتناب کنند چون برخی از آنها سمی هستند و قابل‌تشخیص با انواع قارچ‌های خوراکی نیستند.

مسمویت ۳۵ نفر در آذربایجان شرقی

گفتنی است سال گذشته بالغ‌بر ۳۵ نفر از مردم آذربایجان شرقی به علت مصرف قارچ سمی دچار مسمومیت شدید شده بودند. استان آذربایجان شرقی با برخورداری از اقلیم‌های جغرافیایی و پوشش‌های گیاهی متنوع از شرایط مناسبی برای رویش انواع قارچ‌ها برخوردار است.

در شرایط جغرافیای و جوی این استان، پدیدار شدن قارچ‌های متنوع در مناطق مختلف جنگلی، باغی و کوهستانی، در فصل بهار همراه با افزایش نسبی امکانات و تمایلبیشتر مردم برای چیدن قارچ در هنگام سفر و گردش، احتمال بروز مسمومیت‌های قارچی را افزایش می‌دهد.

علائم زودرس مسمومیت قارچی

بر اساس گفته‌های کارشناسان اورژانس، تهوع و استفراغ، اسهال، شکم‌درد و تعریق از علائم زودرس مسمومیت قارچی است که گاهی علائم مغزی مانند توهم، خواب‌ آلودگی، تشنج و با بی‌قراری نیز با آن همراه می‌شود.

ابراهیم شیرانی، مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری، در خصوص اشتباهات رایج درزمینه تشخیص این قارچ‌ها افزود: اینکه برخی فروشندگان دوره‌گرد تمام گونه‌های قارچ را خوراکی می‌دانند، صحیح نیست چراکه بررسی کارشناسان نشان می‌دهد تشخیص قارچ سمی و غیر سمی تنها در آزمایشگاه امکان‌پذیر است.

تشخیص ظاهری سمی بودن قارچ غیرممکن است!

این مقام مسئول در ادامه تصریح کرد: تشخیص قارچ سمی و خوراکی از ظاهر آنها غیرممکن است، از این‌رو توصیه می‌شود از مصرف قارچ خودرو خودداری شود. شیرانی همچنین در سخنان خود از مسمومیت تعدادی از گردشگران و ساکنان محلی به‌واسطه مصرف قارچ‌های سمی طی سال‌های گذشته خبر داد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری، با اشاره با تشکیل کارگروه اطلاع‌رسانی در این زمینه به مردم در شهرستان‌ های کوهرنگ، اردل و کیار که مناطق عمده رویش قارچ‌های وحشی است،  گفت: مأموران هلال‌احمر، علوم پزشکی، منابع طبیعی و سازمان جهاد کشاورزی در این کارگروه عضو هستند.

گفتنی است ۱٬۴۰۰٬۰۰۰ هکتار از مساحت چهارمحال و بختیاری را مراتع و جنگل‌ها تشکیل می‌دهد که رقمی معادل ۸۶٫۵ درصد از سطح این استان است.

 

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا