بیماری‌ های قارچ خوراکی

آشنایی با بیماری حفره‌ دار شدن کلاهک + علائم آن

وقوع بیماری حفره‌ دار شدن کلاهک به‌صورت اتفاقی است و به‌ندرت خسارت اقتصادی ایجاد می‌کند. در برخی از موارد و در شرایط خاص،باکتری (p.tolaasii ) با علائم این بیماری مرتبط است و باکتری‌های دیگر مانند (Bacillus polymixa و Erwinia caratovora ) نیز در این مورد گزارش‌شده‌اند.

هاگ- برخی از محققان کنه‌ها و نماتود ها را در ایجاد بیماری حفره‌ دار شدن کلاهک اختلال مرتبط دانسته‌اند. بسیار متحمل است که حفره روی سطح قارچ در درجه اول، یک بیماری باکتریایی باشد و درنتیجه آلودگی در مراحل اولیه رشد کلاهک قارچ ایجاد شود.

درصورتی‌که فرایند پوسیدگی متوقف شود و قارچ به رشد خود ادامه دهد ناحیه فرورفته تیره یا حفره ایجاد می‌شود.

این بیماری اغلب با شرایط تبخیر بسیار پایین که پس از یک دوره تبخیر خوب به وجود می‌آید مرتبط است؛ وجود حفره‌ها کیفیت محصول را کاهش می‌دهد و اغلب آن را به محصولی غیرقابل فروش تبدیل می‌کند.

علائم بیماری

علائم بیماری به‌طور معمول در اواخر دوره برداشت و در اغلب موارد در فلاش سوم دیده می‌شود. حفره‌های بسیار کوچک لزج (۱ میلی‌متر یا کمتر)، تیره (اغلب سیاه) یا خراش‌های سوزنی شکل روی سطح کلاهک ایجاد می‌شود. با رشد قارچ مریض، ممکن است این لکه‌ها ازنظر اندازه بزرگ‌تر شوند.

این حفره ها ممکن است در کلاهک رخنه کرده و حفره‌ای را با عمق چند میلی‌متر ایجاد کنند. حفره‌ها به‌طور تصادفی در سطح قارچ ایجاد می‌شوند و ازنظر تعداد از ۱ تا ۱۰ یا حتی بیشتر روی سطح قارچ متغیر هستند.

*گفتنی است، این بیماری بیشتر اوقات آن‌قدر خطرناک نیست که در مورد آن اقدامات کنترلی اعمال شود.

نکات کلیدی برای مدیریت حفره‌دار شدن کلاهک

  • – شرایط پرورش را طوری تنظیم کنید که تبخیر از سطح قارچ‌های در حال رشد به خوبی انجام گیرد.
  • – اجازه ندهید که آب بیش از دو ساعت در سطح قارچ‌ها باقی بماند. در چنین شرایطی صرف‌نظر از اینکه جنبه‌های کنترلی دیگر به چه مقدار مورداستفاده قرارگرفته باشند.
  • – اطمینان حاصل کنید تا کنترل دما تا حد ممکن به‌صورت دقیقی انجام پذیرد چراکه دمای ثابت مانع از تشکیل نقطه شبنم خواهد شد.
  • – ۱۵۰ پی پی‌ام کلرین را در هر آبیاری مورداستفاده قرار دهید.
  • – قارچ‌های بیمار و بقایای قارچی (مانند ته قارچ‌ها) را بلافاصله دور بریزید و با استفاده از روش‌های درست مانع از انتشار باکتری شوید.
  • – تمام مواد تشکیل‌دهنده خاک‌پوششی را چه قبل و چه بعد از مخلوط کردن در محیطی دور از آلودگی نگهداری کنید.
با هاگ در بخش بیماری‌های قارچ خوراکی همراه باشید.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا