بیماری‌ های قارچ خوراکی

بیماری قارچ نمدی (myceliophora Iutea Syn)

بیماری قارچ نمدی (myceliophora Iutea Syn) که از سال‌ها قبل شناخته شده، به تازگی نامش را به نمدی تغییر داده‌اند. علت انتخاب این نام تشکیل لایه‌ نمدی و به هم بافته شده‌ای از میسلیوم زرد تا قهوه‌ای رنگ در محل اتصال کمپوست با خاک دهی و خاک پوششی تشکیل می‌شود.

در مراحل اولیه رنگ میسلیوم تفاوت چندانی با میسلیوم قارچ خوراکی ندارد و می‌توان آن‌ها را از روی لایه‌های نمدی از میسیلیوم قارچ خوراکی دکمه ای تشخیص داد.

اسپور های این قارچ هوازاد بوده و در صورت آلوده شدن خاک پوششی و کمپوست، مشکلاتی را ایجاد می‌کند. مواد تشکیل دهنده‌ی کمپوست، به خصوص کود مرغی و خاک از منابع مهم و اولیه‌ آلودگی هستند.جریان هوا نیز به راحتی باعث پخش اسپور ها می‌شود.

دمای فاز دوم تولیید کمپوست کمپوست سازی برای از بین بردن اسپور ها کافی است بنابراین آلودگی ثانویه مهمترین منشاء بیماری قارچ نمدی است بنابراین با رعایت همه جانبه بهداشت در مزرعه می توان بر آن غلبه کرد.

بیشترین خسارت زمانی به تولید و پرورش قارچ رخ می‌دهد که بستر در مراحل اولیه  به این بیماری مبتلا شود. با به‌کارگیری اقدامات شدید بهداشتی می‌توان مقادیر اولیه بیماری را تا حد ممکن کاهش داد و به این طریق میتوان این بیماری را کنترل کرد.

در هاگ با بخش بیماری‌های قارچ خوراکی بیشتر آشنا شوید.

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا