بیماری‌ های قارچ خوراکی

آشنایی با بیماری نکروزه شدن قسمت داخلی ساقه قارچ

در کنار تلاش فراوان تولید کننده گان قارچ خوراکی برای تولید بیشتر در سال های اخیر، متاسفانه گزارشات زیادی از بیماری نکروزه شدن قسمت داخلی ساقه وجود دارد که در بسیاری از موارد این بیماری درصد قابل توجهی از محصول را مبتلا کرده است.

عامل بیماری نکروزه شدن ساقه باکتری با نام  Ewingella americana  است که از قارچ های بیمار و آلوده جداسازی شده است. با تزریق این باکتری به قارچ های سالم، علائم بیماری در قارچ های سالم ظهور می کند.

باکتری E. americana معمولأ در فاضلاب و گنداب ها مشاهده می شود و گزارشاتی نیز وجود آن را در حلزون صدف دار اعلام کرده است.

این باکتری در خاک پوششی یا کمپوست دیده نشده و از آنها نیز جداسازی نشده است. تا کنون مطالعات دقیقی در مورد ارتباط این عامل بیماری و این مواد انجام نشده است.

علائم این بیماری

هنگام برش قارچ های بیمار در بافت مرکزی ساقه، تغییر رنگ به حالت قهوه ای دیده می شود. در برش طولی بافت قهوه ای رنگ از انتهای ساقه تا کلاهک دیده می شود.

این تغییر رنگ به ندرت به داخل بافت کلاهک نفوذ می کند. قارچ های مبتلا ممکن است در ظاهر خیس و مرطوب به نظر بیایند اما اغلب در زمان برداشت، بافت قهوه ای رنگ خشک می شود و به صورت کامل تجزیهشده و مرکز تو خالی را در زمان ساقه قارچ برجای می گذارد.

گاهی این بیماری با خیساب شدن(پر آبی بافت) ساقه قارچ در مراحل اولیه رشد در ارتباط است اگرچه با گذشت زمان علامت خیساب بودن ساقه ممکن است محو شود.

دمای پایین و غیر معمول کمپوست پس از پین زایی فلاش اول ممکن است در ایجاد این علائم نقش داشته باشد.

در این بیماری بر خلاف پوسیدگی نرم، پوسیدگی از بافت مرکزی ساقه فراتر نمی رود. امکان دارد که شرایط مطلوب برای توسعه هر دو بیماری پوسیدگی نرم و پوسیدگی مرکزی ساقه یکسان باشند و همین شرایط منجر به بروز این اختلالات شود. نوع علائم بوجود آمده به نوع باکتری که بافت قارچ را آلوده کرده بستگی دارد.

کنترل این بیماری

از آنجایی که میان میزان آب موجود در بستر کشت و گسترش علایم پوسیدگی داخلی ساقه ارتباط وجود دارد؛ ضروری است تا همیشه شرایط تبخیر را در سطح بستر قارچ در حد مطلوب و مناسب حفظ شود ممکن است، استفاده از کلرین در غلظت ۱۵۰ پی پی‌ام، جمعیت باکتری را کاهش دهد.

نکات کلیدی در مورد مدیریت این بیماری

  • – بهبود تبخیر از سطح بستر
  • – شرایط پرورش را طوری تنظیم کنید که تبخیر از سطح قارچ‌های در حال رشد به خوبی انجام بگیرد.
  • – اجازه ندهید که آب آبیاری پیش از دو ساعت در سطح قارچ‌ها باقی بماند و بلافاصله پس از ابیاری برای خشک کردن سطح قارچ با افزایش دور فن به مدت 3-4 ساعت اقدام نمایید .
  • – اطمینان حاصل کنید تا کنترل دما تا حد ممکن به‌صورت دقیق انجام بگیرد چرا که دمای ثابت مانع از تشکیل نقطه شبنم خواهد شد.(حفظ دمای هوای سالن در حدود 17 درجه)
  • – استفاده از آب کلرینه به میزان ۱۵۰ پی پی‌ام را در هر 100 لیتر آب آبیاری.
  • – قارچ‌های بیمار و بقایای قارچی (مانند ته قارچ‌ها) را بلافاصله از سالن خارج  و آن را در فاصله مناسبی حدود 500 متر از مزرعه تخلیه کنید .
  • – تمام مواد تشکیل دهنده خاک پوششی را چه قبل و چه بعد از مخلوط کردن در محیطی پاکیزه وبه دور از آلودگی نگهداری کنید.
با بیماری‌های قارچ خوراکی در هاگ آشنا شوید.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا