بیماری‌ های قارچ خوراکی

بیماری های نادر پرورش قارچ

در بین بیماری‌های قارچ خوراکی گروهی بسیار خطرناک و شایع و گروهی دیگر بسیار بیماری های نادر و کم خطر هستند که در زیر به معرفی تعدادی از آنها پرداخته می شود .

بیماری ساقه کرکی

این بیماری به‌وسیله‌ی قارچ Mortierella bainieri تولید می شود و با رشد سطحی میسلیوم بر روی کمپوست اسپان قارچ زده مرتبط است. این بیماری در حقیقت نوعی کپک هرز محسوب می شود.  از علائم بارز این کپک هرز می‌توان به پوست انداختن ساقه‌ی قارچ آلوده و پشمالو شدن ظاهر قارچ اشاره کردد.

عموماً کلاهک و ساقه تغییر رنگ می‌دهد و با گسترش بیماری قارچ به رنگ قهوه‌ای تیره تغییر رنگ می‌دهند. عامل این بیماری دارای میسیلیوم خاکستری و سفیدرنگی است که بر روی قارچ آلوده و خاک‌پوششی اطراف آن رشد می‌کند. شباهت این بیماری به بیماری تار عنکبوتی باعث شده تشخیص این دو به‌وسیله‌ی رنگ میسلیوم ها ممکن است.

روی این‌گونه قارچ‌ها علائمی به رنگ قهوه‌ای وجود دارد که بارنگ زرد احاطه‌شده است. این عامل توده‌هایی از اسپورانژیم و اسپورانژیواسپورها را تولید و به کمک آنها پراکنده می‌گشود.

اسپورها ممکن است به کمک هوا و آب هم منتقل می‌شوند. این‌گونه در خاک زندگی می‌کند که مهم‌ترین منبع تغذیه‌ی آنهاست.
از آنجا که خسارت وارده با این بیماری بسیار محدود است نیازی به مبارزه در سطح گسترده در مزرعه احساس نمی شود . تنها به پوشیدن قارچ آلوده بر روی بستر با نمک اکتفا می شود .

بیماری کنیدیوبولوسی

عامل این بیماری نادر دارای میسلیوم سفید و نازک است که گاهی دارای رشد زیاد روی خاک‌پوششی بوده وکاهش راندمان را به همراه دارد.قارچ عامل این بیماری در قارچ ها ، در انسانو حشرات نیز اختلالاتی تولید می کند .

زمانی که عامل این بیماری وارد خاک پوششی شود توانایی خسارت سنگین را دارا خواهد بود . وجود تعداد زیادی مگس مرده بر روی خاک‌پوششی  علاوه بر اینکه منبع آلودگی محسوب می شود ، محیط خوبی را برای رشد عامل این  بیماری ایجاد می‌کند.

بیماری گلیو کلادیومی

این بیماری نادر توسط عوامل  G.deliquescens و G.Virens به ترتیب  با منشاء اروپا و هند ایجاد می شود و در تحقیقات ارتباط آن با گونه‌هایی از تریکو درما شناسایی شده است. رشد آن معمولا از خاک پوششی و در محل تشکیل پین‌ها آغاز می‌شود.

میسلیوم این قارچ به‌صورت پنبه‌ای و سفیدرنگ بوده وبه ‌سرعت روی خاک گسترش می‌یابد و در ادامه تولید یک بافت و توده سبزرنگ بر روی خاک می کند.

قارچ‌های در حال تشکیل به‌وسیله‌ی میسلیوم در حال رشد عامل این بیماری پوشیده و آلوده می شوند ولی در قارچ‌های که زودتر رشد کردند آلودگی اولیه از انتهای ساقه شروع‌شده و رنگ ساقه را به رنگ سیاه متمایل می‌کند.

عامل بیماری توانایی الودگی قارچ خوراکی را از درون قارچ نیز دارد و در مرحله بعدآلودگی، میسلیوم خاکستری در بیرون آن مشهود می‌شود و در آخر لکه‌هایی به رنگ قهوه‌ای که مدل ضعیف شده لکه‌ی باکتریایی است و به آن شباهت‌هایی دارد بر روی قارچ آلوده ظاهر می‌شود.

در گونه دوم لکه‌هایی با بافت مرده ولی قهوه‌ای‌رنگ شکل می‌گیرد که ممکن است از کلاهک به ساقه راه یابد و درنهایت عامل بیماری، قارچ را می پوشاند .

این بیماری به قارچ‌کش‌های بنزیمیداز ولی حساس هستند برای کنترل و مبارزه با آن استفاده از این سموم توصیه می شود .

بیماری لکه هرمیاتیسی کلاهک

عامل Hormiactis alba سبب ایجاد لکه بر روی کلاهک قارچ خوراکی می‌شود. از علائم آن می‌توان به لکه‌های قهوه‌ای نامنظم با قطر ۱۰ میلی‌متر اشاره کرد که بر روی هر قسمت از کلاهک قارچ ممکن است ایجاد شود و ممکن است از گونه‌های رامولاریا باشد که به‌ آسانی توسط نمک، حذف بیماری، وقار چکش‌های ب نزیمیدازولی کنترل می‌شود.

بیماری سفیدک تیغه قارچ

در این بیماری همان‌طور که از نامش پیداست رشد تیغه‌ها متوقف می‌شود و رشد میسیلیوم سفید قارچ بیماری زا بر روی کلاهک دیده می‌شود. عامل این اختلال کپک  Verticillium lamellicola است. اما ممکن است در آزمایشگاه دوباره این علائم ظاهر نشود در اعلام عامل بیماری شبهاتی وجود دارد .

با هاگ همراه باشید و در مورد بیماری‌های قارچ خوراکی بیشتر بدانید.
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا