بیماری‌ های قارچ خوراکی

کپک سبز تریکودرما + روش جلوگیری

بیماری تریکودرما (Trichoderma) از نوعی قارچ انگلی بوجود می آید!

کپک سبز تریکودرما (Trichoderma) که به “Green Mold” نیز مشهور است، یکی از بیماری های جدی و خطرناک در صنعت پرورش قارچ و تهدیدی قابل توجه برای کشت قارچ می باشد. این بیماری در واقع یک پاتوژن قارچی است که کمپوست و بستر رویش قارچ را آلوده میکند و پتانسیل وارد کردن خسارات سنگین به تولید کننده قارچ را دارا می باشد.

این کپک باعث تجزیه چوب و بقایای گیاهان نیز می‌شوند. این ویژگی می تواند اثرات مفیدی برای پاک‌سازی محیط طبیعت از مواد و پسماند سلولزی داشته باشد اما برای کشاورزی اصلا مفید نیست. این کپک به عنوان یک انگل فرصت‌طلب میتواند با قارچ و دیگر گیاهان، همزیستی کند و منابع غذایی آنها را مصرف کند و به آنها آسیب برساند. از این رو درک الگوهای رشد و علل به وجود آمدن تریکودرما و اقدامات پیشگیرانه برای محافظت از محصولات قارچ، بسیار مهم است.

 

بیماری تریکودرما (Trichoderma spp) دارای گونه‌های متعددی (5 نوع اصلی) است که از نظر توانایی ایجاد بیماری متفاوت هستند. یکی از مشخصه های مهم این جنس تولید اسپور به تعداد بسیار زیاد است. گونه های متنوعی از جنس تریکودرما بر روی قفسه های چوبی سالن های پرورش قارچ رشد می کنند که متاسفانه اسپور همگی سبب لک دار شدن، کلاهک قارچ بر روی بستر می شود.

مهمترین گونه های کپک قارچی تریکودرما عبارت است از:

  • T.harzianum
  • Trichoderma aggressivum
  • Trichoderma viride
  • T.virens
  • T.knoingii
  • T.atroviride
  • T.avreoviride
  • T.pseudokoningii

این کپک موجب کاهش قابل توجه در راندمان و تولید محصول بستر خواهد شد. در کنار افت در میزان تولید، خسارت دیگری که توسط این کپک به سالن وارد می شود، آلوده شدن کلاهک قارچ و در نتیجه لک دار شدن آن می شود که افت در بازار پسندی محصول را بهمراه خواهد  داشت.

این عفونت می تواند در هر مرحله ای و به صورت های گوناگون کشت را درگیر کند. این بیماری می تواند از طریق تأسیسات کمپوست، در حین حمل و نقل کمپوست، در هنگام عملیات پر کردن/تخلیه سالن، مزرعه را آلوده کند. برای پیشگیری و کنترل اثرات این بیماری باید اقدامات بهداشتی را بصورت دقیق انجام دهید.


 

علائم کپک سبز تریکودرما

علائم متعددی برای تریکودرما تهاجمی وجود دارد ، اما تشخیص علائم اولیه دشوار است. مهم است که بدانید بیماری در مراحل مختلف آن چگونه به نظر می رسد تا بتوانید به سرعت با عفونت مقابله کنید.

این بیماری در ابتدا با نمایان شدن یک توده میسلیومی خاکستری رنگ، بر روی سطح خاک پوششی شروع می‌شود و سپس به رنگ سفید تغییر می کند و بسیار متراکم می شود. با گذشت زمان 3 الی 5 روز، هاگ‌زایی گسترده ایجاد می شود که سطح توده را میپوشاند و منجر به ایجاد تکه های سبز تیره بر روی کمپوست یا خاک پوششی می شود. (علت نامگذاری کپک سبز نیز همین موضوع می باشد.)
این هاگ های سبز رنگ متوانند از طریق چسبیدن به مگس‌ها، کنه ها، تجهیزات و لباس کارگران پخش شده و مزرعه را آلوده نمایند.

غالبا همراه با کپک سبز، جمعیت بزرگی از کنه‌های فلفل قرمز (red pepper) در بستر مشاهده می شود که علت آن تغذیه این کنه از اسپورهای سبز رنگ کپک، است. وجود این کنه ها نیز یکی از نشانه های وجود کپک سبز در بستر رویش قارچ به شمار می رود.

 

علائم دیگر ابتلا به این بیماری عبارتند از افزایش جزئی دمای کمپوست (30 الی 35 درجه)، در طول زمان تشکیل میسلیوم کپک و تولید هاگ و همچنین بوی مشخص پراکنده شده در سالن، می باشد. ایجاد لکه های قهوه‌ای رنگ بر روی کلاهک یا ساقه قارچ (بویژه در نزدیکی محل تماس پایه قارچ با خاک)، از دیگر علائم کپک سبز میباشد.

با ظهور لکه های سبز، رشد قارچ بر روی بستر تقریبا غیرممکن میشود زیرا کپک تمام منابع غذایی را مصرف میکند. اگر هم قارچی بتواند رشد کند، کیفیت پایینی خواهد داشت و لکه های قهوه‌ای یا کنه‌های فلفل قرمز، روی کلاهک آن قابل مشاهده خواهد بود.

برخی دیگر از  انواع کپک های مربوط به کمپوست نیز رنگ سبز تولید میکنند.

 

علل و شرایط رشد کپک سبز تریکوردما

درک شرایط محیطی که باعث رشد بیماری تریکودرما می شود به شما کمک می کند از آلودگی آن جلوگیری کنید. آلوده شدن محصول قارچ یا سالن پرورش به وسیله هاگ تریکودرما انجام میشود. این هاگ ها می توانند به کارگران مزرعه قارچ، لباس هایشان، تجهیزات و سطوح اطراف مزرعه قارچ، مگس ها یا کنه های قارچ بچسبند و با آنها وارد سالن پرورش شوند.

عفونت می تواند از طریق کمپوست، در حین حمل و نقل بلوک های کمپوست یا در عملیات پر کردن/تخلیه سالن و … رخ دهد. برای پیشگیری و کنترل اثرات این بیماری باید اقدامات بهداشتی دقیق را دنبال کنید. عدم استریل کردن صحیح سطوح و وسایل یا استفاده مجدد از بسترهای آلوده، خطر ابتلا به بیماری کپک سبز را بالا خواهد برد.

همانطور که گفته شد تریکودرما از مواد آلی تغذیه می کند. وجود بسترهای کمپوست نشده یا کمپوست آلوده می تواند به عنوان یک منبع مغذی عمل کند و کلونیزاسیون تریکودرما را ممکن کند

رشد تریکودرما در کمپوست

همانطور که گفته شد، تریکودرما از مواد آلی تغذیه می کند. وجود کلش در بسترهای کمپوست نشده یا کمپوست آلوده می تواند به عنوان یک منبع غذایی غنی برای تریکودرما عمل کند و کلونیزاسیون کپک سبز را ممکن سازد.

مخرب ترین گونه کپک سبز تریکودرما، گونه “T.harzianum” و بعد از آن “T.aggressivum” است که از ابتدا وارد کمپوست شده و باعث آلودگی آن می شود.

آلودگی در ابتدا در مرحله اسپانران (Spawn-ran ریشه دوانی) و با ایجاد توده میسیلیومی سفید رنگ، عمدتا در کناره کیسه ها، بلوک و قفسه ها، نمایان می شود و در مرحله تولید اسپور به رنگ سبز تیره در خواهد آمد.

بالا بودن نسبت C/N (در محدوده 22-23) به دلیل وجود کلش‌های کمپوست نشده باشد و یا کاهش میزان نیتروژن، احتمال آلودگی کمپوست به این کپک را بالا می برد. همچنین PH (میزان اسیدیته) زیر 6 شرایط را برای رشد این کپک مساعد تر خواهد کرد.

کمپوست تولیدی در ادامه فرآیند، پتانسیل آلوده شدن را در فاز 2 ساخت کمپوست ،توسط اسپان آلوده, عدم رعایت نکات بهداشتی در مرحله پرورش و ماشین‌آلات آلوده دارد.این کپک به دلیل تولید اسپور بسیار زیاد توان انتشار بسیار بالایی دارد.

آلودگی با گونه  T.aggressivumدر تونل‌ های فاز سه باعث می‌شود تا دمای کمپوست به ۳۰-۳۵ درجه افزایش یابد که در نتیجه آن بخش قابل توجهی از میسیلیوم ها به دلیل گرما و بخش دیگر به دلیل تولید توکسین از بین خواهند رفت .

درهر صورت با ورود این کپک به  بستر  و رشد در آن، در هنگام هوادهی و سرد کردن بافت میسیلیومی تریکودرما بر روی خاک ظاهر می‌شود و در نتیجه در این منطقه از بستر هیچ قارچی رشد نخواهد کرد .


 

پیشگیری از کپک سبز تریکودرما

با توجه به ماهیت تهاجمی کپک سبز و آسیب اقتصادی هنگفتی که برای تولیدکنندگان قارچ خوراکی ایجاد می کند، نیاز مبرمی به اقدامات پیشگیرانه و کنترل عفونت وجود دارد که باید بر اساس تشخیص زودهنگام گونه‌های مختلف Trichoderma باشد.

روش‌های مولکولی غربالگری برای تشخیص زودهنگام آلودگی به تریکودرما، در حال حاضر بهترین گزینه است، اما این روش ها در مزارع کوچک کاربردی نیست و ما به بیان روش های دیگر نیز میپردازیم.

ضدعفونی قفسه‌های چوبی قبل از پر سالن، جمع‌آوری قارچ‌ها، پایه و بقایای قارچ‌های چیده شده از سطح بستر و کف سالن، تولید و مصرف کمپوست با کیفیت، اطمینان از مصرف اسپان بدون آلودگی، رعایت نکات بهداشتی، پخت سالن ها در پایان دوره برداشت، مبارزه موضعی با لکه های کپک سبز در ابتدای مرحله ظهور بر روی بستر با نمک، ضدعفونی تجهیزات کشت و خاکدهی قبل از مصرف، مبارزه با مگس های قارچ، فیلتراسیون تمام فن های تونل ها و هواساز سالن ها از نکات مهم در امر پیشگیری و کنترل این بیماری به شمار می‌آید.

پروتکل‌های بهداشتی مناسب:

از تمیز کردن و ضدعفونی کامل مناطق رشد، تجهیزات و ابزار با استفاده از قارچ کش های مناسب اطمینان حاصل کنید. به طور مرتب مواد قابل استفاده مجدد را جایگزین یا استریل کنید تا از تجمع اسپور جلوگیری شود.

روش‌های کشت بهداشتی

از بسترهای پاستوریزه و کمپوست با عملیات حرارتی مناسب برای از بین بردن آلاینده های احتمالی استفاده کنید. از استفاده از مواد آلی کمپوست نشده در فرآیند رشد خودداری کنید. روی بسترهای باکیفیت سرمایه گذاری کنید.


 

کنترل و درمان کپک سبز تریکودرما

اپیدمی‌های شدید کپک سبز در طول دهه های 1980 در انگلیس و 1990 در آمریکا شروع شد و باعث توسعه رویکردهای مولکولی برای نظارت و تشخیص تریکودرما شد. امیدوارکننده‌ترین ابزار مولکولی، روش‌های مبتنی بر اسید نوکلئیک (NA) هستند.

 

انزوا و قرنطینه:

اگر کپک سبز دیدید، بستر یا سینی قارچ آلوده را فورا جدا کنید! این کار از گسترش تریکودرما به مناطق دیگر جلوگیری می کند. فوراً مواد آلوده را حذف و از بین ببرید. سریع عمل کنید، کپک سبز پس از ایجاد به سرعت رشد می کند.

برای جدا کردن می توانید دستمال مرطوبی روی ناحیه آلوده قرار دهید و سپس روی آن را با نمک بپوشانید؛ دقت کنید که نمک تمامی درزها و منافذ اطراف دستمال را بپوشاند.

رشد تریکودرما در کمپوست

نکات مهم در کنترل مبارزه با کپک سبز قارچ

  • حذف چوب در طبقه بندی سالن ها
  • استفاده از فیلتر ها در هواساز سالن های پرورش و تونل های کمپوست
  • نگهداری غلظت آمونیاک در تونل های پاستوریزاسیون کمپوست، به مدت 3 ساعت درغلظت ppm450
  • ضدعفونی کردن ادوات، ماشین آلات بلوک زن، سالن‌های کشت، راهروها و …
  • پوشش بستر پس از تخته کوبی بستر با روزنامه یا نایلون تا لحظه خاکدهی
  • جمع آوری قارچ ها و پایه های افتاده روی بستر و زیر طبقات
  • مبارزه مستقیم با کپک سبز با استفاده از نمک و یا محلول قارچ‌کش روی لکه های بیماری
  • مبارزه شیمیایی با کپک سبز با قارچ کش موثر مثل کاربندازیم در زمان های مناسب
  • مبارز موثر با مگس های قارچ و کنه ها؛ شامل درزبندی سالن‌های پرورش و نصب قله های نوری مبارزه شیمیایی
  • رعایت نکات بهداشت فردی پرسنل بویژه پرسنل قارچ‌چین، کارگران تخته کوبی و خاکدهی
  • Cook-out موثرسالن های پرورش، پس از پایان برداشت قارچ، در دمای 70 درجه سانتیگراد به مدت 10 الی 12 ساعت

 

گردآوری، ترجمه و تحریر توسط تیم رسانه هاگ
کپی فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بیماری‌های قارچ خوراکی با هاگ همراه باشید.
4.2/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا