اخبار اقتصادی صنعت قارچ

بیم و امیدهای تولیدکنندگان قارچ

تهیه قارچ با کیفیت مستلزم صرف هزینه بالا برای زیرساخت‌های بخش تولیدی است

بیم و امیدهای تولیدکنندگان قارچ، طرح معافیت مالیاتی در این حوزه را موفقیتی بزرگ برای تولیدکنندگان قارچ عنوان کرد و گفت: انجمن صنفی پرورش قارچ حدود ۱۰ سال است که درخواست خود را با سازمان امور مالیاتی برای معافیت از پرداخت مالیات مطرح کرده است.

به گزارش خبرگزاری هاگ- در یک اقدام مناسب و بجا، شورای اقتصاد و وزارت جهاد کشاورزی در طی همکاری‌های خود این مشکل تولیدکنندگان برطرف شد و پس از پیگیری‌های مختلف، مسئولان وزارت امور دارایی در حوزه سازمان امور مالیاتی مجاب شدند که بستر قارچ و کمپوست که برای کشت قارچ مورداستفاده قرار می‌گیرد، مرتبط با حوزه کشاورزی است و جزو صنعت به‌حساب نمی‌آید و از این پس مالیات ارزش‌افزوده و مالیات مستقیم مرتبط با تولید بستر کشت قارچ‌های خوراکی در زیرمجموعه ماده 81 معافیت مالیات مرتبط با بخش کشاورزی قرار می‌گیرد.

اهمیت معافیت پرداخت مالیات برای تولیدکنندگان قارچ

علی صدیق‌پناه، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی پرورش قارچ خوراکی کشور، ضمن تأکید بر اهمیت معافیت پرداخت مالیات برای تولیدکنندگان قارچ، توضیح داد: با افزایش قیمت دلار و گران شدن نهاده‌های تولیدی، هزینه تولید قارچ نیز افزایش یافت که موجب شد واحدهای تولیدی کوچک‌تر دچار مشکل شوند و قیمت تمام‌شده قارچ نیز افزایش یابد.

با توجه به این شرایط می‌توان دورنمای خوبی در حوزه تولید قارچ پیش‌بینی کرد و هزینه تولید را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهد. وی در ادامه از احیای صندوق پشتیبان تولیدکنندگان قارچ خوراکی خبر داد و گفت: تهیه قارچ باکیفیت و سالم مستلزم صرف هزینه بالا برای زیرساخت‌های این بخش تولیدی است.

صندوق پشتیبان تولیدکنندگان قارچ خوراکی

بر همین اساس،  اعضای هیئت‌امنای واحدهای تولیدی بستر رویش قارچ (کمپوست) تصمیم گرفتند مبلغی معادل ۱۰ تومان را به ازای فروش یک کیلوگرم کمپوست، در صندوق پشتیبان تولیدکنندگان قارچ خوراکی ذخیره کنند.

در جریان این موضوع پیشنهادی قرار است، این صندوق  مبلغ اندوخته شده را صرف بازار سازی در بخش صادرات، حفظ تولید پایدار و تبلیغات برای افزایش سرانه مصرف کند و همچنین قارچ مازاد تولیدی را برای فرآوری و تهیه قارچ بلانچ و کنسرو شده برای مناطقی که فاقد واحدهای تولیدی قارچ هستند، از تولیدکنندگان خریداری کند.

صدیق‌پناه در ادامه صحبت‌های خود، با اشاره به بیم و امیدهای تولیدکنندگان قارچ و شفاف‌سازی روند تولید و عرضه، نصب هولوگرام بر روی محصولات تولیدی قارچ را از دیگر برنامه‌های انجمن صنفی پرورش قارچ خوراکی اعلام کرد و اضافه کرد: ماه گذشته از هولوگرام اطمینان سلامت محصولات قارچی رونمایی شد و کارهای ثبت و سفارش آن در حال انجام است.

روند اجرایی نصب هولوگرام‌ها بدین‌صورت می‌باشد که  بر روی بسته‌های ۲۰۰، ۴۰۰، ۸۰۰ و ۱۰۰۰ گرمی محصولات قارچی ثبت‌شده و همچنین قرار است بر روی کارتن‌های حمل‌ونقل بسته‌های قارچی نیز ثبت شود تا رستوران‌ها و اغذیه‌فروشی‌ها از سلامت محصولات قارچی اطمینان یابند.

برنامه‌های انجمن قارچ خوراکی

رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی پرورش قارچ خوراکی کشور با اشاره به بیم و امیدهای تولیدکنندگان قارچ و برنامه‌های انجمن قارچ خوراکی، تصریح کرد: با توجه به مشکلات ایجادشده درزمینه قارچ‌های وحشی، برخی از واحدهای تولیدی با مشکل جدی مواجه شدند، اما با تلاش و صبر تولیدکنندگان قارچ، مقدار تولید امسال به ۱۶۰ هزار تن رسید که امیدواریم طبق برنامه ششم توسعه، در سال ۱۴۰۱ مقدار تولید خود را به ۲۰۰ هزار تن برسانیم.

دورنمای تولید کشور

از دیگر اهداف این برنامه، می‌توان به افزایش دو برابری تولید قارچ در سال ۱۴۰۴ اشاره کرد. طبق مذاکرات انجام‌شده انجمن صنفی قارچ با معاونت امور باغبانی، در صورت بهتر شدن شرایط در حوزه افزایش تولید قارچ  ، می‌توان بر روی صادرات این محصول تا ۶۰ هزار تن نیز تمرکز کرد.

با صادرات قارچ می‌توان در بازارهای بین‌المللی حضور یافت و ارز را در کشور به جریان انداخت و همچنین برای جوانان اشتغال‌زایی کرد.

صدیق‌پناه در تکمیل سخنان خود توضیح داد: قارچ محصولی با مزایا و خواص فراوان است، بسیاری از کشورهای اروپایی مقدار مصرف سرانه خود را تقریباً به پنج کیلوگرم رسانده‌اند؛ بنابراین افزایش مصرف سرانه کشور در حد مصرف سرانه جهانی (۵/۲ کیلوگرم) از دیگر برنامه‌های ماست. وی تأمین کمپوست مورد نیاز برای رشد قارچ را به دو روش، امکان‌پذیر دانست و گفت: برای تأمین خاک پوششی موردنیاز می‌توان آن را از منطقه مشخص‌شده توسط سازمان جنگل‌ها و مراتع برداشت و منطقه تخلیه‌شده را با خاک دیگر جایگزین کرد. روش دیگر تأمین خاک پوششی، واردات آن است؛ اما برای جلوگیری از خروج ارز، روش اول مناسب‌تر به نظر می‌رسد.

نصب تابلوهای ممنوعیت مصرف قارچ‌ های سمی و خودرو

صدیق‌پناه در پایان، ضمن هشدار در خصوص مصرف قارچ‌های وحشی، از رئیس سازمان مراتع و جنگلبانی خواست تابلوهایی در مراتع و جنگل‌های تحت نظارت سازمان نصب شود و عموم مردم را از مصرف قارچ‌های خودرو بازدارد. وی افزود: بسیاری از قارچ‌های روییده در جنگل‌ها و مراتع، سمی هستند و مردم باید از مصرف آن‌ها خودداری کنند تا دوباره شاهد درگذشت هم‌وطنانمان براثر مصرف قارچ‌های سمی نباشیم. همچنین برخی از قارچ‌های خودرو در مراتع و جنگل‌ها ممکن است از جنبه تحقیقاتی و ژنتیکی اهمیت داشته باشند و کندن آن‌ها به سرمایه علمی کشور لطمه می‌زند. لازم به ذکر است استفاده از قارچ‌های بسته‌بندی و نشان‌دار شده یکی از امن‌ترین و سالم‌ترین روش‌های مصرف قارچ محسوب می‌شود.

اخبار اقتصادی صنعت قارچ را در هاگ بخوانید.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا