اخبار جهان در حوزه قارچاخبار صنعت قارچ

تأسیس مرکز تولید قارچ چند میلیون دلاری

تبدیل کارخانه رنگ‌آمیزی خودرو هولدن به مرکز تولید قارچ اگزوتیک

آدلاید در آستانه تبدیل شدن به پایتخت قارچ اگزوتیک استرالیا با تأسیس مرکز تولید قارچ چند میلیون دلاری گروه غذایی اپیکور است. این مرکز در نوع خود در استرالیا، منحصر به فرد محسوب می‌شود زیرا هدف آن ارائه بیش از 20000 تن قارچ اگزوتیک به بخش خرده فروشی مصرف کننده در سال است و در این فرآیند تا 350 شغل محلی ایجاد می‌کند.

این مرکز در حال حاضر در 4000 متر مربع در جایی که قبلا بخشی از کارخانه رنگ‌آمیزی خودرو هولدن بود، ساخته شده و شامل شش اتاق رشد به طول 20 متر و ارتفاع 6 متر است. پیش از پایان سال 2024، این مرکز قرار است به 35000 متر مربع گسترش یابد، که در آن هزاران قارچ صدفی،  شیتاکه، انوکیتاکه، شاه صدف و یال شیر در ستون‌های عمودی تا 13 متر رشد خواهند کرد.

مرکز تولید قارچ اگزوتیک
مرکز تولید قارچ چند میلیون دلاری

گروه غذایی اپیکور (EFG) تولیدکننده طیف وسیعی از قارچ های اگزوتیک و همچنین مواد غذایی کم آلرژن و فاقد گلوتن است. بیشتر محصولات آن بر پایه قارچ صدفی است و شامل همبرگرها و سوسیس‌های گیاهی است که در سوپرمارکت‌های سراسر کشور ارائه می‌کند.

هدف این شرکت کاهش قابل توجه وابستگی استرالیا به قارچ های اگزوتیک وارداتی است که به دلیل طعم عالی، تطبیق پذیری و مزایای سلامتی که به ارمغان می آورند، به طور فزاینده‌ای محبوب هستند. کنت کینگ، مدیر اجرایی EFG توضیح می‌دهد: «تقریباً 85 درصد از عرضه قارچ‌هایاگزوتیک استرالیا از واردات تامین می‌شود. ما در حال تأسیس تنها کارخانه تولید قارچ عمودی استرالیا در استرالیا هستیم که کل چرخه پرورش قارچ در آزمایشگاه، رشد و توزیع محصولات تازه با استفاده از روش‌های کشاورزی احیاکننده، فرآوری و تولید محصولات قارچ را مدیریت می‌کند.»

این مرکز در حال حاضر در مرحله یک توسعه خود است و تا پایان سال 2024 قصد دارد به یک رهبر جهانی در تولید قارچ و تولید محصولات مرتبط تبدیل شود و حتی برنامه‌هایی برای تولید چرم میسلیوم دارد “Mylo” یک چرم پایدار جدید است که در خارج از کشور از قارچ ساخته شده که ظاهر و احساسی شبیه به چرم حیوانات دارد.

کینگ افزود: “ما در حال حاضر 31 کارمند و 60 نفر را به صورت قراردادی استخدام کرده‌ایم، اما هدف این است که تا پایان سال آینده 350 شغل تمام وقت برای افراد با هر توانایی ایجاد کنیم.” با توجه به اینکه تولید در ساعات کاری عادی انجام می‌شود، تاکید بر ایجاد تعادل کار و زندگی برای کارکنان است.

ایجاد ۳۵۰ شغل محلی با تاسیس کارخانه پرورش قارچ میلیون دلاری
ایجاد ۳۵۰ شغل محلی با تاسیس کارخانه پرورش قارچ میلیون دلاری

آقای نیک چمپیون نماینده وزیر تجارت و سرمایه گذاری گفت: “گروه غذای اپیکور داستانی خارق العاده از یک تجارت محلی است که در سایت قدیمی هولدن در حال گسترش است و به آنها اجازه می‌دهد به مشتریان جدید دست یابند و سوپرمارکت ها و فروشگاه های تخصصی ما را با محصولات استثنایی عرضه کنند.” وی افزود: « تغییر کاربری Lionsgate نشان دهنده سازگاری آن برای حمایت از یک بخش تولیدی قوی در استرالیای جنوبی است.»

دکتر Leanne McGrath، مدیر ارشد علمی EFG، گفت: «قارچ‌های اگزوتیک به طور فزاینده ای به عنوان یک منبع غذایی کامل جایگزین برای افراد با هر فلسفه رژیم غذایی محبوب شده اند. استرالیایی‌ها بهترین دسترسی را به قارچ های اگزوتیک نداشته‌اند و این چیزی است که ما قصد داریم آن را برطرف کنیم.»

ارزش غذاهای خوراکی داخلی 3.7 میلیارد دلار و صادرات به ارزش 1.6 میلیارد دلار در مدت مشابه است که معادل رشد سالانه 3 درصدی است (CSIRO 2018). EFG در نظر دارد تا ماه می امسال 10000 همبرگر قارچ در هفته تولید کند. پس از آن توپک‌های قارچ، سوسیس و کرامبل در اواخر سال به دنبال خواهد داشت.

همبرگر گیاهی خوش‌طعم با قارچ صدفی
همبرگر گیاهی خوش‌طعم با قارچ صدفی

دکتر مک گرات افزود: «بسیاری از محصولات همبرگر گیاهی موجود در بازار به اندازه کافی، بدون آلرژی یا خوش طعم نیستند. ما با استفاده از قارچ صدفی تازه رشد کرده خود، همبرگرهای طبیعی سالمی درست می کنیم که خوشمزه هستند و بافتی دارند که واقعاً خوشمزه است و همچنین فیبر و مواد مغذی بیشتری دارند.»

در سال 2019، ارزش بازار غذاهای گیاهی در سراسر جهان 11.1 میلیارد دلار برآورد شد. پیش بینی می شود که این رقم به طور پیوسته افزایش یابد و در سال 2027 به حدود 34 میلیارد دلار برسد (Statista، 2022).

منبع: گلوبال نیوز


به نظر می‌رسد این ایده برای تبدیل صنایع خودرویی ایران خودرو و سایپا یا حتی کارخانجات تولید سیگار که با بهانه پرسنل مشغول به کار و بیکاری طیفی عظیم از شاغلان به تولید محصولات بی کیفیت ادامه می‌دهند بسیار کاربردی باشد! و بتوان آنها را به موسساتی با بازدهی قابل قبول در سطح بین الملل تبدیل نمود

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا