کتابخانه قارچ

کتاب تئوری کمپوست سازی قارچ خوراکی دکمه ای

تالیف بهروز پیرایش

کتاب تئوری کمپوست سازی قارچ خوراکی دکمه ای به تالیف بهروز پیرایش و نشر و چاپ سپیدان می باشد.

  • عنوان: کتاب تئوری کمپوست سازی قارچ خوراکی دکمه‌ای
  • نویسنده: بهروز پیرایش
  • ناشر: سپیدان
  • تاریخ نشر: مهر، ۱۳۹۴
  • تعداد صفحه: ۱۴۰
  • شابک: ۹۷۸-۶۰۰-۷۶۴۶-۰ ۰-۷
  • قطع کتاب: وزیری
  • نوع جلد: شومیز
  • وزن: ۲۱۸ گرم

توضیحاتی برای عمل آوردن کمپوست ایده آل

برای پیشرفت در هر کاری و رسیدن به مقصود، روش‌های علمی و برنامه‌ریزی اصولی بهتر نتیجه می‌دهد تا از تجربیات خود و دیگران بدون در نظر داشتن علل و معلول مبادرت به‌کار نمود. برای مثال تهیه غذای قارچ که همان کمپوست باشد در ظاهر بسیار ساده انجام می‌گیرد که مواد به نسبت معلوم تهیه و با آب مخلوط گردیده و قالب‌زده می‌شود و به‌تناوب برگردان می‌گردد و فاز (۱) که همان کمپوست سازی در فضای آزاد  است به اتمام می‌رسد و وارد تونل یا اتاق کشت می‌گردد و مراحل فاز (۲) را طی می‌کند و پس‌ازآن بذرپاشی می‌شود.

کیفیت مطلوب کود

ولی باید در نظر داشت اگر در جزئیات هر مرحله از کمپوست سازی نکات علمی مثل مقدار آب نیتروژن (N) یا کربن به نسبت معلوم نباشد، کود به‌دست‌آمده فاقد کیفیت مطلوب برای محصول قابل‌قبول خواهد بود دیگر آن‌که ناآشنایی با میکرواورگانیزم ها که در تهیه کمپوست بارور دخیل هستند و وظایف آنها برای کمپوست سازی دخیل نباشد و حتی دمای قالب کمپوست که دلالت بر یکنواختی و سوخت‌وساز لازم می‌نماید برای کمپوست ساز مجهول باشد.

او نمی‌تواند به‌طور مستمر کمپوست ساز موفقی باشد و همیشه منتظر شانس است که عملی که انجام داده به ثمر برسد و همیشه مراحل شیمیایی به یو شیمیایی و مواد متشکله خارج گردیده و موجب ضرر و زیان قارچ کار می‌گردد.

تکثیر و غذاسازی

کمپوست سازی که مواد اولیه را خوب بشناسد و مقدار ترکیب مواد را بداند و تشخیص بدهد در هر فصلی ابعاد قالب چگونه باشد مراحل شیمیایی و به یو شیمیایی به نحو احسن انجام می‌گیرد ولی اگر ترکیبات مواد اولیه درست نباشد مثل کمبود و زیادی نیتروژن و کربوهیدرات‌ها، آب و دمای کمپوست میکرو ارگانیزم‌ها نمی‌تواند تکثیر و غذا سازی برای روش قارچ نمایند.

میکرواورگانیزم‌ها

در مبحث کمپوست سازی سعی گردیده غیر از توضیحات علمی، شمه‌ای از وظایف میکرو ارگانیزم‌ها و ترشحات آنزیمی و با تغییر و تبدیلاتی که بر مواد اولیه انجام می‌دهند به‌وضوح شرح داده تا کمپوست سازها در مواقعی که از روند اصلی خارج می‌گردد با  تمهیداتی از قبیل اضافه کردن مواد افزودنی به‌موقع و تغییرات در ابعاد قالب از فساد کمپوست جلوگیری نماید.

به کتابخانه قارچ هاگ مراجعه کنید.
5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا