اخبار علمی حوزه قارچ

تابوتی از جنس قارچ !!!

تابوت دوستدار محیط زیست

وقتی صحبت درباره مرگ انسان است شاید درباره همه چیز فکر کنیم و صحبت کنیم بجز قارچ !!! اما یک استارت‌ آپ جدید بنام Loop Biotech در شهر دلفت هلند، روشی را ابداع کرده است تا از قارچ‌ ها فراتر از پر کردن بشقاب‌ و شکم افراد در زمان حیاتشان، استفاده نماید!!! آنها تابوتی از قارچ ساخته اند که وظیفه آن مراقبت از بدن افراد پس از مرگ است و در عرض 45 روز تجزیه می شود و دوست دار محیط زیست می باشد.

بنیان گزاران این شرکت Lonneke Westhoff و Bob Hendrikx می باشند که این طرح را ابتدا به عنوان پروژه دانشگاهی در دانشگاه صنعتی دلفت، آغاز کردند و در سال 2020 موفق به تکمیل و ثبت آن شدند. آنها در وب‌ سایت خود گفته اند که می‌خواهند کاری انجام دهند تا از بشریت ردپای مثبتی در طبیعت باقی بماند. هدفی که به اعتقاد آنها دستیابی به آن با روش‌های معمول تدفین امروزی دشوار و حتی غیرممکن است!

آنها اعتقاد دارند که پیشرفت و صنعتی شدن زندگی انسان ها لطمه های جبران ناپذیری به طبیعت وارد نموده و با این اقدام حداقل می توان بخش کوچکی از این صدمات را جبران کرد. حتی مرگ بشر نیز در شرایط امروزی به طبیعت ضریه می زند زیرا تابوت‌ های چوبی سنتی از قطع درختانی بدست می‌آید که رشد آن‌ها سال ها طول کشیده و همچنین سال‌ ها طول می کشد تا این تابوت ها در خاک تجزیه شوند!!!
حتی مردمی که انتخاب می کنند پس از مرگ سوزانده شوند نیز  علاوه بر مصرف سوخت های فسیلی و گرمتر کردن کره زمین با انتشار چند گاز آلاینده از جمله مونوکسید کربن، اکسیدهای نیتروژن و دی اکسید گوگرد سبب آلودگی هوا و محیط زیست می شوند!!!

اما حالا با رویکرد تازه ای که شرکت آنها در نظر گرفته است انسانها می توانند پس مرگ به محیط زیست کمک کنند و هم اینکه چرخه کامل حیات از خاک و بازگشت به خاک را بدون آسیب به محیط زیست تکمیل کنند.

شرکت Loop Biotech که از سال 2020 شروع به کار کرده در حال حاضر 2 محصول برای عرضه به بازار آماده کرده است؛ یک تابوت ویک کوزه از جنس میسیلیوم قارچ (ریشه قارچ) که بعد از 45 روز بطور کامل تجزیه شده و جذب طبیعت می شود.

تابوت برای کسانی که می خواهند به روش سنتی به خاک سپرده شوند و کوزه نیز برای خاکستر کسانی که پس از مرگ سوزانده می شوند.

 

باب هندریکس 29 ساله که یکی از دو بنیان گذار این شرکت می باشد با تی شرتی که روی آن عبارت “من کمپوست هستم” چاپ شده است، در مصاحبه خود گفته: من در مورد طبیعت و به خصوص قارچ ها، بسیار تحقیق کرده ام و فهمیدم که بزرگترین بازیافت کنندگان روی کره زمین هستند. بنابراین فکر کردم، هی، چرا ما نمی توانیم بخشی از چرخه زندگی باشیم؟ و سپس تصمیم گرفتیم تا یک تابوت بر پایه قارچ بسازیم! درون تابوت هم می توان بجای پارچه با خزه پوشاند.

برای کسانی هم که سوزانده می شوند یک کوزه از جنس قارچ ساختیم که خاکستر را به همراه کمی خاک در آن میریزند و نهالی در آن میکارند؛ سپس کوزه را دفن می کنند و خاکستر به نهال برای رشد کمک می کند و پس از تجزیه کوزه نیز ریشه نهال به راحتی در خاک نفوذ کرده و به رشد خود ادامه می دهد. محصولات این شرکت را می توان در تدفین سنتی، سوزاندن و تدفین طبیعی (دفندر برخی منطق جنگلی) استفاده کرد.

هندریکس گفت تابوت آنها به بقایای انسان اجازه می دهد تا به منابع غذایی برای زمین تبدیل شود! به جای اینکه «ما می میریم، در خاک می مانیم و تمام»، حالا یک داستان جدید وجود دارد؛ ما می توانیم زندگی پس از مرگ را به عنوان یک گیاه یا درخت جدید ادامه دهید. “این شروع یک داستان جدید است که در آن ما می توانیم بخشی از چیزی بزرگتر از خودمان باشیم.”

به کمک قارچ ها می توانیم بجای اینکه باعث افتادن درخت ها برای ساخت تابوت شویم، خودمان باعث یک زندگی جدید و رشد درختان جدید شویم.

ساخت تابوت از قارچ برای حفظ محیط زیست
تابوت و کوزه ساخته شده از میسلیوم قارچ برای حفظ محیط زیست

 

این ایده برای صنعت تدفین بسیار مفید خواهد بود زیرا دفن کردن به روشهای مرسوم علاوه بر صدمه به طبیعت منجر به آلودگی های زیادی می شود. مطالعه‌ای که سال گذشته در Chemosphere (یک مجله علمی معتبر) منتشر شد، نشان داد که گورستان‌ها می‌توانند منابع بالقوه آلودگی خاک و آب باشند، بطوریکه مردم مناطق شهری که نزدیک به گورستان‌های شلوغ زندگی می‌کنند بیشتر در معرض خطر این اثرات هستند. این مطالعه نشان داد که فلزات سنگین از جمله آلاینده هایی هستند که می توانند به خاک و آب نفوذ کنند.

 

این شرکت برای ساخت تابوت های خود که بسیار شبیه تابوت های مصر باستان است، نوعی قارچ را پرورش می دهد و میسلیوم آنها را با الیاف کنف ترکیب می کند. آنها کنف چرخش یافته را می گیرند و آن را با میسلیوم (ساختار ریشه قارچ ها) ترکیب می کنند و در قالب تابوت قرار میدهند؛ الیاف میسلیوم (هیف) و کنف با هم در داخل قالب رشد می کنند و تابوت را به وجود میاورند.

همه اینها در 7 روز اتفاق می افتد و تابوت نیز در 45 روز پس از دفن بطور کامل تجزیه می شود و مواد خود را به زمین برمیگرداند!

برای قرار تدفین طبیعی (دفن در دل طبیعت)، شرکت Loop Biotech با بنیاد های Natuurbegraven Nederland – Nature Burials Netherlands – همکاری می کند که از 6 زیستگاه ویژه و پارک های حفاظت شده برای دفن بقایای انسان استفاده می کنند. در برخی نقاط نیز می توان درختی را در بالای بقایای انسان کاشت تا بقایای انسان به منبع غذایی جدیدی برای درخت تبدیل شود.

هندریکس در این باره می گوید: میسلیوم قارچ یک تقویت کننده خاک است که اگر آن را در درون خاک قرار دهیم تنوع زیستی را افزایش می دهد. ترکیب محصولی که برای خاک خوب است و جسدی که به قصد تجزیه شدن دفن میشود، یک بازی برد-برد است!

 

قیمت تابوت قارچی چقدر است؟

شرکت Loop Biotech سه محصول اصلی را ارائه می دهد که شامل تابوت Living Cocoon ، تابوت Forest Bed و کوزه EarthRise می باشد و همه آنها 100% طبیعی و دوستدار محیط زیست می باشد.

تابوت “Living Cocoon” که شبیه یک تابوت سنگی مصر باستان است و برای تدفین معمولی استفاده می شود. تابوت “FestBed” که به گفته آنها “اولین حامل مراسم تشییع جنازه زنده در جهان” است یک تابوت نازک روباز است که بستر آن با خزه پوشانده شده است و برای مراسم سوزاندن نیز می توان از آن استفاده کرد. کوزه EarthRise هم برای کسانی که ترجیح می دهند سوزانده شوند که همراه با نهال گیاه انتخابی برای کاشت می باشد.
قیمت تابوت ها از 695 یورو تا 995 یورو متغیر است (حدود 745 دلار تا کمی بیشتر از 1000 دلار) و قیمت یک کوزه 196.80 یورو (212 دلار) است.

در حال حاضر شرکت Loop Biotech، دارای ظرفیت رشد و تولید 500 تابوت یا کوزه در ماه است و محصولاتشان به سراسر اروپا ارسال می شود. آنها در آینده قصد افزایش ظرفیت تولید خود را دارند تا محصولاتشان را به تمام نقاط اروپا و همچنین آمریکا نیز صادر کنند.
هندریکس گفته که قیمت ها هنوز برای مشتریان آمریکایی در حال بررسی است ولی احتمالاً محصولاتمان در آمریکا کمی گران تر خواهد بود.

این محصولات علاوه بر سازگاری با محیط زیست نسبت به تدفین های سنتی، ارزان تر نیز هستند؛ طبق گزارش انجمن ملی مدیران تشییع جنازه در سال 2021، قیمت یک تابوت فلزی برای دفن به طور متوسط ​​2500 دلار است و یک تابوت مخصوص سوزاندن و یک کوزه مخصوص خاکستر به طور متوسط ​​حدود 1600 دلار هزینه دارد. تابوت های دفن چوبی که بسیار گرانتر می باشند و حدود 3000 دلار قیمت دارند!

ساخت تابوت از قارچ برای حفظ محیط زیست
تابوت مخصوص مراسم تشیع یا سوزاندن جسد

چرا تابوت های قارچی درست شده؟

هندریککس گفت که این شرکت به عنوان بخشی از یک پروژه کالج در دانشگاه صنعتی دلفت در هلند راه اندازی شده است. او می خواست کاری کند که به مردم کمک کند ردپای مثبتی بر روی زمین بگذارند یا حداقل ردپای منفی زیادی را که بشریت از خود بر جای می گذارد را به حداقل برساند.

او گفت: «ما فقط در صورتی می توانیم این کار را انجام دهیم که با دنیای زنده همکاری کنیم! یعنی بجای موجودات مرده با موجودات زنده همکاری کنید. ما باید بعد از مرگ بجای زیان برای طبیعت، ارزش افزوده داشته باشیم!

برای این منظور او در مورد موجوداتی مانند مرجان ها و قارچ ها تحقیق کرد. این تحقیقات او را به سمت میسلیوم قارچ و چگونگی بازیافت آنها در چرخه زندگی سوق داد.

 

آینده تابوت ساخته شده از قارچ:

شرکت استارتاپ Loop Biotech با سرمایه گذاری چندین نفر از جمله سرمایه گذار آمریکایی شاون هریس (بنیان گذار نشریه nature) بنا شده است و در حال حاضر ظرفیت تولید آنها فقط جوابگوی کشورهای شمال اروپا می باشد و به گفته هندریکس آنها در شمال اروپا گیر افتاده اند!

به گفته وی: “آگاهی و اهمیت دادن به محیط زیست در کشورهای اروپای شمالی بیشتر است؛ همچنین در آنجا شرایط پاییزی شامل خنکی هوا و تاریکی، حاکم است.” بنابراین آنها قارچ ها را بهتر می شناسند و درک می کنند که چگونه این روند بخشی از اکوسیستم طبیعت است.

ساخت تابوت قارچی برای حفظ محیط زیست

آنها امیدوارند تا با آگاهی بیشتر مردم و اهمیت دادن بیشتر به کره زمین و محیط زیست و همچنین افزایش ظرفیت تولید خود بتوانند محصولاتشان را به تمام جهان صادر کنند و اینگونه به حفظ محیط زیست کمک کنند.

 

گردآوری و ترجمه از تیم هاگ
کپی فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.

 


ایده اولیه تابوت قارچ دوستدار محیط زیست

(27 شهریور 1399)

یک مخترع اعلام کرد که تابوت ساخته شده از قارچ، به تجزیه سریع‌تر بدن و تولید مواد مغذی برای خاک کمک
می‌کند تا درختان و گیاهان بتوانند در بالای قبر مردگان رشد کنند.

به گزارش خبرگزاری هاگ، در آمریکا صنعت ۲۰ میلیارد دلاری مراسم خاکسپاری متمرکز
بر این است که مردم ارتباط بین مرگ و زوال را فراموش کنند.

در این راستا یک مخترع به نام ” باب هندریکس” (Bob Hendrikx) تابوتی درست کرده که فرآیند تجزیه جسد
را تسریع می‌بخشد، مواد سمی را از زمین پاک می‌کند و به رشد گیاهان و درختان کمک می‌کند.

هندریکس گفت: بیش از ۱۰ سال طول می‌کشد که یک بدن آغشته شده به مواد مومیایی که در تابوت چوبی
قرار می‌گیرد، به طور کامل تجزیه شود ولی تجزیه کامل جسد در این تابوت که با عنوان “تابوت زنده” نامگذاری
شده، تنها دو تا سه سال به طول می‌انجامد.

پس‌ از آزمایش‌های گسترده، هفته گذشته اولین نفر، در این تابوت به خاک سپرده شد.

میسیلیوم می‌تواند هزاران سال زنده بماند و میکروسکوپی باشد و یا هزاران هکتار رشد کند. میسیلیوم،
توده‌ای از نخ‌های قارچی است.

 

تابوت قارچی

در این راستا این تابوت از قارچ تولید شده که مواد زائد را به مواد مغذی برای محیط زیست تبدیل می‌کند.

هندریکس می گوید که “تابوت‌های سبز” ساخت وی ابزاری مهم در معکوس کردن تخریب محیط زیست
توسط بشریت است.

وی ادامه داد، انسانها پس از مرگ خود را به نوعی مواد زائد می‌دانند و پس از مرگ جنازه‌ها را سوزانده
و یا با مواد آلاینده خود را در خاک دفن می‌کنند.

اما من به جای اینکه درخت که یک موجود زنده است، قطع شود تا تابوت تولید شود، دیدگاه جدیدی را راجع
به کار کردن با مواد زنده دارم.

ما می‌توانیم به مناطق بسیار آلوده برویم و آن را از محل دفن زباله به جنگل
تبدیل کنیم تا در بالای هر جسد، درختی کاشته شود.

این تابوت‌های جدید طی هفت روز رشد می‌کنند و طی یک ماه و نیم جذب زمین می‌شوند.

هندریکس این‌تابوت‌ها را در شرکت خود به نام “لوپ” (Loop) به قیمت هزار و ۵۰۰ تا هزار و ۷۰۰ دلار می‌فروشد.

این در حالی است که قیمت تابوت چوبی بین ۲ تا ۱۰ هزار دلار قیمت دارد.

 

جدیدترین اخبار علمی پیرامون قارچ ها را در مجله خبری-آموزشی هاگ بخوانید.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا