دانستنی‌ها درباره قارچقارچ و خانواده

تاثیر رعد و برق بر رشد قارچ

تاثیر رعد و برق بر رشد قارچ، مهم‌ترین نکته‌ای که اغلب افراد نمی‌دانند آن است که قارچ‌ها گیاه نیستند، آنها حتی خویشاوند نزدیک گیاهان هم نیستند. زیرا هیچ‌کدام از ویژگی‌های گیاهان (پلاستید، فتوسنتز، دیواره سلولزی و …) در قارچ‌ها دیده نمی‌شوند، بنابراین نمی‌توان به هیچ‌وجه قارچ‌ها را فرمان رو گیاهان رده‌بندی کرد.

 

پس گونه قارچ‌ها چیست؟

قارچ‌ها خودشان یک‌گونه و فرمان رو جدا هستند. و ازقضا خویشاوندی نزدیک‌تری با جانوران دارند. درواقع سلول‌های جانوران و قارچ‌ها شباهت‌های غیرقابل‌انکاری با یکدیگر دارند که نشان می‌دهد نخستین نیاکان جانوران (که موجوداتی تک‌سلولی و آبزی بودند) از پسرعموهای نزدیک نیاکان قارچ‌ها بوده‌اند.

تأثیر رعدوبرق بر رشد قارچ‌ها

این موضوع هرچند یک افسانه عامیانه است؛ اما احتیاط در پذیرفتن این‌گونه افسانه‌ها همیشه به معنای اشتباه بودن نیست. بررسی‌های صورت گرفته دراین‌باره نشان داده بارندگی شدید و رعدوبرق باعث رویش هاگ‌های قارچ‌هایی می‌شود که منتظر چنین فرصتی بودند، پتانسیل الکتریکی فوق‌العاده زیادی که براثر رعدوبرق برای مدت کوتاهی در خاک ایجاد می‌شود (چیزی حدود ۵۰ تا ۱۰۰ هزار ولت طی مدت ده میلیون و نیم ثانیه) می‌تواند تا ۸۰ درصد باعث افزایش تعداد قارچ‌های رشد کرده شود.

علت واکنش

دلیل این واکنش قارچ‌ها به رعدوبرق مشخص نیست، اما یک فرضیه دراین‌باره مطرح‌شده که می‌گوید این افزایش رشد، یک واکنش به خطر است تا در برابر قارچ‌هایی که ممکن است براثر رعد و برق سوخته باشند، قارچ‌های جدید بیشتری رشد کنند. به‌علاوه رعدوبرق باعث تبدیل نیتروژن جو (که برای ساخت پروتئین ضروری است ولی امکان جذب آن برای اغلب جانداران وجود ندارد) به مولکول‌های قابل‌جذب توسط قارچ‌ها می‌شود.

2.7/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا