تاریخچه قارچ

تاریخچه صنعت قارچ ایران از غارهای کن

تاریخچه آشنایی ایرانیان با قارچ کلاهک دار بسیار دیرتر از کشورهای آسیایی بوده است

تاریخچه صنعت قارچ ایران را از هاگ جویا شوید. در ایران برای اولین بار در سال ۱۳۳۵ کاشت قارچ در شمال تهران اقدام شد که البته این کار به روش سنتی انجام گرفت.
ایرانیان نیز همانند دیگر ملل جهان با قارچ‌های کلاهک دار آشنا بودند و به روش‌های گوناگون از آن سود می‌بردند، اما بااین‌وجود اقدام قابل‌توجهی در جهت کشت و تولید این محصول انجام ندادند.

قدمت آشنایی

تاریخچه آشنایی ایرانیان با قارچ کلاهک دار بسیار دیرتر از کشورهای آسیایی و اروپایی بوده است. تولید قارچ در کشور ابتدا به ۲ نوع قارچ خوراکی دکمه‌ای و صدفی محدود بود.
برای اولین بار کشت قارچ دکمه‌ای توسط آقای حسن احیایی در سال 1325 در داخل غارهای موجود در کن شمال تهران با راهنمایی باغبان سفارت انگلیس صورت گرفت و در همان سال شروع به عرضه محصول شد پس از مدتی در سال‌های ۱۳۴۷ تا ۱۳۵۷ سه واحد کشت و تولید در تهران، کرج و شهرری ایجاد گردید.

مهندس پیرایش

تاریخچه صنعت قارچ ایران را از هاگ جویا شوید.
تولید بذر قارچ دکمه‌ای توسط پیرایش در سال ۱۳۵۶ شروع شد که با همکاری بهبودی در سال ۱۳۵۶ به‌صورت آزمایشی ادامه یافت و پس از مدتی آزمایشگاه تولید بذر توسط بهبودی و تعدادی از شاگردانش راه‌اندازی گردید.
در طی دو دهه اخیر، تعداد زیادی کارخانه تولید قارچ در بسیاری از استان‌های کشور و به‌ویژه شهرهای تهران، کرج، دماوند، اصفهان، شیراز، مشهد، ایلام، تبریز، ارومیه و شهرهای استان مازندران و گیلان فعالیت دارند. همچنین تعداد مجوزهای صادرشده برای احداث واحدهای تولید قارچ صدفی، نشانگر سیر صعودی رشد کار پرورش قارچ صدفی است. در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد تولید قارچ‌های خوراکی کشور مربوط به قارچ دکمه‌ای سفید و کمتر از ۱۰ درصد قارچ صدفی است.
تاریخچه قارچ را در هاگ مطالعه کنید.
5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا