تاریخچه قارچ

مصرف قارچ در زمان باستان

چگونگی مصرف قارچ در بین پیشینیان

مصرف قارچ در زمان باستان، قارچ به عنوان غذا و دارو از دیرباز در بین انسان‌ها شناخته شده و محبوب بوده و مصرف آن به گذشته‌های دور برمیگردد؛ از 13 هزار سال پیش تا کنون قارچ‌ها به عنوان غذا و دارو در بین قومهای مختلف مورد استفاده قرار میگرفتند. از روم تا یونان، از ایران تا چین، از کره تا هند، همه انواع مختلف قارچهای بومی منطقه خویش را شناسایی کرده بودند و به کار میگرفتند.

ژاپنی‌ها به‌طور سنتی قارچ شتیاکه را به‌عنوان اکسیر زندگی، تقویت‌کننده روح و جسم و درمان سرطان استفاده می‌کردند و هم اکنون نیز به کار میگیرند. در کشور چین نیز مصرف خوراکی و دارویی قارچ‌ها به‌عنوان منبع غذایی سالم، تاریخی طولانی قریب به ۷۰۰۰ سال دارد. کتاب‌های چینی قدیمی و اسناد تاریخی نشان می‌دهند که آنها قارچ های خوراکی را  چند صد سال پیش  از میلاد مصرف می‌کرده‌اند. کتاب‌های طب سنتی چینی، ۳۵۶ نوع از داروها را که شامل بیش از ۱۰ گونه‌ی قارچ هستند، گزارش می‌کنند.

در دیگر کشورها مانند ایران، هند و مکزیک قارچ‌ها برای برگزاری مراسم مذهبی مورداستفاده قرار می‌گرفتند. قارچ سوما یا “Homa” در ایران باستان و در میان ارامنه، مقدس و مورد پرستش بود و در مراسم مذهبی استفاده می‌شد. پزشکان و علمای قدیم مانند ابوریحان بیرونی، محمد ابن زکریای رازی و ابوعلی سینا نیز از قارچ‌های دارویی در درمان تب، درد مفاصل، صرع، یرقان و از برخی قارچ‌های خوراکی ـ دارویی دیگر جهت تقویت معده، درمان خونریزی‌های داخلی و دفع انگل‌های معده استفاده می‌کردند.

در روم و یونان نیز از قارچ در بین مقامات سلطنتی به وفور استفاده می‌شد و یکی از مواد اساسی غذاهای متنوع دربار بود. افرادی برای مطمئن شدن از خوراکی یا سمی بودن قارچ در آشپزخانه های سلطنتی استخدام میشدند تا  قارچها را پیش از مصرف بچشند.

مصرف قارچ در زمان باستان، در گذر زمان به تدریج انسانها بیشتر با خواص قارچ آشنا شدند و کاربرد آن برای مصارف مختلف بیشتر و بیشتر شد و تاریخچه مصرف قارچ مسیر رو به رشدی را پیش گرفت و به نظر می‌رسد که آینده روشنی در پیش دارد.

FAO سازمان خواروبار جهانی و WHO سازمان بهداشت جهانی قصد دارد از منابع غذایی جدید که باید بر اساس طبیعت، تغذیه و سلامتی باشند، بهره‌برداری کند. تردیدی وجود ندارد که قارچ‌های خوراکی اولین انتخاب برای برآورده شدن احتیاجات تغذیه‌ای در رژیم غذایی مردم و منابع غذایی ممتاز به شمار خواهند رفت، زیرا به لحاظ رژیم غذایی، قارچ‌های خوراکی دارای پروتئین فراوان، ویتامین، مواد معدنی، بیش از ۱۰۰ نوع اسیدآمینه و دیگر ترکیبات فعال هستند.

برای مطالعه بیشتر درباره تاریخچه قارچ، هاگ را دنبال کنید
5/5 - (6 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا