اخبار صنعت قارچاخبار علمی حوزه قارچ

تامین غذای 19 میلیون نفر با پرورش قارچ!

مطالعات جدید حاکی از آن است که پرورش قارچ در کنار درختان می‌تواند علاوه بر تولید یک منبع غذایی ضروری  برای بشر، به جذب کربن و جلوگیری از تغییرات آب و هوایی کمک کند.

محققان دانشگاه استرلینگ در پژوهشهای اخیر خود به کاوش در زمینه جنگل‌هایی پرداخته‌اند که انواع خاصی از قارچ‌های خوراکی به نام قارچ‌های میکوریزی (EMF) در ریشه درختان جوان کاشته می‌شوند تا به بهبود جنگل کمک کنند. تجزیه و تحلیل آنها نشان دادند که رشد EMF ها در کنار درختان نه تنها به افزایش تنوع زیستی و رشد جنگل کمک می‌کند، بلکه آنها می‌توانند تا 12.8 تن جذب کربن در هر هکتار در سال داشته باشند و پتانسیل این را دارند که سالانه تقریباً 19 میلیون نفر را تغذیه کند.

تامین غذای 19 میلیون نفر با پرورش قارچ در کنار درختان

این مطالعه که توسط پل توماس، استاد افتخاری دانشکده علوم طبیعی دانشگاه با مشارکت رئیس دانشکده علوم طبیعی، پروفسور آلیستر جامپ انجام شده، و در مجله مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم انتشار یافته است. پروفسور توماس در بیانیه‌ای گفت: «این یک مزیت عالی است، به این معنی که با تولید این قارچها می‌توانیم به طور فعال به کاهش تغییرات آب و هوایی کمک کنیم. زمانی که ما این را با سایر گروه‌های اصلی غذایی مقایسه کنیم، متوجه خواهیم شد قارچها تنها موردی هستند که چنین مزایایی را برای ما و طبیعت به همراه دارند. همه دسته‌های اصلی مواد غذایی در طول فرآیند تولید منجر به انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌شوند.»

تامین غذای 19 میلیون نفر با پرورش قارچ در کنار درختان

وی ادامه داد: «اگر این سیستم با فعالیت‌های جنگلی فعلی ترکیب شود، سطح تولید مواد غذایی بسیار زیاد خواهد بود و خواهیم توانست غذای کافی برای تغذیه 18.9 میلیون نفر در سال تولید کنیم! اگر در ده سال گدشته فقط کشور چین پرورش قارچ را بر ریشه‌های درختان جنگلی انجام داده بود، می‌توانست یک سیستم تولید مواد غذایی ایجاد کند که قادر به تولید کالری کافی برای تغذیه 4.6 میلیون نفر در سال باشد!»

البته با وجود نتایج امیدوارکننده این تحقیقات، هنوز این فناوری بسیار جدید است و باید تحقیقات بیشتری برای دستیابی به چنین مزایایی انجام شود. پروفسور  توماس از محققان خواسته که به این حوزه بپیوندند و از سازمان‌های مربوطه حمایت کنند. وی تاکید کرد: «این سیستم تولید مواد غذایی واقع گرایانه و یک مسیر بالقوه قدرتمند برای جداسازی گازهای گلخانه‌ای است». این امر به تنوع زیستی و حفاظت در سطح جهانی کمک می‌کند، توسعه اجتماعی-اقتصادی روستایی را باعث می‌شود و انگیزه‌ای برای افزایش نرخ کاشت درخت با تمام مزایای مرتبط با آن ایجاد خواهد کرد.

تامین غذای 19 میلیون نفر با پرورش قارچ در کنار درختان

قارچ در حال حاضر یک ماده خوراکی پرطرفدار است که روز به روز بر طرفداران آن در تمامی حوزه‌ها افزوده می‌شود؛ و به نظر می‌رسد جهان آینده ما با قارچها جهان کاملا متفاوتی باشد و نقش قارچها در زندگی انسان بسیار بیشتر از چیزی خواهد بود که امروزه در خاطر ما بگنجد.

منبع: فودمترزلایو

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا