اخبار جهان در حوزه قارچ

تبدیل زباله به گنج در چین

مزارع پرورش قارچ شهر یانگ توان

تبدیل زباله به گنج در چین، دولتمردان چینی توانسته‌اند، در فقرزدایی و احیای روستاها، و «تبدیل زباله به گنج» به موفقیتهای چشمگیری به دست آورند. آنها علی رغم وجود تفاوت‌های زیاد در شرایط روستایی در نقاط مختلف کشور، توانستند راه حل‌های مبتنی بر تاسیس مزارع پرورش قارچ چین را در بسیاری از روستاها اعمال کنند و به نتایج در خور توجهی دست یابند.

در سال‌های اخیر، شهر یانگ‌توان از شهرستان لینگبی واقع در استان آنهویی، به‌ عنوان منطقه‌ای نمایشی برای احیای روستایی، از پرورش قارچ‌های خوراکی مانند دکمه‌ای و صدفی استفاده می‌کند؛ و توانسته به مرکز ایجاد چرخه بازیافت زباله گیاهان همراه با سودآوری تبدیل شود.

بازیافت زباله‌های گیاهی به نفع پرورش قارچ خوراکی

شهر یانگ توان در شمال غربی شهرستان لینگبی، استان آنهویی واقع شده است. دارای 120,000,000 متر مربع زمین زراعی و 217,000,000 متر مربع غلات است. این شهر یک شهرک کشاورزی سنتی، با عمده تولید غلات و یک منطقه بزرگ پرورش دام و طیور است که سالانه نزدیک به 10000 تن کاه و 50000 تن کود دامی تولید می‌کند.

در یانگ توان نیز مانند دیگر شهرهای کشاورزی سنتی در سراسر کشور، هر ساله مشکل دفع کاه وجود دارد. سوزاندن کاه‌ها برای محیط زیست هر ساله ضرر بسیار داشته و دولت نتوانسته روستاییان را مجاب به استفاده کاه‌ها در کود کند.

برای حل این مشکل، کمیته شهر یانگ توان و دولت، پس از بازدید و بررسی دریافتند که کشت قارچ های خوراکی به مقدار زیادی کاه و کود دامی و مرغی به عنوان مواد اولیه نیاز دارد؛ و در عین حال تولید این قارچ‎های خوراکی از ارزش اقتصادی بالایی برخوردار است.

به این ترتیب کمیته حزب شهر یانگ توان و دولت شهر تصمیم گرفتند پس از بررسی دقیق، صنعت پرورش قارچ خوراکی را توسعه دهند. پس از آن برنامه‌ریزی و عزم ملی آغاز شد و در برنامه 5ساله دولت قرار گرفت تا استان آنهویی در توسعه صنعت قارچ خوراکی گنجانده شوند. هم اکنون با تلاش مشترک بسیاری از همه اعضا و شهروندان، تولید و ارزش قارچ‌های خوراکی در شهر یانگ توان هر سال دو برابر رشد داشته است.

پرورش این قارچ‌های کوچک در مزارع پرورش قارچ چین، ابتدا در گلخانه‌های بامبو به صورت سنتی آغاز شد و هم اکنون هر چند به ابزاری مهم برای کشاورزان محلی برای افزایش درآمد و ثروتمند شدن تبدیل شده‌ ولی با گسترش مستمر تقاضای بازار، نیاز به تحول صنعتی و ارتقاء آن نیز ضروری به نظر می‌رسد.تبدیل زباله به گنج در چین.

پرورش قارچ در چین
تبدیل زباله به گنج در چین

تامین سرمایه برای پرورش صنعتی قارچ 

در ژوئن 2021، شهرستان لینگبی تصمیم گرفت تا شهر یانگ توان را به عنوان هسته اصلی انتخاب کند و از شالوده موجود برای توسعه صنعت قارچ خوراکی برای ایجاد یک منطقه نمایشی برای احیای روستایی در شهر یانگ توان استفاده کند. به این ترتیب برای این منطقه تا کنون به طور متوالی نزدیک به 400 میلیون یوان سرمایه‌گذاری شده، و امکانات پیشرفته و فناوری کنترل دما هوشمند از هلند وارد این شهر گردیده تا در اینجا یک منطقه پرورش قارچ خوراکی به شیوه مدرن با سطوح پیشرو در اتوماسیون، هوشمندی و مکانیزاسیون پیشرفته ساخته است.

صنعت ملی کشاورزی نیز از این شهر پشتیبانی کرده و فاز اول پروژه منطقه نمایشی به طور کامل به مرحله تولید رسیده است. مقیاس صنعت قارچ خوراکی در شهر یانگ توان به سرعت رشد کرده و سطح کاشت از 200000 متر مربع در سال 2020 به 500000 متر مربع فعلی افزایش یافته است. تولید سالانه قارچ خوراکی دکمه‌ای هم اکنون به ارزش 120 میلیون یوان است.

از زمان ساخت منطقه نمایشی، و تمرکز بر روی پرورش استعدادهای قارچ خوراکی تمرکز سه دستاورد بزرگ در منطقه رخ داده است:

  1. کشف استعدادهای مرتبط با صنعت قارچ خارج از منطقه
  2. تامین مزایای فنی و منابع لازم برای تیم خدمات خبره و خدمات پیگیری
  3. تقویت پرورش استعدادهای محلی و ایجاد حساب مدیریت اطلاعات استعدادها.

هم اکنون 109 استعداد جوان در این مزارع پرورش قارچ چین وجود دارد و 17 کارشناس زمین قارچ های خوراکی؛ برای تقویت آموزش استعدادها، با دانشگاه صنعتی هیفی و سایر دانشگاه‌ها برای ایجاد پایگاه «تولید-دانشگاه-پژوهش» همکاری می‌کنند و انجمن قارچ های خوراکی و اتحادیه تکنسین‌ها نیز برای تبادل تکنیک‌های کاشت به طور منظم نیز تأسیس شده است.

 تبدیل زباله به گنج در چین
چینی‌ها و پرورش قارچ

فرهنگ‌سازی برای مصرف قارچ 

همزمان با پرورش قارچ، فعالیت‌هایی مانند جشنواره قارچ، مسابقه آشپزی خوراکی، مسابقه «قارچ بری» و جشنواره کشت قارچ خوراکی نیز به منظور ترویج احیای فرهنگ قارچ، و تقویت فعالیت‌ها از سیستم، و بهره برداری بیشتر از پتانسیل کشت قارچ خوراکی نیز برگزار شده است.

از سال 2021، در این منطقه نمایشی به طور متوالی اولین “مسابقه برش قارچ” را در شهر یانگ توان، دومین “مسابقه برش قارچ” در “8 مارس” روز جهانی زنان کارگر، اولین مسابقه آشپزی و جشن “8 مارس” برگزار شده است. به عنوان باشگاه خوشنویسی و نقاشی قلم مو هانمو نیز، یانگ تون، در جشنواره فرهنگی قارچ برنامه‌هایی را برپا کرده است.

پروژه‌های اجرا شده در منطقه نمایشی

در مرحله اول توجه بر تهیه کود آلی مورد نظر بوده است. زیرا پس از تخمیر کاه ضایعات با کود دامی و مرغی، به ماده پایه برای پرورش قارچ تبدیل می‌شود، در این ضایعات قارچ رشد یافته و به عنوان محصول کشاورزی به بازار ارائه میشود و در نهایت بقایای قارچ تولید شده دوباره می‌تواند به کود آلی تبدیل شده و به مزرعه بازگردانده شود. این یک مدل چرخه اکولوژیکی ارگانیک ایده‌آل است.

به همین دلیل مدل استفاده از کاه در شهر یانگ توان، از خوراک سنتی حیوانات به استفاده از مواد پایه قارچ خوراکی، پردازش پودر مصالح ساختمانی و غیره تغییر کرده است. میزان استفاده از کاه از 78 درصد در سال 2020 تا کنون به 100 درصد افزایش یافته است.

24 سالن قارچ مدرن در مزارع پرورش قارچ چین در این منطقه ، به طور جامع از 20000 تن کاه و 10000 تن کود دامی و مرغی استفاده می‌کنند و سالانه 15000 تن باقیمانده قارچ را بازمصرف می‌نمایند.

 

سودآوری پرورش قارچ در منطقه

شهر یانگ توان در حال حاضر، توانسته درآمد جمعی اقتصادی 16 روستای اداری این شهر را از درآمد صفر اصلی یا کم درآمد به درآمد سالانه هر روستا به بیش از 100000 یوان تغییر دهد و درآمد بیش از 10 روستا را به بیش از 500000 یوان برساند.

به طور شاخص در این شهر چنگ ژوانگ جوانگ، که هم اکنون دبیر شاخه حزب عمومی روستای یانگجی و مدیر کمیته روستا مزرعه خانوادگی ژنژینگ در روستای یانگجی است توانسته مساحتی به وسعت 17 هکتار و 15 سالن قارچ را تاسیس کند. فروش سالانه او بیش از 2.3 میلیون یوان و درآمد خالصش بیش از 900000 یوان است. به واسطه او 14 نفر از فقر خارج شده اند، درآمدشان به بیش از 16000 یوان در سال افزایش یافته است.

تاکنون 16 روستا در منطقه در صنعت قارچ خوراکی فعال هستند که مقیاس کاشت به 500000 متر مربع رسیده است و بیش از 2000 نفر در مناطق اطراف برای کار بسیج شده اند. هم اکنون بیش از 350 نفر از فقر نجات یافته اند. ژانگ کین یکی از این کارگران مهاجر است، که در ژوئن 2022 به زادگاهش در روستای کیجینگ بازگشت و به توصیه کادرهای روستا، با حقوق ماهیانه حدود 5000 یوان به تولید و مدیریت قارچ های خوراکی در منطقه مشغول شد. امثال او بسیار زیادند.

این دستاوردها قرار است به عنوان یک الگوی بسیار خوب (تبدیل زباله به گنج در چین) برای سایر بخشها به کار گرفته شود و امید است برای ما در ایران نیز یک الگوی کارآمد و راهبردی باشد. اخبار جهان قارچ را در هاگ بخوانید.

منبع: تجارت چین

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا